Având în vedere deficitul bugetar enorm, dar și faptul că nu reușim, nicicum, să găsim drumul spre reducerea acestuia, deși soluția reducerii cheltuielilor bugetare, care este singura cale care poate duce la un buget echilibrat, cel puțin în acest moment în România, nu se încearcă a fi implementată, cel puțin nu la modul serios, guvernul încearcă soluția biciului și a zăhărelului. Prin amnistia fiscală și bonificațiiile prevăzute de OUG 107/06/09.2024, se încearcă să se colecteze mai multe sume la bugetul de stat prin metoda zăhărelului. Totul este în regulă, dar cred că din cele două variante de ,,zăhărel”, cea mai bună, mai eficientă, dacă vreți, este cea a bonificațiilor. De ce? Pentru că se adresează bun- platnicilor, celor care se străduiesc lună de lună să-și achite obligațiile la bugetul de stat, iar această bonificație poate duce la o emulație mai mare în rândurile contribuabililor, cu scopul de a beneficia de niște impozite mai mici decât cele standard. Sigur, pentru cei care vor reuși să-și achite datoriile fiscale restante la 31.08.2024 este o gură de oxigen anularea accesoriilor la aceste datorii, respectiv a dobânzilor și penalităților, este bine că se încearcă salvarea unor companii prin această amnistie, dar am mari îndoieli că vor fi foarte multe companii care să poată achita ceea ce nu au putut luni la rând sau poate chiar ani la rând, iar sumele colectate din amnistie vor fi semnificative. Dar, fiecare leuț adunat la buget este bun, nu? Dacă de amnistia fiscală beneficiază toți debitorii, conform OUG 107/2024 (,,Art. I. – (1) Prezentele măsuri se aplică pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unităţi administrativ – teritoriale sau subdiviziuni administrativ – teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.”), de bonificarea cu 3% pentru bunii platnici NU beneficiază și PFA-urile, I.I.-urile, I.F.-urile, profesiile liberale, ci doar plătitorii de impozit pe profit și cei de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, astfel:
,,Art. XVII. – (1) Contribuabilii plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare şi plată prevăzut la art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit titlului III „Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor” din aceeaşi lege, beneficiază de o bonificaţie de 3% din impozitul pe profit anual şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz. În cazul grupului fiscal, bonificaţia se aplică la impozitul pe profit anual declarat de persoana juridică responsabilă”.
În acest caz cred că este o scăpare a legiuitorului, deoarece nu este normal ca acești contribuabili, nu puțini la număr, să nu beneficieze de bonificații. Mai mult, Codul Fiscal prevede acordarea de bonificații pentru aceste categorii de contribuabili, dar doar dacă este prevăzut acest lucru în legea bugetului de stat anuală, iar de câțiva ani încoace nu s-au prevăzut aceste bonificații. Dar, cine știe, poate că vor prevedea în legea bugetului de stat pe anul 2025, astfel ca acești contribuabili să nu fie discriminați în raport cu ceilalți, respectiv cu plătitorii de impozit pe profit și impozit pe venitul microîntreprinderilor.