Având în vedere interesul manifestat în spațiul public referitor la demararea campaniei de informare a consumatorilor finali de energie electrică şi gaze naturale cu privire la drepturile lor, ANRE face următoarele precizări:
Apreciem interesul manifestat în spațiul public pentru campania media de educare şi informare a consumatorilor finali de energie electrică şi gaze naturale cu privire la drepturile lor pe care ANRE o va derula în acest an. Demararea campaniei a fost posibilă având în vedere prevederile din Ordonanța de Urgență nr. 143 din data de 28.12.2021, care a intrat în vigoare la data de 31.12.2021. Suntem convinși că mesajele transmise o să constituie un real sprijin pentru cei aproximativ 9.000.000 de clienţi din sectorul energiei eletrice, respectiv cca. 5.000.000 de clienţi din sectorul gazelor naturale, având în vedere faptul că aceasta va fi derulată prin multiple canale, atât prin intermediul mass-media audiovizuală, cât şi în mediul on-line și social media.
Dorim să subliniem că această campanie nu reprezintă primul instrument utilizat de ANRE în relația cu consumatorii finali. Există multiple elemente care au stat la baza informării, iar o parte dintre acestea se regăsesc pe site-ul instituției prin comunicate, informări, pliante și broșuri. De asemenea, începând cu data de 1 iunie 2017, ANRE a pus la dispoziția clienților finali de energie electrică și gaze naturale, pe site-ul propriu, un instrument de comparare a prețurilor, destinat tuturor potențialilor clienți finali care sunt interesați să-și aleagă sau să-și schimbe furnizorul de energie electrică sau gaze naturale. În anul 2019, a fost lansată și aplicația mobilă care permite accesul la comparatoarele de oferte tip de furnizare a energiei electrice si gazelor naturale, precum și la informații din domeniul energiei. Aplicația este gratuită şi disponibilă pentru orice utilizator care are acces la magazinele Google Play și Apple Store. Totodată, Autoritatea stă la dispoziția clienților finali cu informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, precum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniilor telefonice de tip „Call-center”,apelabile din orice rețea. Nu în ultimul rând, menționăm cele două companii derulate cu Asociația InfoCons cu privire la drepturile consumatorilor și la schimbarea furnizorului, dar și campania de interes public privind liberalizarea pieţei de energie electrică, desfășurată pe toată durata anului 2021, la recomandarea Consiliului Naţional al Audiovizualului.
Consumatorul final reprezintă ținta campaniei, iar scopul principal este educarea și modelarea comportamentului de consum al acestuia în vederea evaluării, a selecţiei și a contractării în cunoştinţă de cauză a serviciilor de furnizare. precum şi utilizarea ulterioară a acestora pe baza deciziilor și alegerilor informate.