Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Arta ca iluzie
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Arta ca iluzie

Contributor
Autor Contributor
Publicat 27 ianuarie 2022
Distribuie
Panorámica_esférica_de_San_Andrés Foto: Diego Delso, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

Al. Florin Ţene

Orficii spuneau că viața de pe pământ e trecătoare ca o iluzie și numai lumea de dincolo e trainică și veșnică, iar sofiștii preamăreau sensurile cuvintelor, iar renumitul cuvântător Gorgias îi va personifica puterea minunată de influențare a omului în lucrarea sa ”Enkomion Helenes”, în traducere ”Elogiul Elenei”.

Puterea, chiar supranaturală, a cuvântului, proprietatea lui de a exprima toate sensurile gândurilor, forța lor de convingere în toate domeniile, dar și în bine și în rău, puterea de seducție pe care o are asupra omului, făcându-l să vadă frumosul urât și urâtul frumos, culorile invers, albul să-l facă negru și negru să-l facă alb, pe criminalul cel mai cinstit om și pe omul cinstit să-l facă criminal, și datorită elocinței avocaților, toată această magie a cuvântului își are originea în funcția primordială a logosului ca întrupare a cosmosului, deasupra fiind Dumnezeu, care a spus că “la început a fost cuvânul”, dar și evoluția ideilor filosofice de până la Gorgias.

Ficțiunea și iluzia devin, după cum am văzut, universul artei, unde adevărul artistic nu e totuna cu adevărul real. Astfel apare funcția hedonistă a artelor, așa cum scria Dialexis, „cărora le sunt indiferente dreptatea sau nedreptatea, căci creatorii nu-și desăvârșesc operele de dragul adevărului, ci pentru plăcerile oamenilor” ( Convorbiri, 3, 17).

Mă simt apropiat de sofiști și de școala eleaților când combin într-o viziune ce trece de marginile firescului, relativul cu absolutul. Această vrajă a cuvintelor uneori izbăvitoare, alteori dușmănoase și otrăvitoare, amăgește sufletul înpingându-l într-o stare de iluzie hipnotică. La tragedia care a înflorit în secolul XVII și XVIII descoperim în nuce renumita teorie cathartică a artei, care a parcurs un drum lung și contorsionat până în present. Disputa cu privire la această funcție purificatoare a artei reflectă lupta dintre caracterul ei orfic și mentalitatea apollinică a grecilor care asimilau mai greu ceea ce era străin de concepțiile lor. În acest sens trebuie înțeleasă atitudinea lui Platon. În opoziție cu Platon, Aristotel susține teza prin care spune că arta, prin emoțiile pe care le trezește, eliberează o porțiune din fondul pasional al omului, și, deci, îl purifică, îl modelează. În Poetica, 1440 b. Aristotel scrie: “Tragedia e, așadar, unitatea unei acțiuni alese și întregi, de o oarecare întindere în grai împodobit cu felurite soiuri de podoabe osebit după fiecare din părțile ei, imitație închipuită de oameni în acțiune“.

Contactul celor doi gânditori cu orfismul e de mult stabilit: Platon s-a născut la Egina în 428 î.e.n. a călătorit foarte mult în Italia, Asia Mică, Egipt, Siracuza etc., de unde s-a inspirat din ideile vremii, mai ales cele din spațiul mediteranean, tracic și oriental.

Aristotel, care a trăit între anii 384-322 î.e.n. s-a născut la Stagira din Macedonia grecească, în arealul Traciei, se trăgea din familia Asclepiazilor. Se pune întrebarea: de ce fostul elev al lui Platon se ocupa de educația lui Alexandru, fiul Regelui Filip al Macedoniei ?

La cursurile celor doi se predau filosofie și exercițile fizice. Ritualul inițiatic este evident și prin scrierile acroamatice care erau incifrate și nu erau destinate decât celor ce le-au audiat. Auditorii, după cum a lăsat în scris Aulus Gellius modul de învățătură aristotelic în Nopțile atice, erau selecționați după severe reguli de magistru.

În aceste rânduri nu am dorit să fac o exegeză asupra ideii de inițiere și purificare prin artă în gândirea europeană și românească. Milton, Lessing, Schiller, Kant, Schopenhauer, Berguson, Bremond, Freud, Croce, Luckace, și la români Vianu, D.M.Pippidi, Raoul Teodorescu și mulți alții au analizat și nuanțat funcția cathartică a tragediei, comediei, poeziei și artei în general, ca efect, permanență și condiție a plăsmurii umane.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Activitatea de fuziuni și achiziții din Europa emergentă revine, odată cu creșterea valorii tranzacțiilor
Articolul următor Finanțare de la BERD pentru noile investiții de la CEO
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Câteva ore la Florenţa
Cultură și Educație
 „Spiderman”, noul kit de phishing care vizează clienții băncilor europene
IT
Google lansează un patch de urgență pentru o vulnerabilitate zero-day din Chrome exploatată activ
IT

RSS Știri Financiare

  • Luca, Petru și Matei domină piața patiseriilor și simigeriilor
  • Largest office occupiers spend under 5% of turnover on modern workspaces
  • Romania’s coworking market expands by 20% this year
  • Piața de coworking din România a crescut cu 20% anul acesta

Citește și

Cultură și Educație

8 din 10 profesori au nevoie de formare şi un ghid de formare şi evaluare

9 minute
Cultură și Educație

A 2-a ediție FILMIKON, festivalul internațional al filmelor premiate de juriile ecumenice, la București, Iași, Oradea, Cluj și Vatican

5 minute
Cultură și Educație

Fiorul liric în poezia lui Dorel Neamțu

5 minute
Cultură și Educație

Paris, Arondismentul 13, noul film al lui Jacques Audiard, din 11 martie în cinema

3 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?