George Lupu (www.b1tv.ro)
Românii care au decis să își cumpere mașini electrice au parte de mari dificultăți pentru că furnizorii de energie se feresc să semneze contracte pentru stații de încărcare.
Vicepreşedintele ANRE consideră că problema este cauzată de problemele financiare iar furnizorii de energie nu-şi propun să-şi crească portofoliul de clienţi.
„Există surse de finanţare pentru asta de care trebuie să ne folosim. Deja sunt nişte termene vehiculate în privinţa interzicerii totale a înmatriculării maşinilor echipate cu motoare cu ardere internă, care poate par îndepărtate. Dar timpul trece repede şi până în acel moment noi trebuie să ne pregătim atât cu infrastructură, cât şi cu eventuale soluţii pentru autorităţile publice locale în privinţa transportului în comun, pentru că este o variantă mult mai curată şi mai fezabilă decât transportul individual în maşina personală”, a mai spus Nagy-Bege Zoltán.
O problemă specifică este cea din Târgu Mureş. Viceprimarul municipiului Târgu Mureş, Portik Vilmos, a precizat că municipalitatea are deja în autobază 27 din cele 32 de autobuze electrice de 12 metri şi se lucrează la staţiile de încărcare, însă nu există un furnizor de electricitate care să furnizeze cantitatea solicitată.
„Problema este că aici nu ne trebuie o cantitate pentru două autovehicule electrice sau pentru încărcat un fier de călcat, ci o cantitate uriaşă. În acest moment nu se găseşte acel furnizor care poate să furnizeze şi încă nu se găseşte furnizorul care poate să ne dea un preţ care să fie rentabil pentru transport”, a spus Portik.
Directorul societăţii de Transport Local din Târgu Mureş, Tatar Bela, a precizat că anual societatea ar avea nevoie de circa la 5 milioane de kilowaţi, însă speră ca până la începutul anului situaţia să fie rezolvată.
Totusi, viitoru-i al electricitatii … din raza de soare, pala de vant ori creasta de val .
Viitorul masinilor electrice ascunde o problema pe care cumparatorii nici macar nu o constientizeaza:
– costurile implicate de CASAREA unei masini electrice
Bateriile (de orice fel, inclusiv bateriile masinilor electrice) contin substante chimice periculoase si casarea lor trebuie facuta la un operator economic autorizat, cu costuri pe masura.
Unii cititori ar putea crede ca „romanul se descurca’ si ca peste 10-20 de ani cand cineva isi va casa masina, va gasi o solutie ‘la mica intelegere’ sau poate ca nu isi va casa masina si o va abandona prin cartier pe spatiul de parcare public.
Daca nu isi caseaza masina – plateste impozit pe ea si nu poate sa beneficieze de programul Rabla Electric (da, vom avea si ‘rable’ electrice in cativa ani).