Cele mai recente cifre publicate de Institutul Național de Statistică arată că, în primele cinci luni ale anului curent, deficitul balanței comerciale a înregistrat valoarea de 8.836,6 milioane euro, cu 1.477,6 milioane euro mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2020. Mai mult, același raport arată că în primele cinci luni din 2021, valoarea bunurilor exportate către țări din afara Uniunii Europene a fost de 7.743,4 milioane euro, reprezentând 25,9% din totalul exporturilor țării.
Prin comparație, statisticile arată că, pe întreg anul 2020, balanța comercială a României a avut un deficit de 18.387,3 milioane euro, acesta majorându-se cu 1.088,4 milioane euro față de 2019. În plus, în anul 2020, valoarea bunurilor exportate de România către state care nu sunt membre ale Uniunii Europene a fost de 16.385,1 milioane euro, adică 26,4% din total.
Aceste cifre reflectă nu doar situația balanței comerciale, ci mai ales dificultatea cu care cele mai multe dintre companiile românești reușesc să pătrundă pe piețele internaționale, în special pe cele din afara UE, precum și complexitatea menținerii unor relații de afaceri stabile cu parteneri comerciali externi.
Astfel, în contextul în care la nivelul mediului de afaceri din România se identifică o nevoie de business susținută în această direcție, și ținând cont de evoluția situației deficitului, companiile au început să apeleze la diferite soluții bancare care să le înlesnească activitatea pe piețele internaționale și să le ajute să rămână competitive într-un peisaj economic tot mai complex și, în același timp, să-și păstreze și capacitatea de finanțare a afacerii la nivelul corespunzător.
“Una dintre soluțiile de acest tip pe care le au la dispoziție (și care a început să fie utilizată tot mai des de către companiile din România care colaborează cu parteneri externi) este reprezentată de forfetarea și scontarea de acreditive. Forfetarea și scontarea de acreditive sunt operațiuni care se adresează companiilor care derulează tranzacții comerciale bazate pe credit furnizor și constau în vânzarea – de regulă fără recurs – către bancă a creanțelor încorporate în acreditivul documentar. Ulterior, exportatorul încasează imediat, în termen de maxim 48 de ore, de la banca la care a apelat pentru serviciul de forfetare, contravaloarea creanțelor din acreditiv”, explică Irina Mateescu, Șef al Departamentului pentru Finanțarea Comerțului Internațional, Bănci Corespondente și Instituții Financiare, din cadrul Băncii Române de Credite și Investiții.
Forfetarea constă, așadar, în cesionarea către bancă a creanțelor din acreditiv și finanțarea clientului cu maxim 100% din valoarea nominală a creanțelor cesionate, mai arată experții, iar acreditivul reprezintă cea mai sigură modalitate de încasare a vânzărilor la export , constând în angajamentul unei bănci – asumat la cererea clientului său – de a efectua plata documentelor dacă acestea sunt conforme cu termenii și condițiile acreditivului , oferind în același timp și protecție pentru vânzătorul mărfii.
La rândul său, acreditivul este un instrument de plată flexibil, care garantează riscuri minime contra neplății, obligația fiind între banca emitentă și beneficiar (vânzătorul mărfii). Unul dintre avantajele majore ale companiilor care apelează la forfetare este reprezentat, așadar, de faptul că regresul nu vizează clientul, ci banca emitentă a acreditivului, obligația de rambursare a banilor revenindu-i băncii celeilalte companii (băncii emitente a acreditivului), nu clientului.
Mai mult, clienții care apelează la acest serviciu pot dispune mult mai rapid de lichidități, prin încasarea creanței înainte de scadență; își pot finanța integral valoarea creanței, întrucât vor avea acces la lichiditate imediată, prin încasarea unui procent de maximum 100% din valoarea creanțelor; vor obține finanțarea rapid, fără să fie nevoie de garanții materiale suplimentare.
Serviciile de forfetare și scontare de acreditive reprezintă, așadar, unele dintre cele mai eficiente metode de finanțare a creanțelor ce rezultă din comerțul internațional, garantând o bună desfășurare a procesului tranzacțional. Mai mult decât atât, identificând cererea de la nivelul pieței, băncile au dezvoltat oferte competitive, unele dintre ele efectuând plata creanțelor în contul clienților lor aproape imediat.