Creșterea scorului reputațional al băncilor oferă speranțe pentru revenirea sectorului după depășirea pandemiei
Banca Transilvania urcă în clasamentul Brand Finance Banking 500 2021 pe locul 302 (anul trecut 339) – cu o creștere de 19% în valoarea de brand, până la 441 milioane USD, consolidându-și forța brandului în teritoriul ‘triplu-A’ (indice de forță a brandului AAA).
România este reprezentată de două bănci în clasamentul Banking 500, BRD coborând pe locul 470, cu o valoare de brand de 193 milioane USD, în scădere cu 17% față de anul trecut.
Pe fondul scăderii profiturilor și al eforturilor guvernamentale de a gestiona criza generată de pandemie, aproape două treimi din cele mai valoroase 500 de branduri bancare globale au înregistrat o scădere a valorii de brand, conform raportului Brand Finance – firma globală independentă de evaluare de brand. Astfel, valoarea totală a clasamentului Brand Finance Banking 500 înregistrează a doua contracție anuală consecutivă, de la 1.330 miliarde USD în 2020 la 1.270 miliarde USD în acest an.
Analiza făcută de Brand Finance asupra variației celor mai valoroase branduri ale lumii pe trei perioade recesionare arată că, în medie, din 100 de branduri care au pierdut cel mai mult în valoare în timpul unei recesiuni, 74 au fost bănci – pe când din 100 de branduri care au crescut în valoare în timpul recesiunilor, doar 30 au fost branduri bancare.
Pe lângă calcularea valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea și forța relativă a brandurilor, printr-un tablou de indicatori (balanced scorecard) care includ investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții, consumatorii, angajații și alte părți interesate) și respectiv impactul acestora în performanța de piață. Alături de rezultatele financiare, forța brandului este un factor determinant al valorii brandului. Băncile cu un index al forței brandului (Brand Strength Index – BSI) sub 60 din 100 au suferit în medie un declin al valorii de brand de 20%, în timp ce băncile cu un scor BSI de peste 70 au scăzut în medie doar cu 8% – ceea ce demonstrează importanța de a avea un brand mai puternic decât competitorii, mai ales în timpul unei recesiuni economice.
David Haigh, CEO Brand Finance, comentează:
“În criza financiară precedentă, băncile au fost principalul vinovat; de data aceasta, băncile joacă un rol important în a ajuta societatea să depășească repercusiunile economice ale pandemiei. Cercetarea Brand Finance arată ca răspunsul băncilor la criza globală Covid-19 au produs o creștere anuală a scorului reputațional în fața clienților, ceea ce fără îndoială va conduce la o revenire a sectorului și o creștere a valorii brandurilor în perioada post-pandemie.”
Băncile din China domină clasamentul Brand Finance Banking 500 2021, acumulând o treime din valoarea totală a clasamentului, și numărând șapte branduri in cele mai mari zece creșteri de valoare. Acest fapt se datorează rolului sectorului bancar în răspunsul Chinei la pandemie, precum și investitiilor crescute în digitalizare. Chiar și după o scădere cu 10% a valorii de brand, pana la 72,8 miliarde USD,ICBCîși păstrează poziția de cel mai valoros brand bancar al lumii.
În continuare, top 10 este dominat de băncile din China și SUA, fiecare țară fiind reprezentată de câte cinci bănci; de altfel, băncile din China și SUA generează împreună peste 50% din valoarea totală a clasamentului Banking 500.
Cel mai valoros brand bancar american este anul acesta Bank of America(pe locul 5 global, cu o valoare de 32,8 miliarde USD),
Alte evoluții notabile relevate: sectorul bancar din Vietnam a înregistrat cea mai mare creştere anuală (23%), datorată abilității guvernului de a controla și restrânge efectele Covid-19;Union Bank of Indiaeste brandul bancar cu cea mai mare creștere anuală în valoare (cu 163%, până la 1,2 miliarde USD); Sber(cea mai mare bancă din Rusia) devine cel mai puternic brand din clasament cu un scor BSI de 92 din 100, beneficiind de un brand stabil și cu mare sprijin din partea clienților.