1.2 C
București
sâmbătă, 6 martie

Tarifele RCA vor “exploda” pe fondul apariției unei noi ordonanțe de urgență

Comunicat FORT

În spatele ușilor din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară – ASF, a fost pregătit, în ultimele luni, un proiect de ordonanță de urgență, al cărei efect se va resimți direct în tarifele de primă RCA, atât la nivelul asiguraților persoane fizice, cât și la cele juridice.

Proiectul acestei ordonanțe, ce se referă în principal la introducerea obligatorie a decontării directe în polița RCA, apare într-un context total neprielnic din punct de vedere al pieței asigurărilor și va conduce, în fapt, la o creștere necontrolată a tarifelor de primă.

Cum urmează să fie afectați cei asigurați, prin implementarea decontării directe pentru asigurările RCA în contextul fenomenelor de dezechilibru generate de samsarii de reparații?

Funcționarea decontării directe: avem un accident între 2 vehicule, iar asiguratorul vehiculului păgubit (A) va plăti către clientul său o despagubire, iar apoi va deconta către asiguratorul vehiculului „vinovat” (B) această sumă de bani. Pare simplu.

De ce vor creşte tarifele?

Dacă asiguratorul A are garanția că orice sumă plătită cu titlu de despagubire va fi recuperată de la asiguratorul B, nu va mai avea niciun interes să controleze valoarea acestei despăgubiri. Deoarece majoritatea acestor despăgubiri se achită direct unităților de reparații, acestea vor putea factura orice și oricât.

Însuși procesul de decontare directa va anihila orice încercare a unor asiguratori de a controla costul despăgubirilor, iar aceste majorări vor conduce imediat la majorări ale primelor de asigurare, pentru că niciun asigurator nu va putea absorbi o astfel de creștere de daunalitate.

De ce vor crește necontrolat?

Niciun asigurator nu va putea calcula cu exactitate cât de puternic va fi afectat de acest procedeu de decontare. Adică, asiguratorul B nu o să ştie cât de relaxat va fi asiguratorul A în acceptarea unor tarife de manoperă de 800 de lei/oră, adaosuri de 100% la preţul pieselor de schimb sau costuri de 200 de euro pe zi de închiriere a unui autovehicul.

De asemenea, nimeni nu va putea estima impactul efectului de contagiune. Adică cele câteva mii de service-uri care facturează în prezent, 150 lei pe ora de manoperă și oferă discount-uri la prețul pieselor de schimb vor rămâne oare la acest nivel, sau vor adopta tarife majorate de 5 ori?

Prin urmare, asiguratorul B își va adăuga la tarif o marjă de siguranţă suficient de mare încât să evite pierderi. Iar când nu cunoști exact nivelul acestei marje, aceasta poate fi situată între 0 și 200 %, conducând astfel la creșterea explozivă a tarifelor de primă care deja au trecut printr-o creștere în ultimele luni, estimată la o medie de 15% față de tarifele din perioada 2019-2020.

Este limpede că, așa cum se întâmplă de obicei in România, inițiatorul proiectului nu a realizat niciun studiu de impact, cu toate că Federația Operatorilor Români de Transport – F.O.R.T., a cerut încă din vara anului trecut acest studiu.

Un studiu de impact, serios realizat, ar fi demonstrat existenţa acestor riscuri, descrise mai sus, precum şi un alt mare risc: diminuarea semnificativă a contractelor CASCO? Mai mult, inițiatorul proiectului se foloseşte de BREXIT pentru a justifica urgența?!

Privind în urmă, este simplu de observat că fiecare interventie în piață a statului prin intermediul ASF a condus la probleme mai mari decât cele pe care a încercat să le rezolve, iar acum este cel mai prost moment pentru introducerea decontării directe obligatorii deoarece un număr redus de companii au apetit pentru vânzarea polițelor RCA.

Eliminarea din piață a companiilor Astra și Carpatica a generat o creștere explozivă de prețuri ce condus la protestele organizate de transportatori în stradă și la amenzi de 56 milioane de euro pentru asiguratorii care s-au înțeles în realizarea unui cartel fără ca ASF să schițeze niciun gest.

Introducerea în lege a samsarilor de despăgubiri a generat o speculă cu banii din despăgubiri în care victima este, în fapt, înșelată de acești samsari.

ASF-ul refuză să elimine contractele de mandat şi cesiunea de creanțe, prin modificarea legii, în acord cu practica internațională, din motive ușor de intuit însă propune această ordonanță de urgență care are un singur obiectiv major – sprijinirea samsarilor în detrimentul asiguraților persoane fizice si juridice, victime colaterale ale intereselor financiare de milioane de euro.

Dacă ASF-ul era bine intenționată, de ce nu a introdus în proiect, imposibilitatea cesionarii componentei de decontare directă din asigurarea obligatorie RCA?

Orice începător în studii de economie știe că cea mai eficace soluție pentru a avea prețuri echilibrate într-o piață este să ai suficientă concurență. În Austria, spre exemplu, care este o piață cu mai puțini consumatori decât în România, funcționează 27 de asiguratori ce ofertează RCA. Este evident că, o competiție reală între aceștia, este în beneficiul consumatorului. Comparativ, în România sunt 9 asiguratori autorizați pe RCA, din care doar trei concurează în realitate, ceilalți așteptând un semnal să poată crește tarifele. Asta în condițiile în care, din cauza intervențiilor ASF în piața de asigurari, jucători internaționali precum AXA, AEGON, ERGO, GOTHAER, WATFORD sau METLIFE au decis fie să părăsească România, fie să se relocheze în jurisdicții mai puțin ostile și, evident, mai ințelepte. În realitate, nu e deloc greu sa găsești supraveghetori mai ințelepți decat în AFS, atâta timp cât aceasta institutie este populata și cu indivizi fara nici un fel de expertiză în asigurări.

F.O.R.T. solicită intervenția urgentă a Guvernului pe acest subiect, retragerea proiectului OUG și dezbaterea în Parlament a tuturor modificărilor necesare legii RCA, pentru asigurarea unui climat echilibrat și neafectat de interese de grup respectiv pentru protectia reală a intereselor asiguraților persoane fizice și juridice.

- PUBLICITATE -

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WWW