Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Béla Tarr, regizorul care poate crea un univers din câteva cadre
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Béla Tarr, regizorul care poate crea un univers din câteva cadre

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 19 iulie 2023
Distribuie
Béla_Tarr Foto: Soppakanuuna, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0, via Wikimedia Commons

Béla Tarr este un fenomen, fără îndoială. În preajma aniversării sale (pe 21 iulie împlinește 68 de ani) se cuvine să ne oprim un pic asupra personalității sale artistice ieșite din comun.

Regizorul maghiar face parte din acea categorie de cineaști care fac film pentru idee și pentru a-și exprima o viziune, și nu pentru succes comercial.

Dacă succesul sau aprecierile criticii vin, este doar un bonus.

Spun asta fiindcă sunt convins că nimeni n-ar fi regizat Kárhozat, Sátántangó sau A torinói ló cu intenția de a face record de box-office.

Și totuși, prin viziunea și talentul regizoral aparte, Béla Tarr a reușit să se facă cunoscut nu doar în țara natală, ci și în afara granițelor, impunându-se ca un nume de referință în cinematografia contemporană.

Personajele sale, deseori reci și impregnate cu o amprentă de cinism, nu ar fi putut fi atât de reprezentative fără o artă regizorală dusă către perfecțiune: cadre amintind de stilul retro, lungi, apăsătoare.

Deși cel mai mult mi-a plăcut Kárhozat, am ales să împărtășesc impresiile despre A torinói ló, ultimul său lungmetraj și filmul pentru care a primit Ursul de Argint – marele premiu al juriului și premiul Fipresci, în 2011. Un film în aparenţă realizat cu mijloace minimaliste, dar care trebuie privit ca o interogaţie filosofică, plină de simboluri, cu sensuri subînţelese.

Béla Tarr reia şi în acest film anumite teme care devin obsedante, cum ar fi personajele misterioase, tăcute, introvertite, cadrele care se succed lent, apăsător, fondul muzical aproape hipnotic. Prezenţa calului, atât în film, cât şi în titlu, ar părea o alegere ciudată, dacă nu am ţine cont de faptul că acest animal simbolizează destinul – un destin care, sugerează regizorul, fie e cu un pas înaintea noastră, dovedindu-se inextricabil şi mai ales incontrolabil, fie se dovedeşte o capcană prea sofisticată pentru omul-filosof. Astfel, cred eu, trebuie privită pelicula lui Tarr, ca o interogaţie filosofică, deşi una esenţializată, aproape abstractă.

Sigur, e şi un film plin de simboluri, cu sensuri subînţelese – dacă spectatorul îl interpretează după prima impresie, fără a încerca să pătrundă esenţele, nu va desluşi sensul pe care a dorit să îl transmită regizorul maghiar.

E adevărat, filmul trenează deseori, apelând (cam) la aceleaşi mijloace de exprimare pentru a reda (cam) aceleaşi idei, totuşi nu îl cataloghez ca fiind unul greu de vizionat, mie personal menţinându-mi atenţia trează. Eşecul din final al celor doi în tentativa de a aprinde lumina semnifică, după părerea mea, incapacitatea omului de a decripta pe deplin enigma existenţei terestre. Un film intens, apăsător, pe alocuri morbid, al cărui unic cusur îl găsesc în aceea că este uşor repetitiv.

Tarr pare a sublinia că existenţa terestră este un mister, viaţa şi moartea la fel, şi nici măcar marii filosofi nu au decriptat pe deplin această taină, care pare a îşi avea soluţia în transcendent.

- Publicitate -

Béla Tarr este, probabil, cel mai ”kafkian” (dacă îmi pot permite o comparaţie cu zona literară) regizor în viaţă (impresie confirmată şi de alte filme pe care şi-a pus semnătura). Eroii săi sunt deprimaţi, contorsionaţi, se află într-o continuă luptă cu absurdul vieţii şi cu ei înşişi, atmosfera este, aproape de fiecare dată, una sumbră, apăsătoare.

Béla Tarr rămâne regizorul care poate crea un univers din câteva cadre.

Cinematografia contemporană avea nevoie de o astfel de prezenţă cu aer oarecum retro, dar abordând teme (mereu) actuale, cum ar fi sensul existenţei sau abisurile psihologice ale individului – nu numai din cauză că ne confruntăm cu o avalanşă de filme superficiale, dar şi fiindcă Bergman şi Tarkovski nu mai sunt, iar regizori care să meargă într-o direcţie oarecum similară nu găsim mulţi în zilele noastre.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Lumea manuscriselor
Articolul următor Aproape 800 de angajați vor să plece din CEO
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

25 mai 1856, „fila de aur” a Unirii Principatelor Române
Cultură și Educație
Se poate evita creșterea de impozite și taxe?
Economie Featured Opinii
Luna mai – luna promovării Economiei sociale, eveniment organizat de AJOFM Maramureș în cadrul „Bursei Generale a Locurilor de Muncă”
HR

RSS Știri Fotbal

  • VIDEO | Ce salarii au sportivii de la secția de fotbal a Stelei
  • Reșițenii strică sărbătoarea Stelei, dar roș-albaștrii termină pe loc de Superliga
  • CFR Cluj, regina Cupei! Victorie cu 3-2 într-o finală dramatică cu Hermannstadt
  • Steaua urcă pe primul loc în Liga 2! Roș-albaștrii au trecut lejer de Metaloglobus
  • Farul câștigă la limită și o trimite pe Gloria Buzău înapoi în liga secundă!

Citește și

Cultură și Educație

Sărăcia și accesul inegal la educație îi expun pe copiii vulnerabili excluziunii educaționale

4 minute
Cultură și Educație

”Cari Mora”, noul roman al lui Thomas Harris, promite să ne dea fiori de groază

3 minute
Cultură și Educație

România sălbatică, cel mai popular film de la TIFF 2021, va avea mai multe proiecții speciale prin țară în luna august

5 minute
Cultură și Educație

Regizorul Nicolae Corjos a încetat din viaţă

1 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?