Așa cum am menționat recent, în urma Raportului Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE), contestatele alegeri locale din Belgrad se vor repeta în data de 2 iunie 2024, în contextul acuzațiilor care au marcat scrutinul din decembrie anul trecut, a anunțat președintele Serbiei, Aleksandar Vučić. Un rezultat anticipat de miercuri la Bruxelles, 6 martie, de către Oliver Röpke, președintele Comitetului Economic și Social European, în cadrul dezbaterilor “Săptămâna Societății Civile” . Acesta a făcut referire atât la concluziile Raportului OSCE, cât și la rezultatele recentei vizite din 16 februarie când s-a deplasat la Belgrad pentru a purta discuții cu reprezentanții societății civile și ai guvernului din Serbia. Atunci, din delegație a făcut parte și Laurențiu Plosceanu, Vicepreședinte CESE, Președinte ARACO și Vicepreședinte UGIR.
Anunțul președintelui Serbiei, Aleksandar Vučić, a provocat o serie de reacții în țara vecină. Una dintre ele îi aparține lui Bosko Savković, Co-Președinte al Comitetului Consultativ mixt UE-Serbia al CESE și secretar general al Asociației Sârbe a Angajatorilor, unul dintre liderii pro-europeni din țara vecină și care a fost arestat în data de 3 iunie pentru participarea la proteste. El a fost eliberat și pus “sub probațiune” în urma protestului oficial comun transmis la Belgrad de către Oliver Röpke, președintele CESE, și Dimitris Dimitriadis, președintele Secțiunii de Relații Internaționale a CESE. (https://www.eesc.europa.eu/en/news-media/news/statement-european-economic-and-social-committee-arrest-mr-bosko-savkovic-serbia.).
Pentru Curierul Național, cu un optimism rezervat, Bosko Savković a comentat astfel noua situație de la Belgrad: “Deși era de așteptat formarea unui guvern ilegitim la Belgrad, partidul de guvernământ a abandonat-o după raportul final al ODIHR. Indiferent de faptul că acest raport a fost criticat și minimizat în tabloidele apropiate guvernului de către președinte și prim-ministru în mandatul tehnic, se pare că presiunile internaționale l-au forțat pe presedintele Vučić să anunțe noi alegeri pentru Belgrad pe 2 iunie.
Cu toate acestea, toate analizele societății civile și ale partidelor de opoziție indică faptul că guvernul, printr-o altă «inginerie electorală», dorește să împartă votul pentru Adunarea orașului Belgrad și votul pentru municipalitatea orașului. În plus, nu se știe când vor avea loc alegerile pentru alte aproximativ 80 de orașe și municipalități din Serbia. Toate acestea înseamnă costuri mari și hărțuirea cetățenilor care, dacă guvernul nu renunță la asta, ar trebui să meargă de două-trei ori la vot.
Autoritățile au început deja cu mașinațiunile cu privire la listele electorale și au continuat din nou să mute adresele alegătorilor dintr-un loc în altul, sfidând recomandările directe ale ODIHR. Aceasta se referă în primul rând la înregistrarea forțată a alegătorilor din interior, din locurile unde deja s-au desfășurat alegeri în decembrie, în listele electorale ale diferitelor municipalități din Belgrad, în special cele centrale în care opoziția deține majoritatea.
Pentru hotărâri europene și naționale, opoziția democratică a prezentat autorităților condițiile minime pentru a merge la alegeri, iar acest lucru a fost susținut de organizația neguvernamentală Pro Glas (Pro Vote).
Sunt pe deplin conștient de faptul că președintele Vučić, protejându-și puterea, nu va oferi niciodată opoziției ceea ce ei cer. De aceea, poziția mea, precum și a multor ONG-uri, este că opoziția nu ar trebui să participe la astfel de alegeri decât dacă guvernul îndeplinește cel puțin una dintre următoarele trei condiții:
– Revizuirea completă a listei de pensionari
– Eliberarea serviciului public (atât radio, cât și TV) pentru toate ideile și permiterea accesului opoziției la mass-media
– Eliminarea numelui Aleksandar Vučić de pe listele electorale din orașe și municipii.
Toate acestea, printre altele, au fost înregistrate de ODHIR drept nereguli electorale grave.”
Se va vota până când câștigă cei doriți de comunitatea internațională!
La fel functioneaza referendumurile din tarile occidentale cu democratii consolidate:
– referendumul pentru Tratatul de la Maastricht a fost repetat in Danemarca (1992 – 49,3% DA 1993 – 56,7% DA)
– referendumul pentru Tratatul de la Nisa a fost repetat in Irlanda (2001 – 46,1% DA 2002 – 62,9% DA)
– referendumul pentru Tratatul de la Lisabona a fost repetat in Irlanda (2008 – 46,8% DA 2009 – 67,1% DA)
https://en.wikipedia.org/wiki/Referendums_related_to_the_European_Union#Maastricht_Treaty