Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Brâncuşi şi sensul metafizic al lucrărilor esenţializate
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Brâncuşi şi sensul metafizic al lucrărilor esenţializate

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 17 februarie 2021
Distribuie
foto: radioromaniacultural.ro

Acum, în preajma aniversării a 145 de ani de la naşterea marelui sculptor român (n. 19 februarie 1876), nu e, poate, loc de a spune mai mult. Figură de legendă, cunoscut în SUA şi Franţa ca un mare artist, respirând aerul pur al înălţimilor (drum deschis, cumva, de a sa ”Coloană a Infinitului”), contemporan şi cunoscut al unor nume ca Amedeo Modigliani, Ezra Pound, Auguste Rodin (deşi a refuzat să-i fie elev, destinul său s-a intersectat cu cel al marelui sculptor francez), Man Ray, Henri Rousseau sau Tristan Tzara, artistul de la Hobiţa a fost unul dintre cei mai influenţi sculptori ai secolului trecut.

Opere ale sale precum amintita Coloană a Infinitului (sau Coloana fără sfârşit), Domnişoara Pogany sau Masa Tăcerii sunt celebre pretutindeni în lume.

Casa Memorială Constantin Brâncuşi foto:

Ștefan Jurcă from Munich, Germany – Hobița – Casa Memorială Constantin Brâncuși (Romanian Cottage), CC BY 2.0,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50574369

Aşa încât cuvintele sunt de prisos. Aş îndrăzni, totuşi, să subliniez un aspect care m-a frapat vizionând documentarul ”Brâncuşi” (1996), regizat de Cornel Mihalache. Brâncuşi a spus, cândva, că în operele sale redă lucruri care transcend lumea cunoscută, avându-şi sălaşul într-un univers superior, către care tindem. Că de acolo îşi extrage esenţa. Acolo ar fi vizibile pe deplin, iar el redă ceea ce putem vedea aici (probabil nu am citat cuvânt cu cuvânt, dar acesta era sensul).

Masa Tăcerii Foto: wikimapia.org

Am avut revelaţia că într-adevăr aceasta este explicaţia. De exemplu, privind celebra Masă a Tăcerii nu poţi spune neapărat că vezi ceva total ieşit din comun, dar sentimentul care te cuprinde este într-adevăr unul neobişnuit. Simţi că intri într-o altă lume, că ai pătruns printr-un portal. Ceea ce este valabil şi pentru Coloana Infinitului.

Aşadar, după lucrările sale de început, între care numeroase busturi extraordinar realizate, saltul către o artă esenţializată nu este un progres al formei, ci al fondului. Originea sculpturilor sale devine universală, cosmică.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Atacurile DDoS au scăzut cu o treime în trimestrul al patrulea al anului 2020
Articolul următor Concertul extraordinar aniversar „145 de ani de la naşterea marelui sculptor Constantin Brâncuşi”
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Simplificarea normelor privind durabilitatea și diligența necesară pentru întreprinderi
Extern
Prioritățile Parlamentului pentru Consiliul European din decembrie
Extern
UE va elimina treptat importurile de gaze din Rusia
Extern

RSS Știri Financiare

  • Luca, Petru și Matei domină piața patiseriilor și simigeriilor
  • Largest office occupiers spend under 5% of turnover on modern workspaces
  • Romania’s coworking market expands by 20% this year
  • Piața de coworking din România a crescut cu 20% anul acesta

Citește și

Cultură și Educație

Se deschide stagiunea cenaclului”Al.Florin Țene ”

1 minute
Cultură și Educație

Tipografia, readusă la viaţă. A fost inaugurat noul hub cultural din Craiova

6 minute
Cultură și Educație

Prima poezie murală adusă la viață prin realitate augmentată se poate vedea la Sibiu

3 minute
Cultură și Educație

”Discursuri plastice paralele”, un demers artistic inedit şi valoros

6 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?