Institutul Italian de Cultură din București a organizat împreună cu Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, condus de Ada Hausvater, „Bros”, un spectacol puternic, profund și surprinzător, în regia italianului Romeo Castellucci, care a deschis stagiunea de teatru în cadrul programului Capitalei Europene a Culturii cu două reprezentaţii pe 31 martie și 1 aprilie.
Timp de aproape o oră și jumătate, 23 de polițiști urcă pe scenă urmând ordinele care le-au fost date în timp real prin căști, după tehnica remote acting. Nu este un spectacol în care actorii învață un rol, dimpotrivă, pe scenă sunt oameni simpli, recrutați din rândul publicului, în urma unui anunţ de la Teatrul Național. În viziunea lui Castellucci, oamenii nu au timp să se gândească sau să decidă, iar în acest fel însăși conștiința celor care urcă pe scenă este inactivă. Actorilor li se pune la dispoziţie un „ghid de comportament” care prevede, printre altele, „Sunt dispus să mă transform într-un polițist în acest spectacol. Sunt dispus să cred cu adevărat că sunt polițist. Sunt dispus să urmez toate ordinele pentru a fi un adevărat ofițer de poliție. Voi îndeplini ordinele chiar dacă mi se par contradictorii. Voi îndeplini ordinele până la capăt, chiar dacă mă aflu într-o situație incomodă. După spectacol, nu voi divulga nicio comandă primită”.
Bros este un spectacol care ne vorbește despre violența și forța turmei, aproape, potrivit autorului, un proiect antropologic în care poliția este reprezentată ca o forță ancestrală de acțiune și reprimare, și din care spectatorul iese reflectând asupra relației sale cu autoritatea, cu turma și cu ceea ce este dispus să piardă din sine pentru a face parte dintr-un întreg.
Pentru rolul proorocului Ieremia, Romeo Castellucci a lucrat cu Valer Dellakeza, actor al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, care, potrivit regizorului este capabil să „transforme materia în spirit”. În spectacolele de pe diverse scene din lume, Valer Dellakeza vorbește în limba română și nu se folosesc subtitrări deoarece, în opinia lui Castellucci, actorul folosește un limbaj universal, arta modulării tonului, a pauzei, a armoniilor pe care gesturile și vocea le produc, atingând direct inima spectatorului.
Romeo Castellucci este un maestru incontestabil al teatrului european contemporan și un artist complet, regizor, creator de decoruri, lumini și costume, cunoscut în întreaga lume pentru că a dat viață unui teatru bazat pe arte în ansamblul lor și care vizează o percepție integrală a lucrării.
Punerile sale în scenă sunt invitate în mod regulat și produse de cele mai prestigioase teatre, festivaluri și săli de operă internaționale, în peste cincizeci de țări care acoperă toate continentele.
Înțeleg că, spectacolul se împlinește la apogeu cu Finalul !Felicitări maestrului!