În cazul anvelopelor pentru camioane, cerințele de calitate sunt foarte mari. Aceste vehicule rulează un număr uriaș de kilometri, pe diverse tipuri de drumuri și încărcate cu cantități de mărfuri semnificative. Așadar, cauciucurile sunt cruciale pentru susținerea și transportul sarcinilor mari pe trasee lungi, în condiții de maximă siguranță, eficiență și stabilitate.
Dat fiind specificul utilizării lor, anvelopele camioanelor se pot de uza mai repede decât cele folosite de autoturisme. În scopul eficientizării costurilor și menținerii activității, pneurile trebuie schimbate pentru a oferi performanțe înalte. Iată când este necesar ca acestea să fie înlocuite:
În funcție de sezon
Ca și în cazul autoturismelor, există anvelope special concepute pentru camioane care se folosesc ținând cont de variațiile de temperatură. În țara noastră, autovehiculele a căror masă totală depășește 3,5 tone trebuie să fie echipate cu cauciucuri M+S, pentru noroi și zăpadă, atunci când circulă pe drumuri cu zăpadă ori pe timp de iarnă. În sezonul estival este necesar ca anvelopele să fie înlocuite cu cele de vară. De asemenea sunt disponibile și variante all season și pentru camioane. Textura cauciucului este diferită și nu se recomandă utilizarea anvelopelor de iarnă în timpul verii sau invers deoarece se vor uza prematur.
Atunci când anvelopele au o “vârstă” înaintată
Spre deosebire de alte produse, cauciucurile nu au o dată de expirare. Astfel că nu se poate determina exact durata de viață a unei anvelope întrucât acest lucru depinde de mai mulți factori, precum condițiile de drum, modelul benzii de rulare, climă sau obiceiurile șoferului. În principiu, după o perioadă de 5 ani, anvelopele ar trebui examinate în detaliu măcar o dată pe an, iar după 10 ani cauciucurile se schimbă indiferent dacă acestea par intacte sau nu sunt uzate. Vârsta poate fi identificată pe flancul anvelopelor, prin examinarea caracterelor conform simbolului DOT.
Dacă se ia în considerare numărul de kilometri și tipul cauciucurilor, pe piață se găsesc anvelope pentru camioane premium a căror durată de viață este de 250.000-300.000 de kilometri. Totodată sunt disponibile și pneuri pentru buget, de calitate mai slabă, care pot rezista până la 100.000 de kilometri, dar și anvelope economy, a căror calitate este între celelalte două tipuri deja menționate.
În cazul în care au fost atinse limitele de uzură
Atunci când suprafața de rulare este foarte uzată trebuie să schimbi anvelopele camionului. În majoritatea țărilor europene cauciucurile de vară se înlocuiesc dacă adâncimea profilului anvelopei este de cel mult 1,6 mm. La pneurile de iarnă adâncimea canalelor din calea de rulare nu trebuie să depășească 4 mm.
Când se modifică distanțele parcurse/tipul drumurilor
Există mai multe tipuri de anvelope destinate camioanelor. Unii dintre factorii principali ce țin de alegerea cauciucurilor sunt calitatea drumurilor și distanțele ce vor fi parcurse. În acest sens, dacă autovehiculul va rula pe distanțe mari, pe șosea, sunt indicate cauciucuri de autostradă ce au structura benzii de rulare mai subțire pentru a evita încălzirea. Dacă se impun deplasări pe străzi de o calitate mai slabă ori unde se circulă încet și cu opriri dese, anvelopele se vor înlocui cu pneuri regionale care au banda de rulare mai groasă ca să reziste în aceste condiții, pe distanțe mari.
Anvelopele off road, care au profil foarte mare, sunt concepute exclusiv pentru șantiere și trebuie montate atunci când camionul se folosește, de exemplu, în cariere de piatră.
Dacă apar deteriorări sau obiecte problematice
Cauciucurile vor fi înlocuite și în situația în care se observă că flancul este deteriorat sau alte zone prezintă anumite defecte ori când sunt sesizate înțepături, tăieturi, fisuri, umflături, cuie și impact.
Anvelopele pentru camioane trebuie să prezinte durabilitate ridicată, rezistență la rulare scăzută și o performanță optimă la mers. Acestea trebuie schimbate oricând sunt identificate diverse probleme, dar și în funcție de sezon, durată de viață, calitatea drumurilor sau distanțele parcurse.