Tensiunile geopolitice, modificările legislative frecvente și majorările de taxe determină schimbări la nivelul mediului de afaceri, destabilizând activitatea firmelor românești.
Potrivit datelor oficiale ONRC, diferența între județe în ceea ce privește numărul firmelor care intră în insolvență este influențat și de factori locali.
În acest context, analiștii financiari RisCo.ro recomandă utilizarea instrumentelor financiare pentru a evalua și anticipa riscurile în afaceri. Colaborarea cu o firmă instabilă economic, îți poate genera pierderi substanțiale atât pe plan financiar, cat și operațional, logistic, și administrativ.
La ce trebuie să fii atent când semnezi un contract:
- Datoriile restante – în măsura în care o firmă nu reușește să-și îndeplinească obligațiile financiare către bugetul de stat, riscul de a nu respecta condițiile contractului, crește considerabil. Consultă raportul datoriilor restante la stat și află care este situația financiară a posibilului tău partener de afaceri. Raportările existente în baza de date ANAF te vor ajuta să iei cea mai bună decizie în materie de business.
Totodată, datorită indicatorilor financiari prezentați, raportul îți prezintă și riscuri în ceea ce privește blocarea conturilor bancare. Analizează datoriile restante și cifra de afaceri lunară, iar în măsura în care acestea sunt mult mai mari în raport cu veniturile, societatea se va afla în scurt timp în incapacitate de plată și nu își va putea continua activitatea.

- Persoanele cu putere de decizie – acționarii și administratorii unei firme sunt cei care stabilesc strategiile, aprobă bugetele și iau decizii în materie de business. Află structura acționarilor și cota de participație a acestora în cadrul firmei de interes. Consultă diagrama de acțiuni și află structura organizatorică a companiei. Informațiile privind acțiunile deținute de acționari în alte firme reflectă stabilitatea financiară și profitabilitatea. Dacă dețin acțiuni în companii inactive, există posibilitatea ca și firma vizată să aibă un management defectuos.
- Limitele de plăți cu care lucrează – în momentul în care îți alegi furnizorii și distribuitorii este important să cunoști adevărata capacitate de plată la termen. Dacă partenerul de afaceri acceptă doar termene și sume mici de plată, acest lucru sugerează că nu poate gestiona și nu își poate asuma angajamente financiare mari sau pe termen lung, ceea ce poate indica probleme de lichiditate sau un risc crescut de insolvență.
Dacă partenerul de afaceri nu respectă termenele pe care le prevede contractul și solicită amânarea plăților, există riscul de a nu mai încasa sumele pe care acesta ți le datorează.
- Litigiile și procesele în instanță – Dacă firma de interes este implicată în diverse procese este necesar sa afli detaliile privind calitatea părții, obiectul și soluția dosarului. Află atât numărul dosarelor pe care compania le are, cât și vechimea acestora. Solicită raportul Procese în Instanță și evaluează riscul la care îți va fi supusă afacerea în cazul unei posibile colaborări.
- Grad crescut al incidentelor de plăți – înainte de a semna contractul fă o verificare și află numărul incidentelor de plăți raportate biletelor la ordin și cecurilor emise de societatea în cauză în ultimii șapte ani. Dacă raportul CIP online îți indică incidente ori dacă acestea sunt majore într-un interval scurt de timp, acest lucru arată că firma nu este disciplinată financiar.
Este recomandat să verifici și să monitorizezi constant activitatea furnizorilor și distribuitorilor pentru a evita riscurile. Totodată, este important să faci o analiză și înaintea alegerii furnizorilor și partenerilor de afaceri pentru a fi sigur că vei avea aproape un partener sustenabil.