Cât de eficiente sunt mașinile electrice. Cheltuielile de operare s-au redus de la 3.200 de lei/autoturism la 1.200 de lei/bucată.
„În doi ani am schimbat doar lichidul de parbriz. N-au avut nicio defecțiune”, a explicat Viorel Blăjuț, administratorul Iașisting, companie care în 2021, o decizie radicală: a înlocuit mașinile cu motor termic cu altele electrice.
Viorel Blăjuț a cumpărat 32 de Renault Zoe, câteva Kangoo și Spring, toate electrice. După plata ratelor de leasing, timp de trei ani flota electrică va aduce firmei o economie de 3 milioane de lei.
Acum, cu tot cu energia consumată și cu valoarea de leasing (350 de euro/lună), cheltuielile cu mașinile sunt mai mici decât înainte, când se foloseau motoare termice.
Una dintre cele mai inspirate investiții
Firma ieșeană Iașisting a luat, în 2021, o decizie radicală: a înlocuit mașinile cu motor termic cu altele electrice.
„Apropiații îmi spuneau că mașinile electrice nu au niciun viitor, că e cea mai mare greșeală. Chiar am păstrat câteva mașini cu motor clasic de frica faptului că nu vor face față electricele”, a explicat Viorel Blăjuț, acționarul majoritar al firmei Iașisting.
La doi ani de la achiziționare spune că este una dintre cele mai inspirate investiții pe care le-a făcut vreodată, cu beneficii neașteptat de mari.
Cel mai mare parc auto cu electrice
„La momentul la care a fost anunțată decizia de a înlocui toate mașinile clasice ale firmei cu mașini eletrice, urma să deținem cel mai mare parc auto de acest fel din România, cu excepția celor de taxi sau de livrări. Apropiații mi-au spus că fac o greșeală. Până și eu mă îndoiam de decizia luată”, povestește Viorel Blăjuț.
Firma a acționat inteligent: a pus în concurență cei doi dealeri Renault de la Iași pentru a obține cel mai bun preț. Oferta câștigătoare a dat-o BRAS, dar în afacere a intrat până la urmă și Renault România.
S-a mers pe Renault Zoe, cu verificări tehnice gratuite, cu un set de cauciucuri de iarnă, cu dobânzi aproape de zero și, foarte important, cu stațiile de încărcare rapidă asigurate. Acestea ar fi reprezentat un efort financiar consistent, dar Renault România le-a oferit gratuit.
Investiție de 1 milion de euro în 5 ani
În septembrie 2021, au ajuns la Iași 25 de mașini noi, urmate apoi de încă 7 Zoe, 6 Kangoo și 4 Dacia Spring. În total, parcul electric are 42 de autovehicule noi, investiția totală a firmei fiind de aproape 1 milion de euro, bani ce vor fi plătiți în 5 ani.
„Evident, am beneficiat de programele naționale, astfel că prețul unei mașini de 30.000 de euro a ajuns undeva la 20.000 de euro, aceasta fiind suma pentru care noi plătim rate”, a explicat Viorel Blăjuț.Viorel Blăjuț
Rata lunară, fără CASCO și RCA, este de 350 de euro pe mașină (total 73.500 de lei pentru tot parcul lunar). Dar, cu tot cu această rată, firma iese mai ieftin decât înainte, cu vechiul parc auto.
Calculele arată cât de rentabile sunt
Mașinile cu motor termic înghițeau lunar carburant de aproximativ 3.000 de lei/bucată. Suma reprezintă media lunară a tuturor autoturismelor folosite de angajați pe teren.
La aceste cheltuieli se mai adăugau piese de schimb, revizii, consumabile pentru schimburi de ulei și filtre.
„Erau mașini vechi. Se defectau, dădeam o grămadă de bani pe service. Se duceau câteva sute de lei lunar pe fiecare mașină. Cea mai mare cheltuială era însă benzina”, a explicat Viorel Blăjuț.
Mașinile electrice au cu totul alt cost de exploatare, atunci când se face media: aproximativ 1.200 de lei/buctă, lunar.
„Cam 60% este scăderea lunară a costurilor de operare. Adică, la un parc auto total de 42 de mașini cheltuiala de carburant era în trecut 126.000 de lei/lună. Aceleași mașini noi consumă acum curent electric de 50.400 de lei/lună. Cifrele vorbesc de la sine.
Cu tot cu rata lunară suntem sub sumele plătite anterior de firmă și nu am socotit aici banii pentru revizii, consumabile și defecțiuni. Pentru că, de doi ani, noi băgăm în aceste mașini doar lichid de parbriz.
Nu a fost necesară nicio intervenție, la niciuna dintre mașini. Zero cost de consumabile și service”, mai explică patronul Iașisting.
În plus, firma a mai scăpat și de impozitul anual pentru mașini. La electrice taxa este zero, deci mai salvează 10.000 de lei/an.
Recapitulare de sume
Mașinile vechi consumau carburant de 3.000 de lei în medie lunar, la care se adăugau costuri medii de service și întreținere de 200 de lei lunar. În total, 3.200 de lei/mașină/lună. Cost total 134.400 de lei pentru tot parcul.
Mașinile noi consumă curent electric de 1.200 de lei lunar, la care se adaugă rata de 350 de euro (1.750 de lei).
Total: 2.950 de lei/mașină/lună, adică 123.900 de lei.
Avantajele: sunt mașini noi, care cel puțin 5 ani funcționează cu cheltuieli minime din partea firmei. Dacă cele vechi ar fi mers încă 5 ani, costurile de operare ar fi fost mult mai mari, pentru că banii dați pe piese și reparații ar fi fost mai mulți.
După ultima rată din anul 5, diferența de preț de operare va fi de 2.000 de lei lunar pe fiecare mașină, adică 84.000 de lei. Mașinile noi au bateriile garantate 8 ani.
Deci, cel puțin 3 ani după finalizarea ratelor, cele 32 de Renault Zoe, 6 Kangoo și 4 Dacia Spring vor aduce firmei, în total, economii de 3 milioane de lei.
Câtă autonomie au în condiții reale Întrebarea tuturor când vine vorba despre electrice este câtă autonomie au efectiv.
În condiții de exploatare zilnică, șoferii firmei au văzut că Renault Zoe merge vara, fără probleme, aproape 320 de kilometri. Este sub autonomia oficială declarată de producător (395 de km în condiții de exploatare mixtă – urban/extraurban).
În timpul iernii, autonomia scade la 250 de kilometri, adică exact cât spune și Renault oficial. Pentru Kangoo este asemănător, dar la Dacia Spring autonomia reală este scăzută: ajung la maxim 100 de km.
„De altfel, acestea sunt folosite doar de șoferii începători ai firmei, nu sunt mașinile pe care ne bazăm activitatea”, a mai explicat Viorel Blăjuț.