Procurorii tribunalului din Tokio au confirmat marți dimineață că sunt în stare de arest Carlos Ghosn și Greg Kelly, unul dintre colaboratorii cei mai apropiați ai săi de la Nissan.
Acțiunile Nissan și Mitsubishi au fost deja sancționate pe piața din Tokio după ce s-a aflat de acuzațiile de o rară severitate aduse marelui patron al Renault.
Între cauzele tratamentului neobișnuit de sever aplicat de autoritățile nipone lui Carlos Ghosn se află, în opinia corespondentului la Tokio al ziarului «Les Echos», în afara modului său de viață exagerat de luxos și costisitor, opus discreției și ascetismului patronilor niponi, preocuparea autorităților japoneze pentru menținerea unui raport de forțe avantajos între Nissan și Renault, subiect ce s-a aflat uneori în centrul unor relații «complicate» între Ghosn și autoritățile nipone.
La câteva ore după spectaculoasa reținere a lui Carlos Ghosn pe tarmacul aeroportului din Haneda, sub asaltul echipelor de la televiziunile japoneze, procurorii tribunalului din Tokio au confirmat, marți dimineață, că sunt sub stare de arest atât Ghosn, președintele Consiliului de administrație al grupului Nissan, cât și Greg Kelly, un foarte apropiat al său în cadrul companiei. Ghosn este acuzat, așa cum s-a anunțat deja, că a disimulat în declarațiile pentru fiscul nipon, în perioada 2011-2015, aproape jumătate din veniturile sale reale. El nu ar fi declarat, potrivit oficialităților nipone, decât 4,9 miliarde de yeni (39 milioane de euro), deși în realitate obținuse aproape dublul sumei declarate.
Dramă la Bursa din Tokio
Apărând numeroase semne de întrebare în legătură cu posibilul impact al acestui scandal de la grupul Nissan și Mitsubishi, traderii de la Bursa din Tokio au vândut în masă, marți dimineață, acțiunile celor două companii. La închidere, titlul grupului Nissan afișa o pierdere de 5,45%, iar cel al Mitsubishi afișa o pierdere de 6,84%. Luni seară, la Paris, acțiunile Renault pierduseră, în câteva ore, 8,4% din valoare.
Sunt așteptate noi dezvăluiri
Dacă arestarea lui Carlos Ghosn nu a bulversat imediat managementul cotidian al celor două companii, dotate cu echipe executive intacte și pregătite ca joia viitoare să-l demită pe Ghosn din funcțiile avute, investitorii par să aibă teamă că alte dezvăluiri privind afacerile necurate ale patronului vor mai apărea în următoarele zile, ceea ce poate contribui la deteriorarea imaginii mărcilor de automobile produse de Nissan și Mitsubishi. Presa japoneză de marți dimineață se întrecea în publicarea de știri referitoare la «modul de viață» al patronului franco-libano-brazilian Carlos Ghosn (64 ani). Cotidianul economic «Nikkei» și postul de televiziune NHK relatau, de pildă, că o filială a Nissan ar fi plătit, în ultimii ani, mai multe milioane de dolari pentru achiziționarea și modernizarea unor case puse la dispoziția lui Carlos Ghosn în Rio de Janeiro, Beirut, Paris și Amsterdam, tranzacții în care un rol important a jucat colaboratorul său cel mai apropiat, Greg Kelly. Mai mult, tranzacțiile respective sunt considerate de legislația niponă drept ilegale. «Un grup poate achiziționa proprietăți, le poate pune la dispoziția cadrelor sale dacă se dovedește că aceste operațiuni se justifică economic», a declarat un expert judiciar al unei importante multinaționale. În același timp, avocatul francez Stephen Givens, aflat în aceste momente la Tokio, s-a declarat șocat de severitatea tratamentului aplicat lui Carlos Ghosn. Avocatul spune că cel mai important reproș ce i se face lui Ghosn este nedeclararea întregului sau venit la fisc, dar toate veniturile lui sunt publice și accesibile. Cine a comis erori? Echipe fiscale și legale ar fi putut găsi singure informațiile despre veniturile patronului. Aceeași întrebare și-o pun și membrii Consiliului de administrație al Nissan, care cred că cineva a avut interesul să provoace prăbușirea lui Ghosn. Apar acum informații potrivit cărora, de mai mulți ani, Carlos Ghosn s-a aflat în relații «complicate» cu înalta administrație niponă, preocupată foarte seros de echilibrul de putere între Renault și Nissan.
–––––––––-
nu cred ca statul francez are doar 15% din portofoliu Renault, candva Renault era regie nationala a statului francez ,era emblema acestui stat.