Comerțul online este în continuă dezvoltare, astfel încât din ce în ce mai mulți comercianți aleg să migreze din locații fizice în mediul online sau să pornească din start exclusiv în sfera online. Față de magazinele fizice tradiționale de retail, magazinele online au beneficii evidente (accesul la un număr mult mai mare de clienți, costurile fixe reduse, etc.).
La fel ca în cazul magazinelor fizice, activitatea unui magazin online trebuie să se deruleze printr-o formă de organizare economică recunoscută de lege. Astfel, înainte de începerea efectivă a comercializării produselor, magazinul trebuie să existe și sub forma unei firme înregistrate la Registrul Comerțului. Cel mai adesea, antreprenorii care își deschid un magazin online aleg să organizeze activitatea sub forma unui PFA sau a unui SRL. Alegerea între PFA și SRL depinde de câteva aspecte esențiale, pe care le detaliem în continuare.
În multe cazuri, PFA-ul (persoana fizică autorizată) este alegerea multor antreprenori la început de drum, fiind forma ideală pentru studierea pieței și testarea produselor. Asta deoarece costurile de înființare și radiere sunt reduse, firma este ușor de administrat iar titularul poate dispune de banii generați prin PFA oricând. Impozitul este de 10% din venitul net, care se declară și se calculează o singură dată pe an, prin intermediul Declarației Unice. Dezavantajele unui PFA sunt limitarea numărului de angajați la maxim 3 și limitarea numărului de coduri CAEN la 5. Dacă vorbim însă despre o firmă la început de drum, această limitare nu ar trebui să pună mari probleme antreprenorului aflat în etapa inițială de validare a ideii de business.
Mulți antreprenori, după ce au studiat piața, înființează un SRL (societate cu răspundere limitată). Avantajele acestei entități sunt multiple, dar cele mai importante sunt cele cu privire la numărul de angajați care poate fi nelimitat și la posibilitatea de a selecta oricâte coduri CAEN sunt considerate necesare. De asemenea, un SRL are avantajul unei cote de impozitare reduse (3% din cifra de afaceri în cazul firmelor fără angajați și doar 1% în cazul firmelor cu cel puțin 1 salariat cu normă întreagă). Aceste avantaje vin, bineînțeles, și cu o serie de responsabilități, precum cea a menținerii unei evidențe contabile la zi și a respectării unui set de norme fiscale mai complexe. De asemenea, un dezavantaj este faptul că banii vor putea fi scoși din firmă doar ca dividende și salarii.
În ambele forme de organizare, este important să se apeleze la serviciile unui contabil, deoarece există reglementări legale stricte cu privire la menținerea gestiunii magazinului online și a evidenței contabile la zi.
Activitatea principală a formei juridice alese trebuie să fie codul CAEN 4791 “Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet”, care poate fi autorizat la sediul firmei, la un punct de lucru sau la terți, în funcție de locul de desfășurare al activității. Cel mai adesea, pentru un antreprenor la început de drum, codul CAEN 4791 se autorizează atât la sediu cât și la terți. Pe lângă acest cod, alte activități utile conexe sunt cele de publicitate (folositoare pentru cei care vor desfășura și activități de affiliate marketing) și cele specifice site-urilor și portalurilor web.
Una dintre cele mai mari frecvente întrebări ale celor care dețin un magazin online se referă la necesitatea achiziționării unei case de marcat și emiterea bonurilor fiscale. Răspunsul etse nu, atât timp cât este respectată următoarea condiție: încasările se realizează prin transfer bancar, plată online cu cardul (prin intermediul unui procesator de plăți) sau prin ramburs, prin intermediul firmei de curierat care livrează produsele. Conform legislației în vigoare, o casă de marcat este obligatorie atunci când vânzarea se efectuează în mod fizic – adică atunci când vânzătorul, în acest caz magazinul online, are contact direct și nemărginit cu clientul. Dacă vânzarea se desfășoară exclusiv în mediul online,nu este necesară o casă de marcat. Dacă însă, vei deschide și un magazin fizic sau vei vinde produsele prin intermediul târgurilor/expozițiilor sau în mod direct către clienți, atunci va trebui să îți achiziționezi o casă de marcat.
În funcție de produsele pe care dorești să le comercializezi online, trebuie să ai în vedere aprobările și autorizațiile necesare pentru vinderea lor. Importante sunt și locurile de unde se achiziționează marfa. Pentru importurile din afara UE, va fi necesar să obții un cod EORI ulterior înființării. Dacă vei avea un client din UE sau dacă vei achiziționa servicii de la firme din UE (ex. pentru reclama pe Facebook), va trebui să obții un cod TVA intracomunitar (atenție, acest lucru nu înseamnă că firma devine plătitoare de TVA!). Atunci când magazinul online va atinge pragul de 300.000 Lei cifra de afaceri, firma va trebui să devină plătitoare de TVA.
Dacă nu știi ce tip de firmă se potrivește planurilor tale și ai nevoie de consultanță specializată, apelează cu încredere la serviciile celor de la FirmeON. Pe lângă sfaturi, ei îți oferă și cea mai simplă și rapidă modalitate de înființare a unei firme în mod digital, indiferent că este vorba de un SRL sau de un PFA. Pe lângă identificarea tipului de firmă potrivit, vei avea parte de sprijin în alegerea codurilor CAEN și autorizarea acestora, precum și în toate aspectele relevante la înființare.
Buna ziua! De curând am înființat un PFA cu cod CAEN 4791, mai exact in domeniul florilor si altor plante de ghiveci. Achiziția se va face din Olanda către România. Am fost la Finante pentru înregistrarea firmei, am oferit fix aceleași informații pe care le încercare dvs, însă nu mi-au spus nimic nici de cod EORI, nici de cel pt TVA intracomunitar. Intrând pe site-ul dvs sa vad ce autorizații de funcționare sunt necesare pt CAEN 4791, constat ca imi sunt necesare aceste coduri.
Vin si va intreb cu certitudine care din ele imi sunt necesare strict pentru activitatea desfășurată de mine si ce alte autorizării imi mai sunt necesare?