Cererea uriaşă de tramvaie din Europa afectează Craiova. Aceasta este explicaţia oferită, joi, de primarul Mihail Genoiu, care, la rândul lui, a primit-o de la Ministerul Dezvoltării Regionale.
Ministerul a fost cel care a derulat licitaţia pentru achiziţia a 17 tramvaie noi destinate transportului în comun din Craiova, dar s-a trezit după şase luni că nu a primit nicio ofertă. Licitaţia a fost lansată în sistemul electronic pe 18 ianuarie 2019, iar ultimul termen de depunere a ofertelor a fost 10 iunie.
Asta după ce el mai fusese prelungit o dată, de la 6 martie, la 8 mai. În zadar însă. Prin urmare, procedura a fost anulată automat.
Cum s-a ajuns în această situaţie? Cererea uriaşă de tramvaie din Europa ar fi de vină, spune edilul Craiovei.
„Am fost la Ministerul Dezvoltării să văd ce s-a întâmplat cu licitaţia pentru cele 17 tramvaie, care a fost anulată din lipsă de oferte. Asta, deşi au fost foarte multe firme interesate, după numărul mare de solicitări de clarificări primite. Se pare că problema a fost cele 15 luni ca termen pentru livrarea primului tramvai şi cele 22 de luni pentru restul de tramvaie. Termenul ar fi foarte scurt, din cauza superaglomerării cu comenzi peste capacitatea de producţie a fabricilor din Europa“, a afirmat Mihail Genoiu.
Cum s-a ajuns la cererea uriaşă de tramvaie din Europa
Primarul Genoiu a mai explicat că tocmai alocările de fonduri europene pentru tramvaie ar fi cauza superaglomerării cu comenzi a fabricilor din Europa.
„Aceste alocări de fonduri europene pentru mijloacele de transport în comun nepoluate au depăşit capacităţile de producţie, iar asta face ca achiziţiile să fie îngreunate. S-a discutat la minister să se facă o analiză a firmelor care au cumpărat caietul de sarcini pentru licitaţia cu tramvaiele Craiovei. S-a luat decizia ca acest caiet de sarcini să fie urcat din nou în sistemul electronic de achiziţii, iar în două, trei săptămâni să fie reluată licitaţia. Mai mult, la eventualele clarificări să fie acceptată prelungirea termenului de achiziţie. Deci, problema este europeană, nu naţională, şi este la toţi cei care cumpăra la ora asta tramvaie. Această supersolicitare faţă de fabricile din Europa“, a spus Mihail Genoiu.
„Dacă vom accepta un termen de livrare mai lung, vom avea şi tramvaiele. Dacă 22 de luni nu sunt suficiente, e foarte probabil ca termenul să fie mai mare de doi ani“, a conchis primarul Craiovei.
Într-adevăr, în discuţiile cu posibilii ofertanţi, MDRAP acceptase să modifice unele cerinţe din caietul de sarcini. Printre care şi varianta ca primul tramvai să fie livrat Craiovei până în luna a 15-a din contract, nu a 5-a, iar restul până în luna a 22-a, din totalul de 24 de luni cât era durata acordului cadru de achiziţie.
Craiovenii sunt cei care au cel mai mult de suferit
Termenul se pare că nu a fost suficient. Din toată această situaţie, craiovenii sunt cei care au cel mai mult de suferit. Asta pentru că, în contextul actual, tramvaiele vechi de peste 35 de ani vor mai circula pe traseele RAT cel puţin trei ani de acum înainte.
Licitaţia derulată de MDRAP avea o valoare estimată a contractului de 170 milioane de lei fără TVA, respectiv 202.300.000 de lei cu TVA. Achiziţia urma să se facă printr-un proiect cu fonduri europene implementat de minister prin Programul Operațional Regional 2014-2020.
Contribuţia Craiovei la acest proiect, reprezentând 2% din valoarea eligibilă, era de 4.046.987,70 de lei (partea de cofinanțare). Noile tramvaie trebuia să aibă aproximativ 25 de metri lungime, o capacitate totală de 140 de călători transportați în picioare şi de minimum 50 de persoane pe scaune fixe, nerabatabile.
Pe vremuri exista ELECTROPUTERE la Craiova, care facea si tramvaie. Bine ca a desfiintat-o pesedeil dupa 1990 !