Acțiunile provocatoare ale Filipinelor în Marea Chinei de Sud sunt tot mai grave. Potrivit unui comunicat emis de Garda de Coastă a Chinei, Filipine a trimis în 17 iunie o navă de logistică și două bărci gonflabile în largul mării din apropierea recifului Renai din arhipelagul chinez Nansha, cu intenția de a transporta necesități materiale în nava militară filipineză „eșuată” acolo. În cursul său, nava filipineză s-a apropiat intenționat și periculos de o navă chineză care naviga normal și a intrat în coliziune cu aceasta din urmă. Sfidarea în creștere a Filipinelor a avut loc în contextul în care a intrat în vigoare Regulamentul privind procedurile administrative de aplicare a legii pentru forțele de gardă de coastă ale Chinei. Dacă Filipine va încerca să treacă de linia de fond trasă de China, va avea parte în mod cert de măsuri de retorsiune.
Partea filipineză a declarat că transporta necesitățile de trai, dar în realitate a transportat pe ascuns materiale de construcție chiar și armament, cu intenția de a ocupa pe termen lung reciful Renai. Aceasta este cauza directă a escaladării situației din Marea Chinei de Sud.
Analiștii observă că în comparație cu acțiunile anterioare, acțiunea de sfidare din 17 iunie a fost coordonată de autoritățile militare filipineze, și nu cele ale gărzii de coastă. Aceasta arată că acțiunile provocatoare ale Filipinelor în Marea Chinei de Sud tind să devină maniacale și pare că sistemul de decizie din această țară și-a pierdut complet rațiunea.
Grupul de insule din Marea Chinei de Sud a fost din antichitate teritoriu al Chinei. Față de acțiunile agresive din exterior, China are suficiente argumente juridice, dar și capacitatea de a reacționa. Mai mult, începând din 15 iunie, Regulamentul privind procedurile administrative de aplicare a legii pentru forțele de gardă de coastă ale Chinei este pus oficial în aplicare. Acesta ajută la menținerea în condiții și mai bune a ordinii pe mare, corespunde și uzanțelor internaționale.
Pe de altă parte, guvernul de la Manila a anunțat la 15 iunie că a prezentat Comisiei Națiunilor Unite pentru Limitele Platformei Continentale (CLCS) un proiect de delimitare a platformei continentale exterioare din Marea Chinei de Sud, pretinzând că, în conformitate cu Convenția Națiunilor Unite privind dreptul mării, ar trebui să fie stabilite drepturile exclusive ale Filipinelor în exploatarea resurselor naturale în zonă. Scopul Filipinelor nu este altul decât de a justifica sentința ilegală din așa-numitul arbitraj în cazul Mării Chinei de Sud, de a-și permanentiza și a extinde profiturile ilegale în zonă. Totodată, autoritățile filipineze vor să se folosească de ajutorul ”statelor prietene” și al instituțiilor media pentru a defăima în plan internațional politica și poziția Chinei în chestiunea Mării de Sud.
De fapt, aceasta nu este decât o ”farsă politică”. Analiștii susțin că CLCS este o instituție înființată în spiritul Convenției Națiunilor Unite privind dreptul mării, iar aplicarea convenției urmează un principiu și anume: ”subiectele controversate nu intră în sferele de examinare.” Întrucât China și Filipine au divergențe asupra suveranității teritoriale și delimitărilor zonei maritime din Marea Chinei de Sud, elaborarea unilaterală a unui proiect de către Filipine violează suveranitatea și dreptul de jurisdicție ale Chinei, încalcă dreptul internațional, inclusiv Convenția Națiunilor Unite privind dreptul mării, și contravine prevederilor Declarației privind Conduita Părților în Marea Chinei de Sud. Filipine încearcă să creeze subiecte de discuții în pretextul dreptului internațional, lucru care nu poate înșela comunitatea internațională.
În problema Mării Chinei de Sud, atitudinea Chinei a fost tot timpul foarte clară. China perseverează în soluționarea adecvată a contradicțiilor și divergențelor aferente, prin negocieri și consultări cu statele direct implicate și, în același timp, răspunde cu fermitate oricărui act de sfidare și violare a drepturilor Chinei. Aceasta este pentru susținerea justificată a drepturilor și intereselor maritime ale Chinei, dar și în sprijinul păcii și stabilității în regiune. Calculele ascunse ale unor persoane din Filipine vor fi sortite eșecului.
Articol realizat de Radio China Internațional și CCTV
M-am uitat pe harta si nu mi-a venit sa cred ochilor:
acest atol (Second Thomas Shoal) e la circa 1000 km de China si doar 100-200 km de Filipine.
Si totusi China zice ca il stapaneste din antichitate!?