Președintele american, Donald Trump, a semnat luni un ordin executiv prin care impune un tarif de 25% la importurile de oțel și aluminiu, fără excepții sau scutiri. Potrivit Reuters, această decizie ar putea declanșa un război comercial în mai multe sectoare.
Conform Departamentului de Comerț al SUA, în 2024, Canada, Brazilia și Mexic au fost principalii furnizori de oțel pentru SUA, în timp ce Canada a fost principalul furnizor de aluminiu. În prezent, Statele Unite depind de importuri pentru aproape un sfert din necesarul de oțel și jumătate din cel de aluminiu. Ca răspuns, Canada a declarat în repetate rânduri că este pregătită să adopte măsuri de retorsiune. De asemenea, ministrul francez de Externe, Jean-Noël Barrot, a afirmat că Uniunea Europeană va lua contramăsuri ferme pentru a-și proteja interesele. La rândul său, ministrul german al Economiei și vicecancelarul Robert Habeck a subliniat că țările europene vor răspunde unitar și hotărât la restricțiile comerciale impuse unilateral de SUA.
Această situație nu este una fără precedent. În primul său mandat, administrația Trump a impus tarife vamale de 25% la importurile de oțel și 10% la cele de aluminiu. Ca urmare a reacțiilor partenerilor comerciali ai SUA, Washingtonul a acordat ulterior scutiri Canadei, Mexicului și Braziliei. După preluarea mandatului de către Joe Biden, scutirile au fost extinse și pentru Marea Britanie, Japonia și Uniunea Europeană.
Strategia administrației Trump vizează revitalizarea industriei manufacturiere, crearea de locuri de muncă și creșterea veniturilor. Totuși, realitatea economică demonstrează că această măsură nu va duce la împlinirea „visului american”. Economia SUA este din ce în ce mai orientată spre servicii și tehnologii avansate, iar competitivitatea companiilor americane din sectorul oțelului și aluminiului a scăzut semnificativ, inclusiv din cauza lipsei de inovație tehnologică.
Efectele unei astfel de politici au fost vizibile și în trecut. După ce SUA au impus în 2018 tarife de 25% la importurile de oțel, numărul angajaților din industrie a scăzut de la 84.000 în 2018 la 80.000 în 2020. În aceeași perioadă, mari producători auto precum General Motors și Ford și-au redus estimările de profit din cauza costurilor crescute ale materiilor prime.

În ceea ce privește impactul asupra Chinei, acesta este relativ limitat. Deși în septembrie anul trecut SUA au anunțat impunerea unui tarif de 25% pentru oțelul și aluminiul chinezesc, doar 0,8% din exporturile chineze de oțel au ca destinație SUA. De asemenea, taxele anti-dumping și anti-subvenții impuse de Washington au redus semnificativ exporturile chineze de aluminiu către SUA, acestea reprezentând doar 4,6% din total în 2023. Singurul segment afectat mai puternic este cel al produselor finite din aluminiu, din care peste 10% ajung pe piața americană.
Analiștii avertizează că efectele negative ale acestor tarife vor fi resimțite în cele din urmă de consumatorii americani. Președintele francez Emmanuel Macron a declarat că suprataxarea va duce la creșterea prețurilor și la accentuarea inflației în SUA. Agenția Associated Press notează că decizia administrației Trump nu este în concordanță cu promisiunile sale privind controlul inflației, iar povara economică va fi suportată de cetățenii americani.
Istoria a demonstrat de nenumărate ori că în războiul comercial nimeni nu câștigă. Partea americană ar trebui să ia în considerare opiniile partenerilor săi comerciali și să protejeze interesele întreprinderilor și consumatorilor săi. Washingtonul este îndemnat să renunțe la protecționism și să adopte o abordare bazată pe competiție economică sănătoasă, deoarece restricțiile comerciale nu aduc decât pierderi pe termen lung.