Comerțul electronic este unul dintre sectoarele cu cea mai rapidă creștere, o piață care va depăși 3,5 trilioane de euro până în 2020, potrivit Statista. România nu face excepție, cu o piață care se dezvoltă constant și urmărește rapid tendințele globale.
,,PayU estimează că, în acest an, piața de e-commerce din România va depăși 4,5 miliarde de euro. Comercianții români trebuie să fie la curent cu noile trenduri, comerțul online transfrontalier fiind cel mai important dintre ele. Din experiența noastră, acesta este modul în care își pot mări vânzările până la 50%, iar piețele emergente care înregistrează cele mai mari creșteri la nivel mondial sunt, cu siguranță, o destinație de luat în calcul”, a declarat Marius Costin, Country Manager, PayU România.
Comerțul online transfrontalier: de la „opțional” la „obligatoriu”
În câțiva ani, comerțul online transfrontalier va reprezenta o treime din toate vânzările de pe internet, potrivit PayU. După cum arată barometrul cumpărătorului online din 2018 , anul trecut aproximativ 6 din 10 cumpărători online europeni au achiziționat produse de pe un site din afara țării, iar 76% spun că experiența lor a fost foarte bună. Cumpărăturile online în alte țări sunt cu siguranță un trend și din ce în ce mai mulți comercianți îl urmează. Un studiu recent arată că 66% dintre companii intenționează să își dezvolte afacerea prin accesarea de noi piețe din întreaga lume.
„Jucătorii mari de pe piața de e-commerce își extind deja afacerea la nivel internațional, chiar și pe piața din România, devenind competitori puternici pentru magazinele locale. Nu ne putem aștepta decât la o creștere a acestui trend, cu atât mai mult cu cât noile reglementări, cum ar fi eliminarea geoblocării nejustificate din mediul online, vin să susțină această direcție. Magazinele online din România care și-au extins deja afacerea în afara granițelor țării au înregistrat rezultate foarte bune. PayU este gata să sprijine comercianții români să atingă această viziune globală, inclusiv prin platforma globală PayU HUB, care garantează accesul la 2,3 miliarde de potențiali consumatori și peste 300 de metode de plată. Îi putem ajuta să pregătească formatele de plată în limbile locale, să ofere acces la plată în diferite valute și să permită consumatorilor să plătească cu ce au în buzunar. Acest lucru se reflectă în creșterea ratei de conversie a respectivului magazin online”, mai adaugă Marius Costin.
Tehnologia, în slujba localizării experienței de cumpărare
Din momentul în care un consumator intră pe un site web, călătoria lui trebuie să fie plăcută, sigură și personalizată. Localizarea experiențelor de cumpărare ale clienților va face diferența între companii, datele recente arătând că 41% dintre consumatori au schimbat brandurile pe care le cumpără din cauza lipsei unei abordări personalizate, iar 50% spun că au făcut-o din cauza „unei experiențe de cumpărare negative”, potrivit raportului Accenture. Ce ar trebui să facă comercianții? În primul rând, să se asigure că mesajele și ofertele lor sunt accesibile și relevante pentru consumatorii locali, oriunde s-ar afla aceștia – fie că își petrec timpul pe rețelele sociale, pe mobil sau pe desktop. Rețelele de socializare au devenit cataloagele moderne de astăzi și un instrument puternic pentru comercianți prin care pot ajunge la consumatori și îi pot păstra pe termen lung. De asemenea, fie că folosesc AI, VR, căutările vizuale sau vocale, e important să se asigure că investesc în acea tehnologie care îmbunătățește experiența de cumpărare a consumatorilor și care este potrivită pentru nevoile, cultura și obiceiurile lor.
Plăți inteligente care se adresează fiecărui client
Atunci când clientul a luat decizia de a cumpăra un produs, procesul de checkout trebuie să aibă loc fără niciun fel de efort din partea lui: să fie simplu, rapid și sigur. Potrivit Institutului Baymard, aproximativ 70% dintre cumpărători își abandonează coșul de cumpărături. Până la 13% vor abandona achiziția dacă nu au la dispoziție o metodă de plată locală pe care o preferă. Românii sunt obișnuiți să plătească online cu cardul, în timp ce polonezii preferă să plătească prin linkuri de plată. Pe mobil, este mai ușor să plătești cu un singur click. Iar când nu ai suficienți bani în cont, este de preferat să ai opțiunea de a apela la un credit online, care îți permite fie să plătești mai târziu, fie să împarți suma în rate online. Comercianții trebuie să se asigure că se adresează fiecărui consumator cu metoda de plată potrivită. „Pe măsură ce concurența pe piață crește, plățile pot face diferența. Comercianții ar trebui să ofere, în primul rând, un checkout sigur și fără cusur, să arate prețurile în moneda locală și să pună la dispoziție consumatorilor mixul potrivit de metode de plată”, spune Marius Costin.
Legislație și siguranță care stimulează inovația financiară
Confidențialitatea datelor continuă să fie una dintre cele mai importante arii de interes, pe măsură ce comercianții români încă se luptă cu implementarea GDPR în ceea ce privește crearea unei experiențe de cumpărare memorabile. Fiecare client trebuie să fie sigur că datele sale sunt în siguranță, iar comercianții trebuie să respecte standardele de securitate PCI-DSS și de confidențialitate a datelor, precum și să aleagă parteneri care îndeplinesc aceleași cerințe.
Odată cu intrarea în vigoare a Directivei PSD2, consumatorii vor avea treptat acces la o gamă mai complexă de servicii financiare online, mai sigure și mai diversificate, iar comercianții trebuie să aibă alături parteneri care respectă aceste standarde. Toate companiile FinTech, care sunt instituții de plată licențiate, vor putea introduce noi tipuri de servicii, cum ar fi inițierea plăților și confirmarea soldului fondurilor din cont. Aceste soluții constituie o parte esențială a PSD2 și pot stimula inovația financiară.
Expertul PayU, Marius Costin, concluzionează: „2019 este, cu siguranță, un an al creșterilor. A fi o companie care se adaptează rapid trendurilor, așa cum este comerțul online transfrontalier, este garanția succesului în 2019 și mai departe. «Analizați-vă cu atenție și alegeți-vă cu înțelepciune partenerii, păstrând întotdeauna o viziune globală» este sfatul meu pentru orice proprietar de magazin online.”