Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România: Ce câștigăm noi, elevii, din noile planuri-cadru
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România: Ce câștigăm noi, elevii, din noile planuri-cadru

Curierul Național
Autor Curierul Național
Publicat 19 iunie 2025
Distribuie

World Vision România salută lansarea noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal, o schimbare de paradigmă care poate transforma experiența educațională a copiilor și adolescenților. Planurile propuse de Ministerul Educației și Cercetării deschid spațiul pentru mai multă participare a copilului și descentralizare, punând în centrul educației dezvoltarea elevului ca întreg: academic, social, emoțional și civic.

Includerea opțiunii de pilotare strategică este un pas semnificativ către descentralizarea curriculară. Ea reprezintă o formă de echilibru și echitate: o variantă standard alături de o variantă pilot, care susține inițiativa și inovația.

Planurile-cadru nu sunt perfecte, însă reprezintă un pas important în schimbarea paradigmei. Facem apel ca eforturile să se concentreze acum pe următorul pas: dezvoltarea programelor școlare și a curriculumului.

Redăm mai jos poziția Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România

Ce câștigăm noi, elevii, din noile planuri-cadru

  1. Participarea la luarea deciziilor și adaptarea la nevoile reale

Pentru prima dată, elevii pot alege o disciplină pe care personal vor să o studieze, iar școlile pot decide ce materii să includă în oferta educațională. Este o oportunitate reală de autonomie și personalizare, precum și pentru participarea copilului la luarea deciziilor. Elevul chiar poate specializa într-o anumită direcție, poate să își urmărească interesul adaptat nevoilor lui.

„Planurile-cadru dau pentru prima dată libertatea elevului de a-și alege o disciplină pe care personal vrea să o studieze. Crește autonomia instituției de învățământ de a se specializa pe o anumită direcție, iar asta poate elimina mentalitatea de ‘colegii de top care excelează în toate domeniile’.”

2. Posibilitatea de a învăța practic, nu doar teoretic

Planurile pun accent pe învățare activă: proiecte, colaborare, aplicații reale. Unele discipline se vor preda integrat (de exemplu, științe, comunicare, arte), ceea ce le face mai relevante și mai bine ancorate în viața reală.

„Îmi place încercarea de a aduce ceva nou și mai adaptat la realitate. Faptul că se introduc educația juridică și gândirea critică mi se pare un pas foarte bun. Chiar avem nevoie de așa ceva – să înțelegem cum funcționează lumea.”

3. Reducerea presiunii academice și echilibru mai bun

Numărul de ore la materiile obligatorii a fost optimizat, astfel încât să existe mai mult spațiu pentru dezvoltare personală și opționale. Asta poate reduce stresul și poate îmbunătăți capacitatea de concentrare a elevilor.

- Publicitate -

„Consider că o astfel de schimbare poate fi în favoarea adolescentului, stresul academic fiind mai scăzut. Astfel, elevul are o mai mare ușurință în a înțelege clar materia.”

Se acordă mai mult loc disciplinelor de dezvoltare personală, consiliere, arte și sport, dar și opționalelor care pot fi relevante pentru viața de zi cu zi – de la gândire critică la dezbatere.

„Opționalele propuse pot fi prezentate cu informații utile în viața de zi cu zi – ceea ce chiar stârnește interesul tinerilor.”

4. O șansă pentru schimbare reală în stilul de predare

Această reformă poate influența și stilul de predare al profesorilor. Dacă școlile vor profita de noua libertate, dar vor fi și responsabili, putem avea un sistem mai apropiat de nevoile reale ale elevilor.

„Per total, sunt de acord cu forma planurilor-cadru. O astfel de schimbare poate modifica profund stilul de învățare al elevilor și de predare al profesorilor.”

5. O cultură generală solidă, indiferent de profilul ales

Un alt aspect pozitiv pe care îl remarcăm este faptul că Geografia și Istoria rămân în trunchiul comun pe toată durata liceului, inclusiv în clasele a XI-a și a XII-a. Mulți dintre noi am fost îngrijorați când auzeam că aceste materii ar putea fi scoase, pentru că Geografia și Istoria ne ajută să înțelegem mai bine lumea în care trăim.

“Ne bucurăm că vocea noastră a fost ascultată și că Ministerul Educației a ținut cont de opiniile noastre în această privință.”

Ce ne dorim mai clar, pentru ca această reformă să conteze cu adevărat pentru noi

Vedem direcția ca fiind una bună, dar știm din experiență că multe lucruri bune rămân doar pe hârtie. Dacă vrem o schimbare reală, avem nevoie de:

Explicații clare pentru toate schimbările – ca să înțelegem ce învățăm, de ce și cum ne ajută. Uneori, limbajul oficial este prea complicat sau tehnic.

Profesori care știu să predea opționalele noi – sănătate mintală, educație pentru relații sau antreprenoriat nu pot fi ore ținute „din manual”, ci cu empatie, dialog și deschidere.

„Educația pentru viață nu poate fi făcută fără profesori care să ne asculte și să fie acolo pentru noi.”

Școli sprijinite egal, indiferent unde sunt – altfel, reforma va funcționa doar în liceele din orașe mari. Vrem ca și liceele din mediul rural sau din zone defavorizate să aibă acces la resurse, profesori și consiliere.

„La oraș mai găsești profesori pentru opționale. La sat, de multe ori, nu se fac nici materiile de bază. Asta trebuie să se schimbe.”

Adevărată consultare a elevilor, nu doar bifă formală – vrem să fim parte din decizii.

„Vrem să alegem opționalele care contează pentru noi, nu doar ce se poate face ușor sau ce se predă deja.”

Colaborare pentru o comunicare clară, pe limba noastră

Elevii Consiliului Consultativ propun Ministerului Educației și Cercetării să lucreze împreună pentru o informare corectă a tuturor elevilor, într-un limbaj accesibil, cu mesaje clare despre schimbările generate de aceste planuri-cadru.

Ce propunem mai departe

Pentru ca aceste câștiguri să devină reale, nu doar teoretice, propunem:

  • Consultarea reală a elevilor în alegerea opționalelor;
  • Formarea profesorilor pentru noile materii și metode de predare;
  • Monitorizarea aplicării planurilor în toate liceele, indiferent de localizare;
  • Promovarea exemplelor de bună practică din școli care reușesc să facă această reformă „vie”.
Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Iranul anunță că a lansat rachete hipersonice împotriva Israelului
Articolul următor Vladimir Putin spune că reînarmarea NATO nu este un pericol pentru Rusia
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Sondajul privind activitatea de creditare a băncilor din Europa Centrală, de Est și de Sud-Est: Tendințe pozitive în cererea și oferta de credite determină băncile să se extindă în regiune
Finanțe și Bănci
Parcul IT Virtual din Moldova atrage atenția globală cu o creștere record și o țintă de venituri de 1 miliard de euro
Actualitate IT
Cum ne protejăm economiile în contextul crizei fiscale din România
Finanțe și Bănci

RSS Știri Fotbal

  • Steaua peste FC FCSB! Cum s-au clasat cele două cluburi în topul academiilor de fotbal
  • Spectacol total în primul amical al Stelei din această vară! S-au marcat șapte goluri!
  • Cinci dintr-o lovitură! Steaua a transferat doi spanioli și trei români
  • Homawoo pleacă liber de contract de la Dinamo la noul club al lui Rednic
  • Vis frânt în Giulești. „Tricolorii” mici se opresc în fața unei Olande impecabile!

Citește și

Cultură și Educație

Posterul și trailerul oficial al filmului „Taximetriști”, regizat de Bogdan Theodor Olteanu

6 minute
Cultură și Educație

Entităţi spirituale înaripate

9 minute
Cultură și Educație

Empatia față de personaj în cinema, legată direct de veridicitate

5 minute
Cultură și Educație

Experții vor să afle cum văd copiii școala pentru a crea meseriile viitorului și după nevoile lor

4 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?