Vladimir Ionescu (b1tv.ro)
Costurile de transport de mărfuri în Marea Neagră devin prohibitive, inclusiv în cazul produselor importate de România, iar prima de risc de război – care include și amenințarea reprezentată de minele în derivă – depășește prețul plătit de clienți pentru închirierea navelor, care și el a explodat, notează Profit.ro.
Companiile de asigurări percep un tarif de 10% din valoarea carenei numai ca primă de risc de război, susțin patru surse din piață, potrivit Bloomberg. Primele sunt oferite cu buna-știință că vor fi refuzate, mai notează publicația americană.
Marea Neagră este un punct important de export de țiței, carburanți și cereale. Prin terminalele de la Marea Neagră din România, Ucraina, Rusia, Georgia și Bulgaria sunt manipulate în fiecare an mărfuri din containere în circa 3,5 milioane TEU de mărfuri.
TEU-ul este o unitate de măsură echivalentă cu 33,2 metri cubi, iar un container standard de 1 TEU are o masă proprie egală cu 2.360 kg și poate fi încărcat cu cel mult 21.640 kg. O cincime din această cantitate este manipulată prin terminalele din țara noastră.
Traficul de mărfuri prin Constanța și prin alte porturi românești a crescut cu 8% în 2022 față de perioada corespunzătoare a anului precedent. Ca volume, media zilnică a mărfurilor în tranzit a crescut cu 30.000 de tone pe zi în medie în luna martie, până la 160.000 de tone pe zi.
Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime.
Țara noastră este importator net și de produse petroliere, în special motoină. Surse din piață susțin că, în 2021, 30% din necesarul de motorină a fost importat prin Marea Neagră din Rusia.
Calculele Bloomberg arată că la ora actuală prima de asigurare în Marea Neagră depășește costul închirierii unei nave. Spre exemplu, un cargo cu o capacitate de un milion de barili și o vechime de cinci ani, în valoare de 50 de milioane de dolari, este taxat cu o primă de risc de 5 milioane de dolari, practic cu 1,5 milioane de dolari peste prețul închirierii sale.
Chiar și costul închirierii navelor a crescut.
Potrivit calculelor Bloomberg, costul pentru închirierea unui tanc petrolier pentru transportul unui milion de barili din Novorosisk în Italia, unde Lukoil deține o rafinărie importantă (ISAB), pe lângă cele din România (Petrotel) și Bulgaria (Burgas), a crescut la 3,5 milioane de dolari. Cu tot cu prima de asigurare de 5 milioane de dolari, costul total este de peste 10 ori mai ridicat.
În general primele de asigurare sunt plătite de clienți, cum sunt Lukoil sau Rompetrol, nu de proprietarii navelor.