Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) cere încă o dată Parlamentului României să aleagă, pentru conducerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), profesioniști, persoane competente care să poată rezolva problemele grave ale sectorului Asigurări, mai ales după dezastrul din ultimii ani din piața polițelor RCA!
COTAR a atras atenția asupra problemelor candidatului Sorin Mititelu, care ar urma să se ocupe de acest sector, în calitate de viitor vicepreședinte al ASF, dacă va fi validat de Parlament.
În mass-media au apărut mai multe informații legate de legătura acestuia cu dosarul penal deschis de DIICOT pentru evaziune fiscală focalizată pe tratamentul contabil și fiscal a unor operațiuni desfășurate de către BCR Asigurări în perioada 2013-2018, când CEO era același Sorin Mititelu (2013-2017). De asemenea, au apărut informații în legătură cu firma pe care acesta a deținut-o, căreia ASF i-a retras autorizația, pentru că nu îndeplinea condițiile prevăzute de lege. Sunt informații legate și de condamnarea soției acestuia, în dosarul falimentului Bancorex, în primă instanță.
Candidatul la șefia sectorului Asigurări din cadrul ASF ne-a transmis un mesaj, prin intermediul unor site-uri, în legătură cu lipsa implicării lui în dosarul deschis de DNA. Trebuie să știe toată lumea, foarte clar, dacă a fost sau nu implicat, înainte de a fi votat pentru viitoarea funcție de conducere. Este dreptul tuturor românilor să știe aceste lucruri, pentru că de persoana în cauză depinde cât de mare va fi gaura de la bugetul statului, anul viitor, dacă va mai intra în faliment încă o companie de asigurări, pe modelul celorlalte care deja au generat un prejudiciu de peste 3 miliarde de euro doar în ultimii doi ani.
De asemenea, ne-a transmis că firma lui nu avea activitate și, pe cale de consecință, acuzațiile legate de ilegalitatea funcționării companiei pe care o conducea sunt nefondate. În acest caz, Sorin Mititelu ar trebui să explice – nu doar pentru COTAR, ci pentru toți românii – de ce și-a deschis acea firmă și din ce activități a obținut venituri, după ce a părăsit postul de conducere din cadrul BCR Asigurări, în anul 2017.
Îl informăm, pe această cale, pe Sorin Mititelu, că ASF nu se ocupă cu controlul transportatorilor sau al service-urilor auto – o facem preventiv, după ce am aflat din presă că urmează să fim controlați de acesta, dacă va ocupa funcția de vicepreședinte al ASF. Autoritatea se ocupă de cu totul altceva. Măcar asta ar trebui să știe cei care și-au depus candidaturile la șefia Autorității, și toate activitățile noastre contribuie la PIB-ul României cu peste 18%.
Cerem Parlamentului să introducă măcar o formulă de testare a cunoștințelor viitorilor șefi ai ASF, pentru a ne asigura – nu doar pe noi, cei din COTAR, ci pe toți românii – că cel puțin cunosc activitatea Autorității, atribuțiile pe care le vor avea și problemele care au fost generate de proasta gestionare a situației companiilor de asigurări din piața polițelor RCA. Nu le cerem să vină de astăzi cu soluții pentru situația care deja există, dar măcar să o cunoască.
Nu ne dorim să impunem noi un candidat anume, ci ne dorim o conducere ASF care să rezolve problemele grave din piața RCA. COTAR a atras atenția autorităților și mai ales Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), de nenumărate ori, în legătură cu pericolele de pe piața asigurărilor. Și s-a dovedit că am avut întotdeauna dreptate. Am arătat, de fiecare dată, ce probleme vor apărea și cum vor intra în faliment companiile de asigurări, ce dezastru vor provoca și de ce ASF ar fi trebuit să ia măsuri. ASF a acționat prea târziu și nu a oprit dezastrul. Astfel am ajuns astăzi în situația în care plătim polițe RCA de 3 ori mai scumpe decât în 2019, după falimentele companiilor City Insurance și Euroins.
Cu o lună în urmă am solicitat de la ASF informații despre situația financiară a firmelor de asigurări, după ce am constatat că urmează un nou faliment pe această piață, în 2024, pe modelul celor anterioare, pe care ASF nu-l împiedică, exact cum nu le-a împiedicat nici pe celelalte. Pagubele le plătim noi, transportatorii rutieri, dar le plătesc și ceilalți aproximativ 8,5 milioane de români care au mașini.
COTAR a atras atenția autorităților și în legătură cu ingineriile financiare care se fac în acest sector de activitate, cu complicitatea ASF: jumătate de miliard de euro s-a dus, în ultimii doi ani, la „fabrica de bani” susținută de ASF care a permis plățile pentru reparațiile mașinilor în regie proprie, la unități service neautorizate.
Am explicat, în nenumărate rânduri, că ASF nu ar trebui să mai susțină această practică prin care reparația mașinilor este imposibil de verificat. Reparația la un service neautorizat, în regie proprie, nu înseamnă doar fraudă, ci și pericol public, pentru că se aplică variante ieftine pentru reparații, cu piese uzate, iar decontul se face pentru sume mult mai mari decât cele reale.
Reparația mașinii „în regie proprie” înseamnă că firma de asigurări plătește anticipat niște despăgubiri calculate în baza polițelor RCA sau CASCO, după care se poate întâmpla orice, pentru că nu mai verifică nimeni. Banii ajung direct la păgubit sau la asigurat, fără a fi nevoie să se prezinte documente fiscale justificative – cu ajutorul ASF. Nu se face un decont pentru facturi emise în urma reparațiilor, ci se presupune că păgubitul sau asiguratul va folosi acei bani, conform contractului cu asigurătorul, pentru a repara mașina. Nici ulterior nu se cer documentele, iar astfel,” service-ul auto „ neautorizat ,are libertatea de a face orice dorește.
Am arătat, public, faptul că firmele de asigurări vând, cu ajutorul și susținerea din partea ASF, polițe RCA sau CASCO, fiind în același timp tot ele entitățile care fac evaluarea pagubei și care stabilesc suma despăgubirilor, având ca referință valoarea pieselor, dar fără a exista garanția că lucrările s-au făcut corect. În toate aceste situații nu sunt furnizate documente justificative emise de unități reparatoare autorizate RAR, astfel încât reparațiile acelor autovehicule pot fi realizate în unități reparatoare clandestine și neautorizate, ateliere improvizate care nu eliberează nici facturi pentru reparațiile efectuate și nici certificat de garanție pentru piesele înlocuite și manopera prestată.
Acele sume de bani sunt nefiscalizate, iar statul român nu încasează, de 30 de ani, acele taxe și impozite. Inclusiv Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) efectuează plăți în sistemul „regie proprie”, contrar intereselor economice românești”. C.O.T.A.R. a calculat și a atras atenția asupra faptului că 55% din sumele încasate de un service reprezintă taxe directe și indirecte către statul român, care prin sistemul „regie proprie” nu mai ajung la bugetul de stat.
Pentru a se rezolva toate aceste probleme, C.O.T.A.R. solicită Parlamentului României să aleagă viitoarea conducere a ASF cu foarte mare atenție. Vrem să fie numiți în funcțiile de conducere ale ASF oameni capabili să elimine toate aceste anomalii de pe această piață, să ne scape de falimentele din sectorul de asigurări, care produc pagube enorme statului român și fiecărui cetățean în parte, nu doar firmelor de transport. (Biroul de Presă COTAR)