Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” atrage atenția autorităților că în județele din Moldova există o mare criză de muncitori calificați în construcția, repararea și administrarea de drumuri, unul dintre principalele motive fiind desființarea acestor specializări la liceele și școlile profesionale de stat. Societatea românească are pretenții, pe bună dreptate, ca infrastructura rutieră să fie la standarde ridicate, dar acest lucru este greu să se întâmple fără să avem angajați calificați direct de pe băncile școlii.
Dorim să tragem acest semnal de alarmă acum deoarece în această perioadă se pregătește noul an școlar 2022 – 2023, iar fiecare inspectorat școlar vine cu propuneri în planul de școlarizare privind introducerea de noi specializări care trebuie să fie în concordanță cu necesitatea de pe piața muncii.
Cel puțin în regiunea Moldova este mare nevoie de instituții de învățământ care să califice personal pentru domeniul infrastructurii rutiere. De asemenea, administrațiile drumurilor naționale și județene au nevoie de personal calificat (muncitori și tehnicieni).
În acest domeniu au fost angajați muncitori calificați în alte meserii. Aceștia au fost instruiți și specializați la locul de muncă sau sub alte forme, dar calitatea nu a putut ajunge la același standard. De asemenea, trebuie punctat și faptul că salariile în construcții au crescut, ca urmare a unor modificări legislative, dar și având în vedere necesitatea de forță de muncă în acest domeniu, care devine astfel atractiv.
Județele din Moldova au mare nevoie de instituții de învățământ liceal și profesional cu secții specializate pentru pregătirea, instruirea și atestarea tuturor categoriilor de specialiști care activează în domeniul ”drumuri și poduri”.
În prezent, din păcate, nicio instituție școlară din regiunea Moldova nu mai are clase de calificare a acestei categorii de muncitori, deși odată cu introducerea învățământului dual au fost create premisele regândirii și a calificării personalului muncitor.
În centrele universitare Iași, Suceava și Galați se licențiază ingineri cu acest profil, însă acest lucru nu este suficient.
În județele din Moldova, la firmele specializate pe Drumuri Poduri, ar fi nevoie de circa 1800 de muncitori și tehnicieni calificați și peste 300 de ingineri CFDP (căi ferate, drumuri și poduri), iar în administrație peste 1.000 de calificați (cantonieri, picheri, brigadieri, asfaltatori, deservenți etc)
Astfel, Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” subliniază necesitatea muncitorilor calificați, bine pregătiți, în construirea, repararea și administrarea drumurilor, pentru a satisface cerințele și exigențele societății în acest domeniu. (Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”).