Asistăm la un scandal referitor la închiderea circulației pe Valea Oltului, la decizia părții bulgare de a efectua reparații pe sensul din țara vecină la podul peste Dunăre, de la Giurgiu, la “urgentarea“ lucrărilor de înnisipare de pe litoralul românesc, la procedura de închiriere a sectoarelor de plajă, în plin sezon estival.
Miniștrii Transporturilor, Mediului, Economiei, Antreprenoriatului și Turismului sunt puși la zid. Acuzele curg. La fel și scenariile, unele de corupție, altele de sabotaj. Din punctul meu de vedere, niciunul nu se susține. Este mult mai grav.
Avem demonstrația unei fracturi, nevindecate, în dialogul firesc într-o economie, dorit integrată în principiile Uniunii Europene, dintre Guvern și reprezentanții mediului de afaceri, indiferent de cât de mari și reprezentativi sunt. Comunicarea nu a existat. Cel puțin, din ce am înțeles, poziția oficială a fost de genul: “Noi am decis! Riscăm să pierdem bani pentru investiții importante și nu avem timp de pierdut”.
Aici este problema, nu trebuie să riscăm pierderea banilor, dar aveam timp să evităm. Nu este vina mediului de afaceri, indiferent de domeniu, că au fost întârziate aceste investiții în infrastructură. Se putea găsi un echilibru. Cu siguranță, structurile asociative ale mediului de afaceri, fie că se numesc Federația Operatorilor Români din Transport (FORT) , Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) , Asociația Națională a Agențiilor din Turism (ANAT) aveau dreptul să ofere un sprijin acestei dezvoltări a infrastructurii de transport și turism.
Dacă la nivel guvernamental expertiza acestor entități nu contează, ele puteau să fie folosite, măcar, ca un vector de comunicare a viitoarelor decizii, astfel încât companiile membre să-și pregătească un plan de atenuare a pierderilor. Măcar atât.
Nu s-a întâmplat așa. Argumente? Citez din ultimul comunicat al Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR}: “Conducerea Federației Patronatelor din Turismul Românesc – FPTR- a avut o singură întâlnire cu domnul Ministru Ștefan-Radu Oprea, în data de 29.01.2024. Cu această ocazie, au fost semnalate numeroase neajunsuri în activitatea Direcției Generale Turism, inclusiv refuzul sistematic și sabotarea modificării legislației aplicabile în domeniul turismului.
În ultimii doi ani, FPTR a propus, în urma discuțiilor cu organizațiile patronale de pe litoral și OMD Mangalia, modificarea legislației privind exploatarea plajelor. Aceste propuneri au fost adresate atât Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, cât și Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Principalele modificări propuse au fost:
– Stabilirea unui moment T0 și eliminarea criteriilor de participare la licitații privind exploatarea plajelor, criterii care favorizează firmele intermediare.
– Sectoarele de plajă de pe litoral să fie repartizate structurilor de primire turistică din UAT-urile respective, cu obligativitatea de a asigura șezlonguri gratuite turiștilor cazați și să ofere 30% din suprafață gratuit populației.
– Restul suprafețelor de plajă ar urma să fie preluate de UAT-uri și administrate pe baza unor criterii stabilite fără a obține profit.
Rugăm conducerea celor două ministere implicate să nu mai considere această propunere ca fiind inaplicabilă.
FPTR consideră că aceste modificări legislative sunt importante pentru creșterea calității serviciilor turistice pe litoral șii reducerea costurilor pe cazare prin eliminarea intermediarilor care operează în prezent majoritatea plajelor de pe litoral”.
O poziție similară are și conducerea ANAT: “Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) consideră că lărgirea plajelor de pe litoralul românesc, prin fonduri europene, reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte din ultimii 30 de ani care au impact pozitiv și asupra turismului. Însă trebuie avut în vedere și un management al timpului, trebuie ținut cont și de perioadele în care au loc aceste lucrări. În niciun caz în lunile iulie și august, când ne aflăm în plin sezon estival, în perioada concediilor.
Președintele ANAT, Alin Burcea, își pune întrebarea dacă ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, domnul Mircea Fechet, realizează ce înseamnă să ai lucrări de infrastructură în plin sezon. ”Am realizat, dintr-o eroare, nu s-a înțeles cum să se organizeze licitațiile iar jumătate dintre licitații nu s-au făcut în acest an. Dar să dai acceptul pentru înnisipare în sudul Litoralului, în plin sezon? Are habar domnul ministru că plajele din Neptun sunt acum închise? Este conștient de ceea ce face? La Neptun, noroc cu piscinele și cu un aqua park. Altfel, avem semnale puternice că turiștii sunt deranjați că nu au acces la plaje. La fel procedează și colegul său, primarul din Mangalia, care asfaltează în plin sezon”.
În România sunt din ce în ce mai multe lucrări de infrastructură binevenite, mult așteptate, însă, din păcate, perioadele lucrărilor sunt total ilogic alese. Așa cum în București sau într-un oraș mare, lucrările de reparații, deși ar fi ideal să fie organizate vara, când traficul este mai lejer iar lumea este plecată, de multe ori, ele încep toamna, o dată cu debutul anului școlar sau universitar și cu revenirea din concedii.”
Interesantă este și poziția oficială a UNTRR referitoare la dialogul cu transportatorii: “Decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va afecta profund transportul rutier din România. Este esențial ca autoritățile să colaboreze îndeaproape cu transportatorii și să ia măsuri pentru a minimiza impactul negativ asupra economiei și societății. UNTRR solicită autorităților să asigure o comunicare transparentă și să consulte industria transporturilor rutiere în avans asupra oricăror decizii privind lucrările de infrastructură majore, pentru a permite companiilor să se pregătească corespunzător, asigurând rute alternative care pot absorbi traficul suplimentar și să ofere suportul logistic necesar transportatorilor pe perioada lucrărilor.
Vrem predictibilitate, dar toate acțiunile autorităților din România sunt contrare acestui principiu!
Această abordare a autorităților denotă ori indiferență, ori ignoranță în privința respectării condițiilor contractuale în general și în special ale firmelor de transport care nu vor mai putea opera transporturile programate în timpul planificat și nici fără costuri suplimentare.”
Ce se poate observa de aici, mediul de afaceri dorește un cadru real de dialog și informare, și nu un mod de comunicare de genul: “NOI AM DECIS!”
P.S: În legătură cu scandalul atribuirii plajelor de pe Litoral, există instituții abilitate…
Hotelierii au pus ochii pe plajele largite (cu banii statului) pentru a le ocupa cu noi contructii (in viitor)
si pentru a muta sezlongurile cat mai aproape de apa pentru a nu lasa loc liber turistilor cu cearsaf.
Turistii au observat deja efectele NEGATIVE ale largirii plajelor:
– nisipul adus din mare nu mai este fin precum cel vechi si contine fragmente de scoici
– adancimea apei marii la mal a crescut, mai ales la Mamaia unde apa era „pana la genunchi” si la 50 de metri de mal (in trecut)
– preturile inchirierii de sezlonguri au crescut simtitor, uneori chiria este mai mare decat pretul achizitionarii unui sezlong de la supermarket!
Hotelierii fac lobby in presa pentru interesele lor.
Sa nu ne miram ca turistii vor pleca spre plajele din alte tari!