Nu știu cui folosește birocrația, mă refer la cea care există în zona economică, sau poate știu?, dar cu siguranță contribuabililor nu le este cu folos, ba dimpotrivă, le complică activitatea. La ce mă refer? Dacă cu puțin timp în urmă afirmam într-un articol că încet-încet birocrația privind întocmirea și depunerea Declarației Unice de către contribuabili intră pe un făgaș normal, în sensul că se elimină secțiunea inutilă cu declararea veniturilor estimate pentru anul următor, iată că un proiect de ordin al ANAF, neaprobat încă, vine și aduce completări la Declarația 205 (D205), declarație care cuprinde impozitele reținute la sursă, care se depune până în ultima zi a lunii februarie a anului următor, astfel că impozitul reținut de către persoanele juridice din chiria pe care o plătește către o persoană fizică se declară în această declarație. Cu alte cuvinte, dacă o persoană fizică are un contract de închiriere cu o persoană juridică, persoana juridică trebuie să completeze și să depună până în ultima zi a lunii februarie a anului următor Declarația 205. Astfel, legat de un singur contract de închiriere, exceptând veniturile din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, avem următoarele obligații, persoană fizică și juridică:
1. – persoana fizică depune contractul de închiriere la ANAF împreună cu o cerere, model C168;
2. – persoana juridică calculează lunar impozitul pe chirie, după scăderea cotei forfetare de 20%;
3.- persoana juridică declară în Declarația 100 acest impozit și-l virează la buget până în data de 25 a lunii următoare;
4. – dacă persoana fizică obține venituri din chirii mai mari de 6 salarii minime brute sau dacă totalul contribuțiilor datorate la sănătate sunt mai mici decât pentru 6 salarii minime brute pe economie, depune Declarația unică pentru plata acestor contribuții până în data de 25 mai a anului următor;
5. – persoana juridică depune Declarația 205 până în ultima zi a lunii februarie a anului următor.
Toate aceste obligații birocratice se răsfrâng și asupra personalului ANAF, evident. Oare de ce este nevoie de atâta birocrație, de ce mai era nevoie și de această D205 din moment ce toate obligațiile sunt deja cuprinse în D100? Ba mai mult, este depus și contractul de închiriere la ANAF. Este inutil, ca multe alte formalizări birocratice de altfel, iar consecințele sunt în defavoarea tuturor, contribuabili și buget. După recentele alegeri din SUA, am realizat poate și mai bine că pe oameni îi interesează în cel mai înalt grad latura economică a vieții lor, iar birocrația afectează grav activitatea economică, dincolo de mărimea și numărul impozitelor și taxelor datorate.
Terminati o cu prostiile😀. Nu mai exista birocratie n colonie, totul e digitalizat😀😀😀. Exista si un minister SUPERSPECIAL, AL DIGITALIZARII(DIGITALIZAREA REDUCE BIROCRATIA, NU?) CU MII DE OAMENI ANGAJATI, CU MORMANE DE CONTRACTE DATE… PE BANII NOSTRI, AI POPULIMII CARE MUNCEȘTE… SI CAND COLO, DIGITALIZAM SI ANGAJAM PUTORI LA BUGET CARE SA TAIE FRUNZĂ LA CAINI, DE LA ARMATA SI SECURITATE LA TOT FELUL DW ASOCIATII, DIRECTII, ORGANIZATII… HAI CU SLAVA SUACRAINA 😀