Pentru mulți, orele suplimentare sunt un motiv de mândrie, însă, la un moment dat, pot duce la burnout. În cele ce urmează, poți citi despre cum poți lucra eficient și productiv, pentru a evita orele suplimentare.
Alege să lucrezi și de la birou, nu doar de acasă
Programul de muncă hibrid, de acasă și de la birou, pare soluția perfectă pentru a fi productiv și pentru a avea suficient timp pentru activitățile personale. Flexibilitatea programului de lucru este importantă pentru toți angajații, cu atât mai mult pentru Generația Z, care își dorește un echilibru între viața profesională și cea personală. Însă tinerii doresc mai mult de atât. Ei știu că multe activități profesionale nu pot fi transferate în mediul virtual.
Așa cum arată și un sondaj realizat de Genesis Property, compania fondată de antreprenorul Liviu Tudor, 70% din Generația Z are nevoie de minimum 3 zile pe săptămână la birou, unde să lucreze în mod eficient, colaborativ și creativ. Dovadă a schimbării de paradigmă este și faptul că tinerii doresc să lucreze la birou, alături de colegi, într-o proporție mai mare decât generația Milenial (56%).
Același studiu arată că 27% dintre angajați își doresc un mediu de lucru ospitalier, cu acces la cele mai noi tehnologii, spații de lucru creative și birouri informale, care să îi facă să se simtă în largul lor.
Prioritizează. Planifică urgențele în prima parte a zilei
Un studiu publicat în Journal of Consumer Research arată că mulți oameni realizează sarcinile cu deadline-uri scurte chiar dacă alte sarcini, odată bifate, ar oferi mai multe satisfacții.
De aceea, este indicat să stabilești priorități. Prima oră la birou este momentul ideal pentru a stabili prioritățile și pentru a te decide care sunt sarcinile ce trebuie îndeplinite în acea zi. Amână pentru ziua următoare sarcinile care nu sunt nici urgente și nici importante (pentru ziua în curs).
Verifică e-mail-urile și alte canale de comunicare, pentru a vedea dacă au apărut noi sarcini urgente, însă evită să fii copleșit de acestea. Următorul pas este să îți planifici ziua, începând cu sarcinile urgente și importante. Planifică și întâlnirile, pentru a te asigura că nu ești deranjat, atunci când te ocupi de sarcinile care necesită concentrare profundă.
Planifică-ți momente de respiro
Înainte de a te apuca de treabă, fă o pauză. Realizează câteva exerciții de respirație, pentru a te ajuta să te concentrezi pe ce ai de făcut. Mulți pleacă pe fugă de acasă, trec prin trafic și ajung la birou, unde îi așteaptă alte sarcini. Încearcă să iei lucrurile mai ușor, să faci o pauză și să îți creezi o rutină, pentru a face această tranziție.
Planifică-ți momente de relaxare în program și tratează-le cu aceeași importanță pe care o dedici sarcinilor zilnice. Începe cu 5-10 minute de pauză și crește timpul, la nevoie. Potrivit unei cercetări realizate de oameni de știință din Italia și Portugalia, meditația ghidată și timpul petrecut în natură sunt cele mai eficiente metode pentru a reduce stresul profesional.
Evită multitaskingul
Realizarea mai multor activități în paralel, de exemplu, dacă răspunzi la e-mail-uri în același timp în care porți o discuție la telefon, afectează memoria și productivitatea, așa cum arată și Asociația Americană de Psihologie.
Iată care sunt câteva dintre efectele multitaskingului:
- Mai multe greșeli – dacă nu te concentrezi bine la ceea ce ai de făcut, vor începe să apară și greșelile. Din moment ce mintea ta este împărțită în două (sau mai multe) direcții, este firesc să greșești;
- Stări de anxietate – atenția divizată în mai multe locuri creează anxietate. Aceasta este și concluzia unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea California, Irvine;
- Creativitatea are de suferit – din moment ce îți împarți timpul și atenția între mai multe sarcini, nu mai ai energia și capacitatea mentală să vii cu idei noi.
Cum să eviți multitaskingul:
- Fă-ți un plan zilnic pe bază de priorități;
- Folosește instrumente de management al timpului;
- Închide notificările de pe telefon și e-mail, în momentele de muncă profundă.
Atunci când îți realizezi sarcinile de zi cu zi la timp, într-un ritm moderat (nici prea lent, nici prea alert), ai doar de câștigat. Productivitatea este ridicată, ești mai eficient, iar starea de bine se menține.