Ioana Luiza CERNAT
Studentă la Academia de Studii Economice din București, Facultatea de Relații Economice Internaționale, Master în Diplomația Economică Internațională
Pe măsură ce lumea a intrat în ascensiunea digitală a Revoluției Industriale 5.0, mă întreb dacă industria modei va ține pasul dezvoltării noilor tehnologii menite să definească un spațiu digital care depășește contrâgerile fizice, un cadru creativ nelimitat, singura limită fiind imaginația. Ce putem face însă, este să proiectăm industria modei și impactul ei în 2030 și să ne imaginăm cum va arăta în 2050.
Moda a fost întotdeauna în prima linie a inovației, de la inventarea mașinii de cusut, până la apariția comerțului electronic. Ca și tehnologia, moda este orientată spre viitor.
Obiectivul care stă la baza inovației îl constituie impactul de mediu alarmant de care industria modei dă dovadă, fiind a doua cea mai poluantă din lume. Practicile nesustenabile și risipitoare au atras atenția în ultimii ani cu scopul diminuării emisiilor globale de CO2, industria fiind responsabilă pentru 10% din emisiile globale de CO2, 20% din apele reziduale industriale din lume, 24% din insecticide și 11% din pesticidele utilizate, iar în jur de 12,8 milioane de tone de îmbrăcăminte sunt trimise anual la gropile de gunoi.
Având în vedere tendințele actuale de creștere a populației și a PIB-ului, se estimează o creștere a consumului global de îmbrăcăminte și încălțăminte de la 62 de milioane de tone la 102 milioane în 2030 – echivalentul a 500 de miliarde de tricouri. O serie de „limite planetare” sunt deja atinse, iar producția în masă a articolelor va contribui la creșterea presiunii la nivel global asupra companiilor din industria modei.
Evoluția tehnologică ne permite astăzi să participăm la prezentări de modă virtuale și chiar probarea virtuală a produselor de îmbrăcăminte/încălțăminte înainte de a le cumpăra. În plus, echipamentele inteligente de modă, cum ar fi oglinzile inteligente, combină recunoașterea vocală și facială. Soluțiile blockchain securizează activele din domeniul modei și asigură transparența tranzacțiilor digitale. Inteligența artificială, analiza datelor și big data ajută producția de modă prin previzionarea tendințelor viitoare și definirea nevoilor publicului țintă. În timp ce moda sustenabilă reduce impactul nociv asupra naturii din industria modei, internetul tuturor lucrurilor (IoT) și imprimarea 3D fac să avanseze îmbrăcămintea inteligentă.
Tehnologia automatizează, personalizează și accelerează spațiul modei. Noua tendință Cyber coutureincorporează în prezent 8 case de modă digitale care dispun de servicii pentru a cumpăra haine virtuale. Auroboros, casa de modă tehnologică din Londra este prima care combină știința și tehnologia cu moda fizică, o colecție care poate fi purtată doar digital. Precum și Tribute, Carlings, Rtfkt, Happy99, Republiqe și Replicant.
Noile tehnologii își fac prezența și în rândul companiilor destinate consumatorilor cu venituri mici și medii, cum ar fi Stradivarius, care prezintă noua colecție intitulată „Digital Fashion: wear the future now”, care își propune să ofere o experiență captivantă consumatorului prin achiziționarea de articole de îmbrăcăminte digitale. Zara pune, cu siguranță, experiențele tehnologice inovatoare chiar în fruntea strategiei sale în curs de desfășurare. Compania dispune de un magazin VR în secțiunea de beauty disponibil în aplicație, oferind o experiență interactivă a unui mediu din lumea reală.
Pe o piață slab reglementată, pentru a reuși în viitor, brandurile trebuie să fie la curent cu cele mai recente tendințe și tehnologii, să fie dispuse să îmbrățișeze inovația și să se adapteze la cerințele în schimbare ale consumatorilor, să prioritizeze alegerile sustenabile și accelerarea digitală. Există însă și obstacole cu care se confruntă companiile în procesul de sustenabilitate, cum ar fi complexitatea procesului de implementare, costurile ridicate și valorificarea activităților acestora în ochii clienților.
Imaginați-vă că în 2050 o să fim asistați de un robot care stochează date personale, precum stilul vestimentar, greutate, înălțime și alte dimensiuni ale corpului nostru, precum și culorile preferate sau chiar tendințele actuale, urmând ca în final să genereze o întreagă ținută realizată din materiale regenerabile personalizată. Acest lucru ne-ar ușura diminețile și nu am mai fi nevoiți să ne trezim mai devreme să decidem ce vom purta minute în șir. Oamenii nu mai cumpără un anumit articol de îmbrăcăminte; cumpără o experiență sau o emoție care să exprime propria personalitate.
În viitor moda va fi incluzivă, mereu în evoluție și se va întâmpla peste tot în jur, iar garderoba noastră va fi sustenabilă, elegantă și personalizată. Însă, până vom ajunge ca aceste noi tehnologii să ne guverneze viața, putem doar să „cumpărăm experințe, nu obiecte”. Iar acest lucru va duce atât la fericirea noastră, cât și a mediului înconjurător.