Organizatia Internationala de Standardizare (ISO) este o organizatie neguvernamentala care se ocupa de conturarea unor standarde internationale, privitoare la caracteristici precum calitatea si siguranta produselor, serviciilor si sistemelor. Reteaua de institutii a fost infiintata in anul 1947, iar pana in prezent a emis mii de standarde in domenii ca agricultura, constructiile etc.
Exista certificari ISO pentru diverse domenii, iar certificatele obtinute sunt valabile doar pentru o perioada de trei ani. Obtinerea unei astfel de certificari inseamna consolidarea oportunitatilor de management ale companiei, precum si a potentialului comercial. Respectarea standardelor inseamna ca produsele si serviciile respective tin pasul cu schimbarile de pe piata, ceea ce reprezinta un avantaj atat pentru companie, cat si pentru clientii sai.
Ce reprezinta un certificat ISO?
Detinerea unui certificat ISO reflecta dorinta si angajamentul unei companii de a respecta anumite standarde care vizeaza un anumit produs sau proces de productie. Certificatul poate fi pastrat pe durata celor trei ani numai se respecta cerintele standardului dezvoltat de ISO sau de ISO impreuna cu un organism specializat, dupa caz. Exista si situatii in care certificarile sunt retrase, ca urmare a nerespectarii cerintelor impuse de standard.
Certificarea ISO atrage mai multa credibilitate companiei, ca urmare a angajamentului de a activa intr-un cadru prestabilit, cu scopul de a indeplini obiectivele organizatiei. La capitolul obiective, exista iarasi diferente de la o companie la alta. Poate fi vorba despre cresterea nivelului de satisfactie al clientilor, despre atingerea unor obiective privitoare la mediu sau alte tinte pe care vrea sa le indeplineasca organizatia respectiva.
Fiecare certificare se deosebeste prin standarde si criterii proprii, ceea ce inseamna ca procesul de certificare este diferit de la o organizatie la alta. Acelasi lucru e valabil si in privinta costurilor pe care le implica certificarea si care difera in functie de factori precum dimensiunea organizatiei.
Ce beneficii atrage detinerea unei certificari ISO?
Exista mai multe tipuri de certificari ISO, in functie de domeniul companiei. Per ansamblu, acestea urmaresc sa creasca satisfactia clientilor cu privire la serviciul sau produsul dezvoltat de o companie si totodata sa sustina organizatiile in demersul de a isi eficientiza activitatea. De exemplu, un certificat de calitate ISO va inspira incredere atat furnizorilor, cat si clientilor, ceea ce se traduce in oportunitati comerciale si de management mai profitabile.
Unul dintre motivele principale pentru obtinerea unei certificari ISO este acela de a imbunatati imaginea companiei si de a castiga increderea unui client important. De altfel, reprezinta un plus in fata competitiei si adauga valoare organizatiei. Aceasta certificare dovedeste conformitatea cu standardele ISO, ceea ce poate fi necesar in contextul in care o terta parte solicita aceasta dovada.
Printre altele, scopul organizatiilor care vor sa obtina certificare ISO este de a isi creste eficienta si de a isi gestiona mai bine activitatea, ceea ce duce la eliminarea unor costuri inutile si la reducerea nevoii de interventii operative, necesare in cazul aparitei unor probleme.
Pentru o organizatie care vrea sa inregistreze profituri si sa ofere clientilor si colaboratorilor o imagine buna, certificarea ISO devine un factor important. Aceasta reflecta faptul ca respectiva organizatie se adapteaza noilor standarde si schimbari, cerinta imperativa pentru atingerea obiectivelor si pentru fidelizarea clientilor.
Articol creat in colaborare cu agentia de SEO Accent Agency.