În luna august 2023, exporturile FOB au însumat 7079,0 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 9711,6 milioane euro, rezultând un deficit de 2632,6 milioane euro, potrivit INS.
-Faţă de luna august 2022, exporturile din luna august 2023 au scăzut cu 7,1%, iar importurile au scăzut cu 10,5%.
-În perioada 1.I-31.VIII 2023, exporturile FOB au însumat 62168,6 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 80396,1 milioane euro.
-În perioada 1.I-31.VIII 2023, exporturile au crescut cu 3,1%, iar importurile au scăzut cu 2,3%, comparativ cu perioada 1.I-31.VIII 2022.
-Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1.I-31.VIII 2023 a fost de 18227,5 milioane euro, mai mic cu 3782,4 milioane euro (-17,2%) decât cel înregistrat în perioada 1.I-31.VIII 2022.
În perioada 1.I-31.VIII 2023, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (44,5% la export şi 36,1% la import) şi alte produse manufacturate) (30,3% la export şi 29,1% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-31.VIII 2023 a fost de 45057,7 milioane euro la expedieri şi de 58891,6 milioane euro la introduceri, reprezentând 72,5% din total exporturi şi 73,3% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-31.VIII 2023 a fost de 17110,9 milioane euro la exporturi şi de 21504,5 milioane euro la importuri, reprezentând 27,5% din total exporturi şi 26,7% din total importuri.
Informaţii suplimentare:
Soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.