Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Digitalizarea nu aduce profit companiilor din industria auto, dar crește rapid eficiența utilizării activelor
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Auto

Digitalizarea nu aduce profit companiilor din industria auto, dar crește rapid eficiența utilizării activelor

Curierul Național
Autor Curierul Național
Publicat 30 iunie 2025
Distribuie
Levente Szasz, FSEGA

Utilizarea tehnologiilor digitale moderne nu contribuie la creșterea profitabilității companiilor din industria auto, dar ajută semnificativ la îmbunătățirea eficienței utilizării activelor, cu efecte vizibile aproape imediat, arată un studiu finanțat de Uniunea Europeană prin PNRR și realizat de cercetătorii Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, împreună cu cercetători ai UniversitățiiCorvinus din Budapesta (Ungaria) și ai Universității Aalborg (Danemarca).

Cercetătorii au analizat impactul financiar al digitalizării pe diferite orizonturi de timp, investigând efectul imediat (în același an), respectiv, pe o perioadă de un an și doi ani. Rezultatele arată că digitalizarea nu generează un impact asupra profitabilității nici după doi ani, în schimb contribuie aproape instant la creșterea eficienței activelor care includ, pe lângă altele, mașinile, echipamentele și tehnologia folosită de aceste companii.

„Industria auto a fost întotdeauna printre primele care au implementat tehnologiile moderne în cadrul revoluțiilor industriale anterioare, iar acest lucru se confirmă și în cazul tehnologiilor digitale din cadrul celei de-a patra revoluții industriale. Rezultatele studiului sunt surprinzătoare: creșterea intensității utilizării acestor tehnologii nu conduce la o creștere a profitabilității nici pe termen scurt (în același an) și nici pe termen mediu (1-2 ani), chiar și în contextul în care cercetarea a fost realizată în cadrul celor mai performante companii din industria auto globală. Pe de altă parte însă, eficiența utilizării activelor crește atât în același an, cât și pe un orizont de timp de 1-2 ani”, spune prof. dr. Levente Szász, prorector UBB, coordonatorul proiectului de cercetare.

Astfel, potrivit cercetătorilor de la UBB, rentabilitatea tehnologiilor digitale nu este, pentru moment, clar conturată: digitalizarea are un impact scăzut, dar pozitiv asupra rentabilității financiare, efectul fiind vizibil abia la cel puțin doi ani de la implementare.

Proiectul cercetătorilor UBB s-a concentrat asupra tehnologiilor digitale tradiționale apărute în precedenta revoluție industrială, odată cu dezvoltarea calculatoarelor electronice și a automatizării în producție (Industrie 3.0), care includ robotizarea și automatizarea în producție, telecomunicațiile, precum și executarea unor operațiuni în mediul online. De asemenea, studiul a analizat explicit și tehnologiile cele mai moderne din cadrul celei de a patra revoluții industriale (Industrie 4.0), precum sensorii, cloud computing, inteligența artificială sau nanotehnologii.

Cercetarea UBB-FSEGA a fost realizată în cadrul proiectului Strengthening the digitalization of businesses în Eastern Europe – a micro and macro-level approach, în valoare de 1.415.964,77 euro (6.993.450 lei), finanțat de Uniunea Europeană, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și derulat între 23 mai 2023 și 30 iunie 2026. Obiectivul principal al acestui proiect este să ofere o înțelegere mai profundă a modului în care tehnologiile digitale pot fi integrate în activitățile de afaceri, identificând provocările și soluțiile specifice implementării, care pot contribui la consolidarea digitalizării întreprinderilor din Europa de Est.

Proiectul de cercetare a inclus în analiză companii din top 30 producători auto și top 100 de furnizori auto, fiind selectate doar firmele care aveau cel puțin cinci ani de rapoarte anuale disponibile în mod public pentru perioada 2012-2022. În total, studiul UBB a inclus 495 de rapoarte anuale publicate de 54 de companii mari din industria auto globală. Eșantionul de cercetare include branduri cunoscute și în regiunea noastră, precum Volkswagen AG, Toyota Motor Corp, Stellantis sau grupul Mercedes Benz. Rapoartele anuale ale acestor companii au stat la baza calculării unor indici de digitalizare (Industrie 3.0 și Industrie 4.0), utilizând tehnici de text mining, bazate pe un algoritm de machine learning, respectiv pe o analiză pe baza unor cuvinte cheie. Indicatorii financiari au fost extrași din rapoartele financiare auditate și publice ale acestor companii. Profitabilitatea a fost măsurată prin indicatorul marjei profitului operațional (marja EBITDA), eficiența activelor prin viteza de rotație a activelor (cifra de afaceri/active), iar rentabilitatea prin rata de rentabilitate a capitalului propriu (ROE).

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Guvernul României a aprobat mecanismul de sprijin pentru consumatorii de energie electrică vulnerabili, inițiat de Ministerul Energiei
Articolul următor Lucrări ample la rețeaua de termoficare din Capitală. Lista zonelor afectate
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Ambasadorul României în SUA anunță că s-a întâlnit cu „asistentul special” al lui Trump
Extern
Schimbări climatice: victime sau combatanți?
Actualitate
145 de ani de relații diplomatice și 28 de ani de parteneriat strategic între Statele Unite și România
Actualitate Politic

RSS Știri Fotbal

  • Victorie la scor pentru Steaua în primul meci din Bulgaria. Transfer în defensivă!
  • Steaua peste FC FCSB! Cum s-au clasat cele două cluburi în topul academiilor de fotbal
  • Spectacol total în primul amical al Stelei din această vară! S-au marcat șapte goluri!
  • Cinci dintr-o lovitură! Steaua a transferat doi spanioli și trei români
  • Homawoo pleacă liber de contract de la Dinamo la noul club al lui Rednic

Citește și

Auto

RAR atrage atenția că în momentul de față se derulează o serie de campanii de rechemări pentru unele mărci auto, construite între 1998 și 2019

3 minute
masini de vanzare
Auto

Înmatriculările de autovehicule, în creștere

2 minute
Auto

Platforma de mobilitate urbană Citylink se extinde în Brașov

3 minute
Auto

UniCredit Leasing anunță al cincilea său sezon în motorsportul românesc, cu o echipă extinsă

7 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?