Potrivit unui studiu Crayon, 98% din managerii de afaceri susțineau, în 2022, că analiza și interpretarea informațiilor despre piață și competitori este un factor important în succesul business-ului lor, o creștere cu 16% față de anul 2020. Astfel, companiile care apelează la servicii de competitive intelligence (CI) au o rată de corelare a activităților curente cu impactul acestora asupra veniturilor de două ori mai mare decât cele care nu acordă importanță acestor instrumente.
Cu o valoare de piață globală care este preconizată să depășească 82 de miliarde de dolari până în 2027 și peste 10,000 de joburi deschise în prezent, potrivit platformei LinkedIn, nevoia de resursă umană în acest domeniu este în continuă creștere. Astfel, deși noile tehnologii de automatizare și inteligența artificială îi ajută pe experții în Competitive Intelligence în colectarea datelor, analiza și interpretarea lor este încă o sarcină ce nu poate fi realizată fără contribuția factorului uman.
„Managerii de companii devin din ce în ce mai interesați de activitatea de Intelligence Competitiv si de modul în care pot integra acest tip de department suport în organizațiile pe care le conduc, pentru că au început să înțeleagă utilitatea CI în luarea deciziilor de business. Aceștia, în calitate de beneficiari de servicii de intelligence competitiv, sunt interesați de conținutul raportului primit de la experți și de modul în care concluziile raportului pot susține o decizie strategică de business și mai putin interesați de tool-urile folosite și de nivelul de sofisticare a tehnologiilor utilizate. Dacă a fost folosită AI sau nu în respectivul ciclu de CI este irelevant pentru beneficiari”, susține George Alexe, Managing Director al Krugman & Partners.
Impactul tehnologiei asupra serviciilor de Intelligence Competitiv rămâne în continuare scăzut
Potrivit aceluiași studiu Crayon, avansul tehnologic nu impactează decât într-o mică măsură activitatea experților în intelligence competitiv, utilizarea noilor tehnologii, precum inteligența artificială. Astfel, echipele de colectare de date și analiză petrec doar cu 14% mai puțin timp pentru activități de cercetare, odată cu implementarea unor noi tehnologii de automatizare. Totodată, doar 20% dintre informațiile colectate de practicienii în intelligence competitiv pot fi găsite din surse deschise, precum Google.
„În 90% din cazuri, analistul de Intelligence Competitiv trebuie să fie creativ în analiza și să fie dispus să gândească lateral, lucru pe care AI nu îl face. AI nu poate evalua în mod critic calitatea sursei ca un analist cu experiență. AI se luptă în prezent cu gândirea laterală și să depășească informațiile. Pentru a lega punctele, așa cum se spune. Pentru a continua analogia punctelor, dacă AI nu poate conecta punctele, va avea și mai puțin succes în determinarea spațiilor dintre puncte și ceea ce nu se spune sau nu se raportează. AI este limitată dincolo de colectarea de informații și este orientată către comenzile inițiale și punctele de date specifice. În prezent, nu poate face analize de rețea, profilarea caracterului unei persoane și detectarea modelelor.”, completează George Alexe, Managing Director al Krugman & Partners.
Dar, există o serie de beneficii și totodată de provocări care sunt aduse de AI. Competitive Intelligence implică colectarea de informații din surse deschise dar si colectarea de informatii din surse umane care au cunoștințe directe sau indirecte despre industrie sau concurenți. Aceste informații pot fi adunate prin discutii, interviuri, sondaje sau prin participarea la evenimente din industrie. Opiniile subiective, emoțiile și perspectivele sunt esențiale pentru înțelegerea mediului competitiv, iar AI nu are empatie sau abilitatea de a se adapta interlocutorului, pentru moment.