- 23 ianuarie: Richard Demarco – din nou la București, împreună cu Arthur Watson, cu mărturii foto și video inedite ale anilor 60-70, prezentate în premieră în România
- 30 ianuarie: istoricul de artă și teatru, Viviana Iacob – despre relațiile și schimburile privilegiate dintre teatrul românesc și cel britanic în perioada Războiului Rece
Institutul Prezentului anunță două noi conferințe din seria Privind spre viitor, privind în trecut, asociate expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971, care mai poate fi vizitată la Muzeul Național de Artă al României până pe data de 2 februarie 2020.
Prima conferință are loc joi, 23 ianuarie 2020, de la ora 19:00, la Rezidența BRD Scena9 (str. Caragiale nr. 32) și îi aduce la București pe galeristul scoțian Richard Demarco și pe unul dintre colaboratorii săi apropiați, Arthur Watson, artist și profesor, director al Masterului de Arte Vizuale de la Universitatea Dundee. Cei doi au o colaborare de termen lung în cadrul proiectelor internaționale ale Fundației Demarco și în demersul de deschidere a Arhivei Digitale Demarco. Richard Demarco revine la București după prezența sa la inaugurarea expoziției 24 de argumente, la Muzeul Național de Artă al României, în noiembrie 2019, când a prezentat detalii inedite din istoria proiectului din 1971, de la Edinburgh, și a vorbit despre contribuția foarte importantă a artei românești la istoria artei moderne europene. Publicul românesc are, astfel, prilejul rar de a descoperi noi detalii despre curajosul proiect chiar din perspectiva inițiatorilor, precum și materiale video inedite, proiectate în premieră în România, potrivit unui comunicat DC Communication.
Accesul publicului la conferință este liber, iar evenimentul se va derula în limba engleză.
Cei
doi vorbitori vor aborda tema digitalizării
Arhivei Demarco și
legătura astfel creată între Scoția, Europa și România.
Arthur
Watson
a spus: „Evenimentul
va fi un dialog [..] și ne vom concentra asupra [..] portalului
digital pe care l-am creat, dedicat unor consemnări
fotografice-cheie ale vieții lui Richard Demarco în zona artelor
vizuale, în special din perspectiva unui context cultural mai larg.
Acestea prezintă multe dintre expozițiile pe care le-a realizat în
cadrul Festivalului de la Edinburgh și implicarea sa revoluționară,
dincolo de granițe, la nivel internațional, în special în Europa
de Est în timpul Războiului Rece, dar și dincolo de ea. Proiectul
de digitalizare a fost realizat în colaborare cu Galeria Națională
de Artă Modernă a Scoției, care deține componente semnificative
ale Arhivei Demarco din colecția proprie de „fotografii de
eveniment” a acestuia. Recent a început un demers de digitalizare
a unor performance-uri filmate, înregistrate în mare parte în
format video, în prezent depășit. În cadrul prezentării noastre,
vom
urmări fragmente din două performance-uri de Paul Neagu și un
fragment din singura înregistrare completă a spectacolului The
Water Hen[Găinușa
de baltă], de Tadeusz Kantor.”
A
doua conferință
are loc joi,
30 ianuarie 2020,
de la
ora 19:00, la
Rezidența
BRD Scena9
(str. Caragiale nr. 32) și va fi susținută de cercetătoarea
Viviana
Iacob,
afiliată Institutului de Studii Teatrale de la Universitatea
Ludwig-Maximilians din München. Ea vine cu o temă care explorează
contextul prezențelor românești în cadrul Festivalului de la
Edinburgh, care a reprezentat totodată rampa de lansare a
evenimentului Romanian
Art Today,
organizat de Richard Demarco în 1971, propunând publicului
”Povestiri
din Edinburgh: bilateralism și diplomație teatrală în timpul
Războiului Rece”.
Accesul publicului la conferință este liber, iar evenimentul se va derula în limba română.
Viviana Iacob a spus: ”Schimburile culturale româno-britanice din timpul Războiului Rece ne arată că, după 1955, cele două comunități teatrale ajunseseră să se cunoască destul de bine. Această cunoaștere reciprocă depășea nivelul turneelor făcute de marile companii sau cel al vizitelor de lucru ale unor experți recunoscuți la nivel internațional. La mijlocul anilor 1970, cele două culturi teatrale erau legate printr-o o rețea transnațională de instituții și persoane și de un public numeros de ambele părți ale Cortinei de Fier. Festivalul de la Edinburgh este parte integrantă a acestei rețele. Prezentarea se va concentra asupra proceselor, politicilor și abordărilor care au construit programul de schimburi teatrale dintre Marea Britanie și România comunistă în timpul Războiului Rece, pentru a încadra evenimente, precum participarea României la Festivalul de la Edinburgh din 1971, în aria mai largă a mobilității caracteristice culturii teatrale a Războiului Rece”.
Invitații care vor fi prezenți la București pentru a susține cele două conferințe sunt specialiști recunoscuți internațional pentru contribuția lor teoretică și practică la istoria artei moderne și contemporane.
Despre invitați:

Richard Demarco a studiat la Colegiul de Artă din Edinburgh (1949–1953) și a ales Design și Artă Vizuală ca specializare secundară, curs de introducere în gravură, tipografie, pictură murală, ilustrație și producție de carte. După ce a servit în National Service in The King’s Own Borders și la Royal Army Education Corps, a început să predea la Scotus Academy, extinzând orele de profesorat în lumea de la Traverse Theatre Club and Art Gallery. Implicarea timpurie în Festivalul de la Edinburgh a condus la înființarea Galeriei Demarco, în 1966 și la transformarea inevitabilă a acesteia într-o universitate multidisciplinară, după modelul Colegiului Black Mountain și al Universității Libere Internaționale, concepută de Joseph Beuys. Galeria Demarco a fost asociată, mai cu seamă în Scoția, cu lumea artei din Aberdeen transpusă în realitate de Peacock Printmakers al lui Arthur Watson. |

Arthur Watson a studiat Artă și Design la Aberdeen (1969–1974), înființând Peacock Printmakers, un atelier de gravură și tipărituri, editură și galerie. S-a alăturat board-ului Galeriei Richard Demarco (1987) și ulterior celui al Fundației Demarco pentru Artă Europeană. Ca artist, a expus peste tot în Europa, reprezentând de asemenea Scoția la Bienala de la Veneția (1990). A fost ales asociat al Academiei Regale de Artă și Arhitectură a Scoției (1986), devenind ulterior secretar și președinte al acesteia. S-a alăturat corpului profesoral de la Duncan of Jordanstone College of Art, Universitatea Dundee (1995), ca director al programului de Master în Arte Vizuale. |

|
Viviana
Iacob
este cercetător afiliat Institutului de Studii Teatrale de la
Universitatea Ludwig-Maximilians din München (LMU). Interesele
sale de cercetare sunt istoria teatrului și a instituțiilor
internaționale în Europa de Est în perioada Războiului Rece și
rolul arhivelor contemporane în studierea artelor spectacolului
după 1945. A câștigat proiecte de cercetare acordate de statul
român, bulgar și maghiar și în prezent este deținătoarea
unei burse Humboldt. În 2015, și-a susținut doctoratul cu o
teză în studii Shakespeare la Universitatea din București. Este
licențiată în istoria artei și are un master în istoria
teatrului și a dansului. Cercetările sale sunt publicate în
reviste precum East Central Europe, Journal of Global Theatre
History, Revista istorică, Studia Politica.
|
Expoziția 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971 este realizată de Institutul Prezentului în colaborare cu Muzeul Național de Artă al României și Arhiva Demarco, Edinburgh.
Expoziția pornește de la o cercetare realizată în arhivele Demarco de la Edinburgh ce revelează, retrospectiv, prezența în câmpul local al artei a unor narațiuni uitate, a altora incomplete sau imposibil de reconfigurat în desfășurarea lor temporală. Aceste narațiuni au totuși capacitatea de a evoca existența unor discontinuități în structura aparent omogenă a peisajului cultural al vremii, a unor zone de contact transnațional și de transfer nu doar cu spațiul occidental, ci și cu cel al altor lumi socialiste.