La zece zile de la sosirea la Beirut, fostul patron al grupului Renault-Nissan a avut miercuri o primă intervenție publică în fața corespondenților agențiilor de presă și ai presei internaționale.
„Nu am cunoscut niciun moment de libertate începând din 19 noiembrie 2018”, și-a început Carlos Ghosn declarația sa de presă, prima făcută în public de la arestarea sa în Japonia. „Nu am venit în fața dumneavoastră pentru a vă explica modul în care am părăsit Japonia”, a avertizat Ghosn, dar – a adăugat el – „nu am avut altă alegere decât fuga pentru a mă proteja pe mine și familia mea”. Reamintind evoluția cazului său, Ghosn a subliniat că, într-un mod ilegal, a fost „smuls” din familia sa, dintre apropiații săi, iar după ce a fost pus în libertate pe cauțiune i-au fost interzise contactele cu soția sa.
Atac la adresa Nissan și a justiției japoneze
Ghosn le-a spus ziariștilor că nu ar fi trebuit să fie arestat, având în vedere că toate acuzațiile ce-i sunt aduse „sunt false”. Reamintim că Ghosn este acuzat în Japonia de malversaţiuni finnciare pe care el le consideră „lipsite de fundament „. Dure atacuri a lansat împotriva „responsabililor” Nissan și a ministerului public japonez, aflați, în opinia lui Ghosn, la originea calvarului prin care a trecut. Și cu acest prilej, ca în toate ocaziile de până acum, Ghosn se consideră, de fapt, victima unui „complot urzit de grupul Nissan”, cu complicitatea autorităților japoneze, pe motivul că el punea la cale o eventuală fuziune între Renault și Nissan. Ori, unii dintre „prietenii” japonezi, a relevat Ghosn, au gândit că unica modalitate de a se debarasa de influența Renault asupra Nissan este debarasarea de Ghosn personal. Montajul a fost „bine pus la punct”, a subliniat Carlos Ghosn. El a fost arestat într-o manieră spectaculară la 19 noiembrie 2018, la sosirea sa la Tokio la bordul avionului propriu, după care a fost ținut în arest vreme de 130 de zile. El face obiectul a patru acuzații în Japonia: două pentru abuz agravat de încredere și două pentru obținerea de venituri nedeclarate la autoritățile bursiere de către Nissan, în special sume pe care el urma să le primească după retragere, estimate de justiție la 74 milioane euro.