Europenii nu doresc să participe la operațiunea de supraveghere maritimă lansată de americani în strâmtoarea Ormuz, pe unde tranzitează o cincime din petrolul mondial. În acord cu Franța, miniștrii de Externe ai statelor UE militează pentru dezescaladarea tensiunii în relațiile cu Iranul.
Strâmtoarea Ormuz a devenit, în aceste zile, terenul unor tensiuni majore. Nava Stena Impero, confiscată de iranieni, este menținută de către aceștia în portul Bandar Abbas. O navă petrolieră iraniană ce navighează fără să știe unde să acosteze, un căpitan estonian reținut ostatic în Iran deoarece se află la bordul unei nave britanice confiscate de Teheran, America lansează operațiunea «Sentinel» în strâmtoarea Ormuz, Regatul Unit sprijină operațiunea respectivă dar Europa refuză să se asocieze… un conglomerat de surse de tensiuni ce s-ar putea transforma într-o tragedie în Mediterana dacă nu ar exista diferența tot mai accentuată a pozițiilor față de Iran între strategia americană a înfruntării sistematice și apărarea europeană a tratatului internațional nuclear cu Iranul, negociat acum patru ani cu Teheranul.
Milioane de barili de petrol în derivă
Duminică era în continuare necunoscută destinația finală a petrolierului iranian Adrian Daryal 1, considerat de americani drept o navă «teroristă». Ea are la bord o încărcătură de 2,1 milioane de barili de petrol brut, în valoare de 140 milioane de dolari. Reținut la 4 iulie de către britanici în Gibraltar, bănuit că încalcă sancțiunile europene transportând petrol către Siria, petrolierul respectiv a fost eliberat la 18 august, împotriva avizului Washingtonului, chiar dacă echipajul a refuzat să precizeze cui îi era destinat petrolul pe care-l transporta. De atunci, petrolierul face ronduri pe apă fără a se determina destinația sa și nici soarta încărcăturii. Vinerea trecută, Departamentul american al Trezoreriei a declarat petrolierul respectiv drept «proprietate confiscată», în virtutea unei legislații americane împotriva terorismului. De atunci, nici Grecia, nici Libanul sau Turcia nu acceptă să primescă petrolierul Adrian Daryal 1.
Neeuropeni în escortele militare
Jocul de-a șoarecele și pisica în Mediterana riscă să dureze, spun analiști buni cunoscători ai evoluțiilor din zonă. Teheranul continuă să dețină o parte a echipajului petrolierului suedez – purtător al pavilionului britanic – Stena Impero, reținut cu titlu de represalii la reținerea petrolierului său în Gibraltar. În fața acestei accentuări a tensiunii, europenii, care la un moment dat se gândeau să participe la întărirea supravegherii militare a strâmtorii Ormuz, și-au modificat poziția, adoptând prudență. Explicând motivele acestei decizii, ministrul francez al Apărării, Florence Parly, a declarat pentru «Les Echos» că «nimeni nu dorește să dea un semnal ce ar putea arunca o cât de mică ambiguitate privind dorința noastră a dezascaladării conflictului irano-american». Reuniți la sfârşitul săptămânii trecute la Helsinki, miniştrii Apărării și ai Afacerilor Externe din Uniunea Europesnă nu au acceptat propunerea șefului diplomației britanice, Dominic Raab, de a se acorda sprijin misiunii de securizare a apelor din Golf (operațiunea Sentinel) desfășurată de Statele Unite și căreia i s-au alăturat Regatul Unit, Australia și Bahrein. Statele membre ale UE, în frunte cu Franța și Germania, refuză ideea unei prezenţe navale militare în strâmtoarea Ormuz și sunt adepte ale creării unui «mecanism de cooperare maritimă».