„Avem în China peste 300 de distribuitori”, a declarat pentru China Media Group un reprezentant la Shanghai al unui producător de cafea din Vietnam. De la prima sa prezență în 2004 la Expoziția China-ASEAN, firma a adus multe produse apreciate, la fel ca la ediția din acest an. Dar nu este deloc o excepție. Cei prezenți sunt mereu satisfăcuți.
În perioada 16-19 septembrie, a 19-a ediție a expoziției, desfășurată la Nanning, în Guangxi, a atras participarea offline a unui număr de 1.653 de firme din 40 de țări și prezența online a celor peste 2.000 de expozanți. Au fost încheiate 267 de contracte de colaborare, a căror valoare totală depășește 413 miliarde de yuani, un record istoric.
Asemenea roade sunt demne de laudă în contextul negurei economiei mondiale. Banca Mondială, Fondul Monetar Internațional și multe alte instituții au coborât recent estimările pentru creșterea economiei globale. La evenimentul de la Naning, instalații inteligente, electrocasnice verzi, produse profesionale de iluminat și multe alte mărfuri high-tech chinezești au fost căutate de cumpărători din țările ASEAN, iar alimente, băuturi, fructe tropicale, obiecte de uz casnic de la producătorii ASEAN au primit destule comenzi din China. În noiembrie 2021, China și ASEAN au declarat relațiile de parteneriat strategic multilaterale, iar în 1 ianuarie 2022, Parteneriatul economic cuprinzător regional (RCEP) a intrat în vigoare. În plus, va începe în curând construcția Zonei de comerț liber China-ASEAN, de tip 3.0. În primele opt luni ale anului în curs, volumul schimburilor comerciale între Chinia și țările ASEAN a totalizat 4,09 trilioane de yuani, în creștere cu 14% față de aceeași perioadă a anului trecut, contribuind cu 15% la comerțul exterior al Chinei. La sfârșitul lui iulie 2022, investițiile reciproce depășiseră 340 de miliarde USD, transformând China și ASEAN în cei mai viguroși parteneri investiționali la nivel mondial.
Reducerea și chiar scutirea de taxele vamale, creșterea randamentului de trecere la vamă și multe alte politici aduse de RCEP dau imbold puternic comerțului China-ASEAN. Mai mult decât atât, având ca membri și Japonia, Coreea de Sud, Australia, Noua Zeelandă, RCEP a ajutat China și ASEAN să-și lărgească „cercul de prieteni comerciali”.
Coreea de Sud, în calitate de invitat special al ediției din acest an a Expoziției China-ASEAN, a aranjat un pavilion impresionant, unde exponatele lor – cosmetice, alimente, produse electronice – au stârnit mare vâlvă. Expozanții sud-coreeni au dorit și multe accesări pe piețele ASEAN prin prezența la eveniment.
De menționat că versiunea 3.0 a Zonei de comerț liber China-AEAN, bazată pe faptul că tariful zero acoperă peste 90% din mărfurile de pe nomenclatura tarifară a Zonei, va oferi în mod sigur noi șanse pentru parteneriatul bilateral în economie digitală, economia verde, infrastructură nouă etc, iar mai multe dividende vor fi vizibile în zilele care urmează.
Articol realizat de Radio China International și CCTV