Între 24 noiembrie 2022 și 15 ianuarie 2023, în ambele foaiere expoziționale ale Sălii Media a TNB a fost expusă o bogată selecție de tablouri ale maestrului Eugen Crăciun, unul dintre marii pictori români deschizători de parcursuri spirituale și tehnice în arta românească, de la a cărui naștere se împlinesc 100 de ani. Aceasta este cea de a doua expoziție In memoriam dedicată pictorului cu ocazia centenarului său, după cea de la Galeria Romană, din mai 2022.
În expoziția actuală au fost prezentate lucrări de artă realizate preponderent în ultima perioadă de creație a lui Eugen Crăciun, începând cu 1988, perioadă în care tendințele neoexpresioniste sau nonfigurative și spiritualiste domină. Lucrări caracterizate prin contraste, prospețime și exuberanță cromatică, precum și printr-o bogată imaginație compozițională. Separat vor fi expuse și lucrări mai timpurii, figurative, realizate între 1960 și 1976.
”Expoziția vă așteaptă s-o vizionați – ne invitau Daniel și Michaela Nica Crăciun – spre a vă reaminti nu doar de Eugen Crăciun la centenar, ci și de faptul că arta sa e vie, irepetabilă, deschizătoare de drumuri sau chiar schimbătoare de mentalitați. El credea în izbăvirea prin Artă, în menirea artei de a educa, de a apropia publicul care să-și poată pune mereu întrebări la care să găsească răspunsuri – pe acelea cu adevărat necesare ”.
Pictorul Eugen Crăciun s-a născut la 28 februarie 1922 în Piatra Neamţ. Între anii 1947-1950, a fost student al Academiei de Arte Frumoase, Iaşi, Secţia pictură, Clasa profesorului Corneliu Baba, apoi, între 1950-1953 – student al Institutului de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” Bucureşti, secţia Pictură. Profesori: Alexandru Ciucurencu şi Octav Angheluţă. Din anul 1954, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România.
Arta sa, cu precădere, este una a asociațiilor originale, a transpunerii stărilor artistice în cromatici inedite.
Însă nu este una care să-și propună doar un impact vizual asupra privitorului, ci, mai mult, să-l facă să-și pună întrebări despre sine și despre cosmos, despre integrarea în lumea reală, dar și evadarea dincolo de aceasta.
Trecând de la teme populare cum ar fi reprezentarea unei tinere femei într-un peisaj bucolic sau a unei glastre cu flori la picturi cu ușoară tentă suprarealistă, de avangardă, maestrul Eugen Crăciun acoperea o gamă largă de exprimări artistice, având însă numitorul comun al trăirii autentice.
Picturile sale, deloc simple, intrigă privitorul și îi deschid un microunivers. Un microunivers accesibil artistului care mergea mereu la esențe, tinzând să stabilească o armonie a contrariilor, în același timp încercând, cu generozitate, să îl facă abordabil și celorlalți.
Fiul artistului, Daniel Crăciun, a preluat o parte din moștenirea de familie, ducând-o cu succes mai departe într-o serie de expoziții personale sau de grup.