Marţi, Guvernul României a aprobat o ordonanță de urgență prin care a asigurat echivalarea majorității funcțiilor publice specifice cu funcțiile publice generale.
Codul Administrativ al României a prevăzut necesitatea echivalării funcțiilor publice specifice cu funcțiile publice generale. Fără decizia de astăzi a Executivului, funcționarii publici nu aveau dreptul la transferuri, detașări, mutări de pe o funcție publică pe alta, iar potrivit punctului de vedere al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, nu se puteau organiza concursuri pentru ocuparea funcțiilor publice specifice.
Guvernul susține o bună dezvoltare a carierei funcționarilor publici, care în ciuda tuturor vicisitudinilor sunt acei „civile servant”, conform denumirii britanice, absolut necesari la temelia piramidei unei societăți organizate și corecte pentru a servi interesul public al cetățenilor țării. O țară prosperă se bazează pe funcționari publici cu o carieră bazată pe meritocrație și competență, susține ministrul.
Astfel că, în luna august MDLPA a inițiat proiectul de OUG care avea ca obiect transpunerea a obligativității autorităților sau instituțiilor publice care au stabilit funcții publice specifice să le echivaleze cu funcții publice generale, modificare adoptată astăzi.
Scopul echivalării funcțiilor publice este:
a) Pentru a permite ieșirea din funcția publică specifică și trecerea într-o funcție publică generală;
b) Pentru a permite intrarea în funcția publică specifică dintr-o funcție publică generală;
c) Prin intersectarea funcțiilor publice specifice în funcția publică generală se va permite inclusiv trecerea dintr-o funcție publică specifică în alta, deoarece există echivalare în funcția publică generală.
La intrarea într-o funcție publică specifică din funcția publică generală doritorul trebuie să îndeplinească eventualele condiții de studii specifice necesare ocupării funcției publice specifice.
Nu face obiectul și nu este scopul echivalării stabilirea nivelurilor de salarizare diferențiate de la o funcție publică specifică la alta sau la o funcție publică generală. Salarizarea este tratată distinct în Legea nr. 153/2017.
Nu ierarhizează ca nivel de importanță funcțiile publice specifice sau funcțiile publice generale.
Echivalarea funcțiilor (art. 384 din Codul Administrativ) se face ținând cont cumulativ de următoarele condiții:
a) nivelul funcţiei publice; de execuție/conducere
b) nivelul studiilor necesare pentru exercitarea funcţiei publice; studii medii/studii superioare
c) vechimea în specialitate necesară pentru exercitarea funcţiei publice. (vechimea în specialitatea studiilor necesară ocupării postului)
Echivalarea este necesară în mod special pentru realizarea de transferuri, detașări, mutări de pe o funcție publică pe alta.