Analiză AirAdvisor
Un vot privind propunerea de revizuire a Regulamentului EU261 ar putea avea loc joi, 5 iunie, în cadrul agendei curente a Consiliului European aflat sub președinția Poloniei. Deși nu este încă confirmat oficial, momentul ales ridică îngrijorări în rândul apărătorilor drepturilor consumatorilor și al experților juridici din întreaga Europă.
Regulamentul EU261, legea emblematică privind drepturile pasagerilor introdusă în 2005, a jucat un rol esențial în reducerea semnificativă a intarzierilor zborurilor și în creșterea responsabilității companiilor aeriene în toată Europa. O analiză realizată de AirAdvisor, care acoperă date din perioada 1999–2024, evidențiază un trend clar în formă de U. La sfârșitul anilor ’90, peste 25% dintre zborurile europene înregistrează întârzieri mai mari de 15 minute. Ratele întârzierilor au început să se îmbunătățească în jurul anului 2002, odată cu creșterea presiunii pentru adoptarea unor reglementări, scăzând până la un minim de 14%.
Întârzierile au rămas constant reduse în prima parte a anilor 2000, în perioada în care EU261 a fost adoptat în 2004 și a intrat în vigoare în 2005. Totuși, până în 2019, întârzierile au revenit în forță, ajungând aproape de 28%, un nivel apropiat de cel din anii ’90.
Acum, reformele propuse, care ar putea elimina compensațiile pentru până la 75% dintre zborurile intarziate, riscă să anuleze o mare parte din progresele obținute de la începutul anilor 2000 încoace.
EU261 a marcat începutul erei de aur a punctualității în Europa
Când Regulamentul EU261 a fost adoptat în 2005, sistemul de transport aerian european dădea deja semne de revenire după nivelurile ridicate de întârzieri din anii ’90. Însă EU261 a introdus ceva cu adevărat revoluționar: un stimulent puternic pentru companiile aeriene de a evita cele mai perturbatoare întârzieri. Orice zbor întârziat cu mai mult de 3 ore genera automat compensații obligatorii de până la 600€ per pasager, un impuls financiar care a schimbat comportamentul operațional în întreaga industrie.
Rezultatele au fost semnificative și cuantificabile. Între sfârșitul anilor ’90 și mijlocul anilor 2010, transportul aerian european a înregistrat unele dintre cele mai bune valori ale punctualității:
- În 1999, peste 25% dintre zboruri erau întârziate cu mai mult de 15 minute, cu o întârziere medie de 6,5 minute per zbor. (Sursă: Eurocontrol Performance Review Report, 2000)
- În 2004, chiar înainte ca EU261 să intre în vigoare, această cifră scăzuse la 20%, cu o întârziere medie de doar 1,9 minute per zbor – un semn clar că punctualitatea se îmbunătățea la nivelul întregii rețele.(Surse: Eurocontrol și Rapoartele Anuale ale Comisiei Europene, 2004–2005)
- Până în 2011, doar 0,9% dintre zborurile europene erau întârziate cu peste 2 ore, iar rata anulărilor scăzuse la doar 1%, un semn al unei rețele mult mai fiabile.
- Cercetări independente au confirmat ulterior că, în urma implementării EU261, numărul zborurilor întârziate cu peste 3 ore a scăzut cu 20%, întrucât companiile aeriene au acționat rapid pentru a evita declanșarea obligației de compensație. (Sursă: SSRN, „The Impact of EU261 on Airline Delay Behavior”, 2014)
„Datele arată că EU261 a funcționat. A fost o adevărată transformare pentru pasageri, marcând începutul unei ere în care a fi blocat la poartă ore întregi a devenit mult mai rar.” Anton Radchenko, avocat specializat în aviație și CEO AirAdvisor.
Aeroporturi care demonstrează că EU261 a funcționat
Succesul Regulamentului EU261 nu se reflectă doar în statistici regionale, ci este vizibil și la nivelul unor aeroporturi individuale care și-au îmbunătățit dramatic performanța după introducerea reglementării.
Luați ca exemplu Aeroportul Paris Charles de Gaulle (CDG).
- În 2001, era unul dintre cele mai aglomerate huburi din Europa, cu aproape 25% dintre zboruri înregistrând întârzieri mai mari de 15 minute.
- Însă, după modernizări operaționale țintite și implementarea Regulamentului EU261 în 2005, CDG a redus rata întârzierilor la aproximativ 16% până în 2009. Aceasta înseamnă o îmbunătățire de 9 puncte procentuale în doar opt ani, o transformare remarcabilă pentru unul dintre cele mai complexe și tranzitate aeroporturi ale continentului.
Aeroportul Frankfurt (FRA) are o poveste similară:
- În 2001, peste 25% dintre zboruri înregistrează întârzieri, ceea ce îl plasa printre cele mai problematice aeroporturi europene.
- Dar până în 2009, după reforme în gestionarea la sol, optimizarea spațiului aerian și presiunea adusă de EU261, Frankfurt a redus rata întârzierilor la aproximativ 17% – o scădere de 8 puncte care a sporit semnificativ fiabilitatea pentru milioane de pasageri.
Aeroportul Roma Fiumicino (FCO) reflectă aceeași tendință:
- În 2001, aproximativ 25% dintre zborurile de pe FCO înregistrează întârzieri mai mari de 15 minute, făcându-l unul dintre cele mai congestionate aeroporturi din sudul Europei.
- Până în 2009, în urma restructurării operaționale, a îmbunătățirii coordonării sloturilor și a aplicării EU261, rata întârzierilor a scăzut la aproximativ 17%, o îmbunătățire de 8 puncte într-un deceniu, esențială mai ales în perioadele de vârf turistic.
Acestea nu sunt cazuri izolate. În întreaga Europă, aeroporturile au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește punctualitatea între 2001 și 2010, o perioadă care coincide direct cu implementarea și aplicarea Regulamentului EU261.
Această reglementare nu a oferit doar compensații, ea a forțat companiile aeriene și aeroporturile să ridice standardele de eficiență operațională.
Aeroporturi | Procent întârzieri (2001) | Procent întârzieri (după EU261) | Îmbunătățire |
Paris CDG | 25% | 16% (2009) | 9 points |
Frankfurt (FRA) | 25% | 17% (2009) | 8 points |
Madrid (MAD) | 23% | 15% (2009) | 8 points |
Barcelona (BCN) | 21% | 14% (2010) | 7 points |
Rome FCO | 25% | 17% (2010) | 8 points |
Milan LXP | 23% | 16% (2010) | 7 points |
London Heathrow (LHR) | 20% | 15% (2010) | 5 points |
Lisbon (LIS) | 23% | 16% (2010) | 7 points |
Amsterdam Schiphol (AMS) | 22% | 15% (2010) | 7 points |
(Surse: Eurocontrol)
Dar astăzi, ceasul merge înapoi
Până în 2019, ratele întârzierilor au crescut din nou, din cauza traficului aerian record, a lipsei de personal și a infrastructurii învechite:
- Peste 28% dintre zborurile europene aveau întârzieri mai mari de 15 minute, revenind la nivelurile de la sfârșitul anilor ’90.
- La aeroportul Londra Stansted, 67,7% dintre zboruri au fost întârziate în 2018.La Lisabona, procentul a fost și mai mare: 68,6% dintre zboruri au înregistrat întârzieri în același an.
- Rata întârzierilor de peste 2 ore a crescut de la 0,9% în 2011 la 1,4% în 2018.
În ciuda acestor tendințe alarmante, reforma propusă a Regulamentului EU261 ar crește pragul de întârziere pentru compensații la 5 ore pentru zborurile scurte (în loc de 3 ore) și ar clasifica multe dintre întreruperile frecvente, precum îmbolnăvirea echipajului sau problemele tehnice, ca „circumstanțe extraordinare”, care nu dau dreptul la despăgubiri.
Asta înseamnă că:
- Până la 75% dintre pasagerii care în prezent au dreptul la compensații și-ar pierde acest drept.
- Întârzierile de 4 ore pe zboruri scurte nu ar mai fi acoperite, chiar dacă pasagerii sunt abandonați pe aeroport.
„Asistăm la un regres periculos,” avertizează Radchenko. „Ratele întârzierilor cresc rapid, iar în unele locuri ne-am întors la nivelurile de la sfârșitul anilor ’90. Și în loc să întărim protecțiile care au funcționat, legiuitorii se pregătesc să le desființeze.”
„În aeroporturi precum Stansted și Lisabona, unde peste două treimi dintre zboruri au fost întârziate în 2018, pasagerii ar putea rămâne în curând fără niciun sprijin. Conform noilor reguli propuse, nici măcar o întârziere de 4 ore pe un zbor scurt nu ar mai fi eligibilă pentru compensație, indiferent de natura problemei sau de costurile suportate de pasageri.”
Pasagerii, din nou în pericol
Peste 300 de milioane de călători europeni ar putea fi afectați anual de retragerea propusă a protecțiilor oferite de EU261. Cei care sosesc după ora 18:00, în special pe aeroporturi izolate, cu opțiuni limitate de transport, riscă în mod real să fie abandonați fără asistență.
Pentru o familie de patru persoane, dispariția protecțiilor EU261 ar putea însemna 180 € cheltuieli suplimentare din propriul buzunar pentru fiecare întrerupere de zbor lung-curier, comparativ cu doar 16 € astăzi, sumă deja inclusă în majoritatea prețurilor biletelor.
Un sondaj recent realizat de AirAdvisor, la care au participat mii de respondenți din Europa, arată clar opinia publică:
- 92% se opun slăbirii Regulamentului EU261
- 76% susțin ajustarea compensațiilor pentru a reflecta inflația
- 61% doresc ca despăgubirea să înceapă după doar 2 ore de întârziere
Mesajul este clar: EU261 funcționează. A redus întârzierile lungi, a încurajat punctualitatea și a protejat pasagerii atunci când lucrurile mergeau prost. Fără el, Europa riscă să revină la un sistem în care întârzierile sunt frecvente, compensațiile sunt rare, iar responsabilitatea dispare.
„Europenii nu sunt confuzi, mesajul lor este cât se poate de clar: vor drepturi mai puternice,” spune Anton Radchenko. „Legiuitorii trebuie să asculte. Fără EU261, întârzierile vor crește, compensațiile vor dispărea, iar familiile vor fi cele care vor suporta întreaga povară.”
Concluzie: reformați, nu desființați
În 1999, peste 25% dintre zborurile europene erau întârziate. Apoi a fost introdus Regulamentul EU261, iar până la mijlocul anilor 2010, acel procent scăzuse deja sub 20%.
„Companiile aeriene au început să ia în serios întârzierile pentru că au fost obligate, pentru că pasagerii aveau drepturi”, remarcă Radchenko.
„Acum, vedem din nou cum întârzierile cresc, iar în loc să se abordeze cauzele reale, UE ia în considerare eliminarea protecțiilor. Întârzieri de 4 ore pe zboruri scurte nu ar mai fi eligibile pentru compensație conform noilor reguli. Asta nu este corect, iar companiile aeriene trebuie trase la răspundere atunci când lasă familii întregi blocate. EU261 a funcționat. Reformați-l, dacă este necesar, dar nu-l desființați.”