Interviu cu căpitanul chinez care transportă bunuri pe ruta China-Constanța

  • Cursa maritimă directă de mărfuri dintre China și România a fost inaugurată acum 14 ani, în octombrie 2007, de China Shipping Group (CSG).
  • Care este situația actuală a acestei rute ce face legătura între porturile din Orientul Îndepărtat și portul Constanța?
  • Aflați răspunsul în interviul acordat pentru China Media Group de Gong Guangzhi, căpitan pe nava COSCO SHIPPING SEINE, care deservește acest traseu.

Ascultă interviul în format audio:


Gong Guangzhi are 54 de ani și este angajat al China Shipping Container Lines (CSCL), parte a conglomeratului China COSCO SHIPPING Corporation.

Anul acesta, căpitanul Gong a navigat de două ori pe ruta China-România, conducând portcontainerul COSCO SHIPPING SEINE care a acostat în 26 februarie și 16 mai în portul Constanța.

„Vasul nostru acostează în următoarele porturi din Orientul Îndepărtat: Busan, Shanghai, Ningbo, Xiamen, Shekou și Singapore. Pe urmă, trecem prin Strâmtoarea Malacca și Oceanul Indian și intrăm în Golful Aden și, ulterior, în Marea Roșie. Apoi, traversăm Canalul Suez și navigăm în Marea Mediterană și Marea Aegean. În Turcia, trecem prin Strâmtoarea Bosfor și ajungem în Marea Neagră, porturile noastre de destinație fiind Constanța și Odessa. Din portul Constanța ne întoarcem în China. Acostăm în 17 porturi și parcurgem 18.600 de mile marine în aproape 70 de zile. Serviciul de linie AEM3 este unul săptămânal. La fiecare zece săptămâni navighează câte zece nave pe această rută. În fiecare port ajunge săptămânal câte un vapor.”

Compania China COSCO SHIPPING, pe care lucrează căpitanul Gong, este cel mai mare transportor maritim din lume, din punct de vedere al flotei și al volumului anual de containere.

De ce a decis, în urmă cu 14 ani, compania să inaugureze această cursă? Căpitanul Gong explică.

„Portul Constanța este cel mai mare port din Marea Neagră. Are o poziție geografică foarte bună. Legat de Dunăre, portul oferă și posbilitatea de transport fluvial, nu doar rutier și feroviar. Totodată, costul de transport din portul Constanța este mic, iar traficul este satisfăcător. Constanța constituie un important port în Europa. Ca de obicei, acostăm 40-48 de ore la Constanța, deoarece volumul mărfurilor transportate este mare.”

Gong adaugă că după dezvoltarea parteneriatului dintre China și țările din Europa Centrală și de Est, rolul portului românesc a devenit și mai important. Chiar și în timpul pandemiei de COVID-19, traficul în portul Constanța nu a scăzut.

Mai mult, mărfurile încărcate la Constanța sunt la fel de multe, fapt ce arată un echilibru al schimburilor comerciale între China și România și alte țări central-est-europene.

„Volumul containerelor încărcate în portul Constanța este mare. Este un port de tranzit, iar mărfurile din Bulgaria și alte țări est-europene sunt tranzitate la Constanța.”

Entuziasmul agenților de transport, vameșilor, inspectorilor pentru imigrări și oficialilor sanitari din România l-a impresionat pe Gong.

„Oficialii și agenții români au fost foarte atenți cu noi. Ei purtau măști când se îmbarcau pe nava acostată. Ținând cont de actuala situație pandemică, ne-au salutat doar prin atingerea coatelor”

Pe de altă parte, porturile chinezești înregistrează un volum mare de încărcare a mărfurilor către România. Printre acestea, portul Ningbo-Zhoushan ocupă locul întâi.

După datele furnizate de China COSCO SHIPPING, 12% din mărfurile din portul Ningbo-Zhoushan către Europa Centrală și de Est ajung în România.

În primele patru luni ale anului 2021, volumul mărfurilor din Ningbo către România a crescut cu 24% față de aceeași perioadă a anului precedent.

Căpitanul Gong a amintit în interviu că în aprilie 2021 când nava sa a acostat în portul Ningbo-Zhoushan, a încărcat aproape 15.000 de tone de mărfuri, din care un volum important avea ca punct terminus portul Constanța.

După datele din aprilie 2020 ale Ministerului chinez al Transporturilor, 90% din mărfurile importate și exportate de China sunt transportate maritim.

Din porturile chinezești pleacă nave către peste 600 de porturi din mai bine de 200 de state.

Căpitanul Gong a vorbit detaliat și despre dificultățile de navigare pe ruta China-România.

Lungimea acestei rute este mare, la fel și durata de navigație și numărul porturilor în care acostăm. Putem avea parte de vânturi și valuri puternice, iar uneori ceață deasă. Mergem și prin Golful Aden, unde pirații își fac uneori apariția. În această zonă, trebuie să conducem mai repede, viteza portcontainerului nu trebuie să fie mai mică de 18 mile/oră

COSCO SHIPPING SEINE în drum spre Constanța

Situația pandemică a supus marinarii la încercări grele

De la începutul pandemiei, armatorul chinez a elaborat un ghid privind măsurile de prevenire și control al pandemiei pe navă, pe care marinarii trebuie să-l respecte cu strictețe, spune domnul Gong.

Pentru preîntâmpinarea infecției cu noul coronavirus, marinarii trebuie să poarte mască îndată ce părăsesc camera și nu trebuie să ia masa împreună.

La acostare, ei trebuie să se îmbrace cu costume de protecție și să poarte mască, ochelari de protecție și mănuși de unică folosință.

Atmosfera încordată și toate aceste restricții i-au afectat pe marinari atât din punct de vedere fizic, cât și psihic.

Totuși, marinarii chinezi încearcă să își umple timpul și cu alte activități.

Toți marinarii de pe nava noastră sunt chinezi. Din cei 26 de membri ai echipajului nostru, majoritatea sunt tineri. Mulți au absolvit Facultatea de navigație maritimă și au o pregătire ridicată. După orele de serviciu, în timpul liber, pe navă, viața este mai monotonă decât cea de acasă. Dar avem metode de a alunga plictiseala. De pildă, ne plimbăm, facem Karaoke, jucăm șah, cărți și tenis de masă, bem împreună ceai și facem fitness, spune Gong.

Conform datelor furnizate în iunie 2021 de Ministerul chinez al Transporturilor, la sfârșitul anului 2020 erau înregistrați 1,716 milioane de marinari chinezi, în creștere cu 3,5%.

Această cifră situează China pe primul loc în lume. Dintre toți marinarii chinezi, 808.000 lucrează doar pe nave maritime, numărul crescând cu 3%.

- Publicitate -

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

WWW