Reformele și investițiile prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență și în cadrul politicii de coeziune 2021-2027 în domeniul transporturilor au fost analizate, miercuri, la Bruxelles, de ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dan Vîlceanu, și comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.
Principalele subiecte analizate au vizat strategia feroviară, strategia pentru siguranța rutieră și stadiul procedurilor de achiziție publică pentru principalele investiții în domeniul transporturilor.
În privința strategiei feroviare, oficialul MIPE a arătat că implementarea planului de investiții și al planului de acțiune în domeniu va fi monitorizată, iar autoritățile române mizează și pe sprijinul grupului operativ din partea DG MOVE (Directoratul General pentru Mobilitate și Transporturi). Pentru implementarea acțiunilor sunt necesare fonduri suplimentare față de cele alocate în cadrul PNRR, politicii de coeziune 2021-2027 și instrumentului Connecting Europe Facility (CEF).
Proiectul strategiei pentru siguranța rutieră a fost elaborat recent de Ministerul Transporturilor și transmis Grupului operativ pentru redresare și reziliență (RECOVER). În acest context, ministrul Dan Vîlceanu a subliniat faptul că pentru autoritățile române este esențial să aibă o imagine de ansamblu și un curs clar al acțiunilor în domeniu, motiv pentru care este așteptată și opinia partenerilor europeni.
În ceea ce privește derularea achizițiilor publice pentru principalele investiții în domeniul transporturilor finanțate din fonduri europene, oficialul român a arătat că cele mai multe proceduri de licitație au fost deja lansate sau sunt pregătite pentru a fi începute. Dan Vîlceanu a subliniat că atât Ministerul Transporturilor, cât și MIPE vor urmări respectarea termenelor.
În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență sunt alocate fonduri de 7,6 miliarde euro pentru domeniul transport. În cadrul politicii de coeziune 2021-2027, prin Programul Operațional Transport, în prezent este propusă o alocare de aprox. 4,4 miliarde euro.