Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Javier Marías, ingeniozitate ”la comandă”, talent cert
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Javier Marías, ingeniozitate ”la comandă”, talent cert

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 17 octombrie 2018
Distribuie
Foto: elefant.ro

Înainte de a citi volumul de proză scurtă ”Când eram muritor”, al scriitorului spaniol Javier Marías, am parcurs nota introductivă a autorului.

Şi m-am simţit de parcă aş fi ieşit pe o ploaie torenţială fără umbrelă şi fără pelerină: complet nepregătit pentru impact.

”Dintre cele douăsprezece nuvele care formează acest volum, unsprezece, cred, sunt lucrări la comandă. Prin aceasta vreau să spun că nu am avut libertate deplină în scrierea lor, mai ales în privinţa lungimii”. Puţin mai jos, adaugă: ”Cât despre snobismul purist care cere să ai, înainte de a te aşeza la maşina de scris, senzaţii grandioase ca «necesitatea» sau «impulsul» creator, întotdeauna «spontan» sau foarte intens, nu este inutil să reamintim că foarte multe dintre produsele artistice cele mai sublime ale secolelor – mai ales în pictură şi în muzică – sunt rezultatul comenzilor sau al unor stimulări mai prozaice şi mai servile”.

Mărturisesc că nu l-am înţeles prea bine pe Marías. De ce acest atac atât de agresiv? De ce ”snobism purist”? Da, mă număr printre cei care cred cu tărie în ”necesitate” sau ”impuls” creator, în spontaneitate şi intensitate, fiindcă consider că artistul este ca un fir conductor între Cer şi Pământ, dar este şi un creator (în miniatură), or creaţie autentică fără pasiune şi tumult interior nu poate exista. Şi asta nu este ”snobism purist”, ci înţelegere a actului creator.

(Oscar Wilde spunea: “Opera de artă este rezultatul unic al unui temperament unic. Frumuseţea ei se naşte din faptul că autorul este el însuşi. (…). În clipa în care artistul înţelege ceea ce îşi doresc oamenii şi încearcă să le satisfacă dorinţa, în acelaşi moment el încetează a mai fi artist şi devine un meşteşugar plicticos sau amuzant, un om de afaceri cinstit sau necinstit”. Rămâne de văzut cine are dreptate. Eu aş paria, totuşi, pe clasicul Wilde).

Trecând la povestirile domniei sale, după ce le-am parcurs pe primele două, mi-am dat seama că Javier Marías stăpâneşte foarte bine arta condeiului, are un spirit de observaţie ascuţit şi o ironie fină, dezvoltată în pasaje care curg natural, fără asperităţi. Cu atât mai mult nu înţeleg laudele aduse scriiturii ”la comandă”, care ar fi putut veni mai curând din partea unui scriitor netalentat sau a unui epigon.

Însă aceste prime povestiri suferă totuşi la capitolele trăire, pasiune, incandescenţă a scriiturii, fiind mai curând plate din acest punct de vedere.

Cu ”Binoclul spart”, scriitorul spaniol face (după părerea mea) un salt calitativ, povestirea e mai interesantă, mai aproape de ce ar trebui să fie o short-story. Marías, pe lângă spirit de observaţie şi umor, are şi o bună imaginaţie.

”Siluete neterminate” este o nuvelă bună, dar de dimensiuni foarte reduse. Cred că, dacă ar fi dezvoltat, Marías ar fi putut face o lucrare de proporţii medii, la fel de captivantă.

”Când eram muritor”, povestirea care dă şi titlul volumului, este, probabil, una dintre cele mai bune ale selecţiei. Javier Marías ţese o intrigă, să-i zicem, obişnuită, dar văzută dintr-o perspectivă inedită: cea a personajului după moarte. Nu este chiar o poveste cu fantome, dar este măiastru scrisă şi pune cititorul în situaţia de a reevalua totul: trecerea timpului, amprentele pe care le lasă existenţa asupra noastră, importanţa alegerilor pe care le facem, dar şi relativitatea perspectivei din care privim viaţa. Pentru toate aceste considerente, ca şi pentru frumuseţea scriiturii, o consider cu adevărat relevantă pentru talentul autorului.

”Orice rău se întoarce” e încă şi mai bună, face un portret extraordinar (şi mai ales convingător) al unui scriitor depresiv şi cu tendinţe de nihilism, care sfârşeşte prin a se sinucide, în acelaşi timp depunând eforturi susţinute pentru desăvârşirea operei.

Per ansamblu, un volum de nuvele care mi se par mai valoroase pe măsură ce înaintezi în lectură, bine scrise. Javier Marías este un narator extraordinar, dar poate că îi lipseşte un dram de pasiune, de ”nebunie” în scrierile sale. Oricum, nu mă voi putea pronunţa asupra scrisului său decât după ce voi fi citit şi alte lucrări.

- Publicitate -

Prezenta culegere de nuvele o recomand însă cu căldură.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Gramofone, ascendentul sufletului asupra comercialului
Articolul următor Unde mergem
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Sursa – arta din lumină sparge ziduri. Un nou festival de light art în București, în toamna lui 2025
Cultură și Educație
GMP&U colaborează cu ASE în dezvoltarea unui program de masterat conectat la nevoile reale ale industriei
Economie
stefan-radeanu
Secretarul General UGIR, Ștefan RĂDEANU, la FERM 2025: „Fără vocea antreprenorilor, nicio strategie de dezvoltare nu are fundament”
Actualitate

RSS Știri Fotbal

  • PENIBIL! FC FCSB se face de râs și este prima echipă românească învinsă vreodată de Andorra
  • Thriller la Miercurea Ciuc: Csíkszereda – Dinamo 2‑2 în prima etapă a Superligii
  • CFR Cluj începe cu emoții: victorie chinuită în prelungiri cu Unirea Slobozia
  • Start în trombă pentru „Șepcile Roșii”: 4-1 în deplasare cu Metaloglobus
  • Victorie la scor pentru Steaua în primul meci din Bulgaria. Transfer în defensivă!

Citește și

Cultură și Educație

„Centenarul Încoronării“, sesiune festivă la Academia Română

3 minute
Actualitate

Muzee şi spaţii alternative noi înscrise în Noaptea Muzeelor 2019

4 minute
Cultură și Educație

Filme de avangardă, maeștri ai experimentului în cinema și titluri multi-premiate, la prima ediție BIEFF Timișoara

5 minute
Cultură și Educație

Cyrano, mon amour – povestea celebrei comedii “Cyrano de Bergerac”, din 31 mai în cinema

4 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?