Studiu Deloitte
Mașinile hibride și electrice sunt preferate de aproape jumătate dintre consumatorii români (46%), care spun că ar alege o astfel de motorizare pentru viitoarea mașină, reiese din studiul Deloitte 2022 Global Automotive Consumer Study, realizat în 25 de țări din întreaga lume, inclusiv România. Dintre aceștia, cei mai mulți (63%) ar face o astfel de achiziție datorită costului cu alimentarea, care rămâne încă scăzut față de motorizarea pe benzină sau motorină, 49% sunt motivați de protecția mediului, 47% de sănătatea personală, iar 40% sunt atrași de stimulentele acordate de stat.
Dintre țările europene analizate în studiu, în cinci se remarcă faptul că numărul consumatorilor care intenționează să își cumpere o mașină pe combustie internă a scăzut sub 50%. Este vorba de cele mai mari piețe din regiune, respectiv Germania (49%), Franța (48%), Marea Britanie (47%), Spania (35%) și Italia (31%). În România, procentul celor care rămân fideli unei mașini pe motorină sau benzină este de 50%.
Dintre participanții din România care preferă o mașină electrică, cei mai mulți ar opta pentru un model hibrid, în timp ce interesul pentru mașinile pe baterie rămâne încă redus, doar 7% din totalul respondenților români având o astfel de opțiune.
„Tendința de trecere către mașini mai puțin poluante este evidentă în Europa, chiar dacă remarcăm țări în care motorizarea clasică rămâne preferată – Cehia (74%), Austria (58%) sau Polonia (57%). În primul trimestru din 2022, cota de piață a autovehiculelor electrice hibride a crescut la 25,1% din vânzările din Uniunea Europeană, de la 21% în aceeași perioadă din 2021, potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile. Și în România, vânzările de mașini electrice hibride au crescut cu 45% în perioada analizată, iar în cazul celor pe baterie avansul a fost de peste 400%. Evoluția este remarcabilă, chiar dacă baza de raportare este scăzută. Schimbarea de mentalitate se explică atât prin creșterea gradului de conștientizare a populației cu privire la impactul utilizării mașinii personale asupra mediului, cât și prin politica autorităților europene în această direcție. Pe de altă parte, timpul de așteptare pentru o mașină nouă este din ce în ce mai mare, din cauza problemelor apărute în ultimii doi ani pe lanțurile de aprovizionare, motiv pentru care înmatriculările de mașini rulate, mult mai poluante, au crescut în România, în 2021, cu 3,7% (aproximativ 400.000 de mașini), iar pentru cele noi au scăzut cu 4% comparativ cu anul anterior (121.000 de mașini), conform datelor publicate de autorități. Tendința s-a inversat în primele luni din 2022, dar situația rămâne îngrijorătoare”, a declarat Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, Lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul auto.
Dintre românii care intenționează să își cumpere o mașină electrică, 54% spun că și-ar menține preferința chiar dacă prețul energiei ar fi similar cu cel al combustibililor clasici, însă 38% și-ar schimba planurile în acest caz, iar 8% nu sunt siguri ce decizie ar lua.
„Tensiunile din piața energiei, care au generat creșteri semnificative de prețuri, ridică semne de întrebare inclusiv în rândul consumatorilor care analizează cumpărarea unei mașini electrice, pentru care costul cu alimentarea reprezintă un avantaj în această direcție. După cum reiese din studiu, prețul combustibilului și protecția mediului reprezintă principalele argumente pentru achiziția unei mașini electrice atât în România, cât și în celelalte state europene. Din aceste considerente, sunt necesare măsuri suplimentare pentru reglarea pieței energiei, dar și pentru îmbunătățirea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice, atât în România, cât și celelalte state ale Uniunii Europene”, a declarat Sorin Elisei, Director, Deloitte România, Lider al practicilor de sustenabilitate și energie.
Motivele pentru care consumatorii români rămân reticenți cu privire la mașinile electrice sunt legate de infrastructura publică de încărcare, încă precară (23%), autonomia limitată (16%) și prețul ridicat (15%). În celelalte țări europene analizate, autonomia limitată reprezintă principalul motiv de reticență – Franța (25%), Germania (24%), Italia (22%), Polonia (22%), Austria (21%), Belgia (21%), Spania (21%), Marea Britanie (21%). Consumatorii europeni care încă preferă motoarele clasice așteaptă ca autonomia motoarelor electrice să crească pentru a își schimba opțiunea. Britanicii sunt cei mai exigenți, așteptând ca autonomia să ajungă la 700 de kilometri.
Cei mai mulți români plănuiesc să își încarce mașina electrică acasă (49%), dar aproape la fel de mulți (45%) spun că vor să apeleze la stațiile publice de încărcare. În alte țări europene, procentul celor care vor să își alimenteze mașina electrică acasă crește la 81% în Marea Britanie, 71% în Austria sau 70% în Germania.
Ce mai propaganda prin presa noastra!!!
Pasamite romanii sunt dispusi sa plateasca mai mult pe o masina electrica pentru a proteja mediul!
De ce oare romanii nu fac la fel cand vine vorba de a se debransa de la sistemele centralizate de incalzire (au mai ramas 46 de orase termoficate din cele peste 300 termoficate in 1990)?
P.S.
Sa vedeti voi cum le dispare cheful romanilor de ecologie cand vor afla (peste cativa ani, nu acum!)
CAT COSTA CASAREA UNEI MASINI ELECTRICE.
Casarea masinii electrice implica recliclarea bateriilor sale in centre autorizate, stiind faptul ca bateriile contin substante chimice periculoase.
Dar presa noastra aliniata la cea internationala nu scrie nimic despre asa ceva…