Liliana Moldovan
membru al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România
redactor-şef al agenţiei de presă „Aşii Români“
secretar – Filiala Mureş a Ligii Scriitorilor din România
Preşedintele Ligii Scriitorilor din România, domnul Al. Florin Ţene, este cunoscut, în spaţiul culturii naţionale şi internaţionale, ca un maestru al literaturii beletristice, critice şi jurnalistice contemporane. Preţuit pentru operele sale de poezie şi proză, pentru cărţile din domeniul dramaturgiei şi pentru preocupările din sfera gândirii filozofice şi religioase actuale, domnia sa apare şi ca un prestigios hermeneut şi critic literar.
Cele peste 22 de cărţi cu eseuri, recenzii şi comentarii pe care le-a publicat îl aşază, prin caracterul lor excepţional, în topul galeriei criticii literare contemporane. Între acestea un loc important a revenit volumului Aventura ideilor printre metafore,apărut în 2021, la Editura Vatra Veche din Târgu Mureş, care reflectă, în manieră concisă, preocupările permanente ale domniei sale pentru extragerea şi definirea specificului activităţii literare a scriitorilor contemporani din ţara noastră. Pe parcursul volumului amintit, Al. Florin Ţene îşi dovedeşte încrederea în capacitatea operelor literare şi a creaţiilor culturale actuale de a-i pregăti pe contemporani pentru reîntâlnirea cu adevăratele esenţe ale sufletului românesc.
Al. Florin Ţene scrie critică literară din dragoste pentru cărţile pe care le-a citit şi din respect şi admiraţie pentru autorii care le-au scris. În ultimii ani, preocupările sale de a revigora universul esteticii şi criticii literare din ţara noastră s-au concentrat în jurul unor comentarii cu dezvăluiri pozitive, cu interpretări estetico-literare autentice, menite să ridice punţi de legătură între autori şi cititori. Acest tip de critică literară, armonioasă, ridică exegeza la un alt nivel de interpretare, bazat pe trei elemente esenţiale: valoarea operei şi expertiza autorului care semnează cronica literară, înalta calitate estetică şi culturală a cărţilor supuse interpretării şi respectul pentru cititorii volumelor recenzate, care intră în această ecuaţie ca beneficiari ai deschiderilor hermeneutice pe care le proiectează orice critic de literatură de ficţiune. Regăsim procedura mai sus menţionată şi în recenziile şi comentariile literare incluse în volumul Mihaela CD şi opera sa în opinia criticului literarAl. Florin Ţene.
Fiindcă reuşeşte, cu ingeniozitate, să empatizeze cu talentul remarcabil al scriitoarei Mihaela CD – în scrierile căreia vibraţia dialogului cu muza ia multiple forme, de la cărţile de poezie, la roman si la volumele de eseuri şi teorie literară – criticul Al. Florin Ţene îşi propune să dezgroape sursa autenticităţii acestor scrieri şi reuşeşte să aducă argumente de necontestat privind valoarea literară a celor 17 cărţi recenzate şi incluse în acest volum.
După cum menţionam mai sus, parcurgând cele 17 capitole ale volumului (fiecare dintre ele corespunzând câte unei cărţi), am observat că Al. Florin Ţene este un lector empatic şi exigent, un hermeneut responsabil şi atent, care izbuteşte să intre într-un dialog obiectiv şi suculent cu subiectul cărţilor lecturate.
După cum putem citi, la finalul comentariului referitor la volumul Întrebări pentru mai târziu, scriitorul şi criticul literar clujean mărturiseşte că, prin recenzarea cărţii, a adus un omagiu scriitoarei Mihaela CD. Extrapolând, putem aplica acest mesaj la întreg conţinutul cărţii de faţă.
Astfel, voi preciza că Al. Florin Ţene pătrunde, cu înţelegere şi înţelepciune, în miezul cărţilor de eseuri şi recenzii,dezvăluie conţinutul volumelor de poezie şi luminează cu concluziile sale volumele de aforisme ale autoarei, fără a lăsa la o parte romanul Femeia care a uitat să mai plângă, carte cu influenţe autobiografice pe care domnul Ţene o învăluie cu întreaga sa atenţie. Observăm, aşadar, că niciun gen literar nu îi este străin scriitoarei Mihaela CD, care reuşit să-şi împlinească destinul literar prin intermediul unor creaţii literare cunoscute şi apreciate, o parte dintre acestea fiind reprezentate de scrierile la care face referinţă Al. Florin Ţene în acest volum.
Pentru început, fără a urma structura cărţii, voi atrage atenţia asupra faptului că autorul comentariilor intră în rezonanţă cu eseurile şi scrierile de critică literară ale doamnei Mihaela CD: Prin ochii mei, Recolorarea cuvintelor, Prin roua gândurilor,volume apărute la editura canadiană Globart Universum.
În acest context, ocolind superlativele gratuite şi obositoare, domnul Ţene mărturiseşte că a „ales calea analizei cu discernământal articolelor scriitoarei Mihaelei CD, extrăgând dinele noi teorii despre lexic şi raportul criticii cu opera autoareişi mai ales cu critica şi observaţiile domniei sale. Deoarececriticul nu poate pretinde să «traducă», cum spunea RolandBarthes în «Critică şi adevăr», să o facă mai explicită, căci nuexistă nimic mai clar decât opera scriitoarei Mihaelei CD. Darautoarea a generat un anume sens, derivându-l dintr-o formăcare este conţinutul ideilor domniei sale“. Al. Florin Ţene, remarcă, de asemenea, intervenţiile domnului Johnny Ciatloş Deak, stabilind că acesta are privilegiul de a dezvălui cititorilor cele dintâi perspective literare ale cărţilor scrise de Mihaela CD, în volumele pe care Johnny Ciatloş Deak le-a îngrijit în calitate de editor.
Tema salvării oamenilor prin credinţă şi prin recuperarea umanităţii din noi apare frecvent în volumul Prin roua gândurilor,în care Mihaela CD a adunat o colecţie de eseuri, articole, recenzii şi cronici literare şi le-a pregătit pentru tipar „spre afi vorbite de cei ce vor veni cândva să le descopere“, aşa cum rezultă din mottoul care deschide paginile cărţii şi care este semnat de autoare. Din cuvântul introductiv al volumului, conceput de Johnny Ciatloş Deak, aflăm, de asemenea, că Mihaela CD este o „scriitoare solară cu un puternic simţ justiţiar“,ale cărei gânduri „reprezintă un cumul de trăiri, experienţe,informaţii, ipoteze şi dorinţe pe care o persoană le transpunesub forma unei percepţii într-un loc tainic numai de ea ştiut,în mintea sa. Acolo le adună, asemenea unor boabe de rouă şile sortează în diverse moduri ordonându-le logic sau ilogic înfuncţie de starea în care se află la momentul acela dezvoltândscenarii pe care mintea le face prin combinarea a ceea ce ştieşi ce presupune, a ceea ce are şi ce ar vrea, a ceea ce a visatşi ce îşi imaginează, într-o frământare continuă sau o aşezaredomoală pentru a fi reluate şi retrecute mai apoi prin filtrulraţiunii.“
Cu deosebit interes, poposeşte criticul Al. Florin Ţene asupra poeziilor din volumele: Paşi de catifea, Iubeşte-mă în fiecareanotimp, Îndumnezeire, Binecuvântare şi chin, Focul dinnoi, La casa de nebuni, Măsurând clipa, Dialog peste ocean(în tandem cu Trandafir Sîmpetru), Cu sufletul în palmă.
Dintre comentariile celor 9 cărţi de poezie, exploatate interpretativ de domnul Ţene, mă voi opri doar la câteva. Spre exemplu, Măsurând clipa este scrisă în colaborare cu poeta Aurelia Oancă. Urmărind duetul liric al celor două scriitoare, Al. Florin Ţene admiră echilibrul estetic al poemelor incluse în această carte şi apreciază „evoluţia tematică“ a volumului de versuri, intrând în dialog intuitiv cu „formulările muzicale“, ce izvorăsc din poemele create de cele două autoare.
Nu scapă atenţiei criticului, versurile din Focul din noi. Titlul acestui volum dedicat mamei autoarei, este dat de poemul cu acelaşi nume, poem despre care Al. Florin Ţene constată că este rezultatul unui rafinament liric instinctiv.
Scriitoarea nu-şi trădează spiritul liric, nici atunci când decide să ofere tiparului volumul de versuri Îndumnezeire. Atras de mirajul emoţional în care este învăluit cititorul, domnul Ţene întâlneşte în această carte idei cu care se află în deplin acord.
Domnia sa exemplifică această stare de empatie lirică atunci când se referă la ultima strofă a poemului „Lasă-ne Doamne“, poezie construită pe convingerea că există o fărâmă de divinitate în sufletul fiecărui muritor.
„Lasă-ne, Doamne, să-ndreptăm/ Obrăznicia, necredinţa şitrufia/ Că Doamne, în suflet te purtăm,/ Această rugă, să aducăbucuria!“
Scriitorul Al. Florin Ţene se conectează şi cu subiectul primului roman al doamnei Mihaela CD, sugestiv intitulat Femeia care a încetat să mai plângă. Al Florin Ţene observă că schimbarea registrului literar şi trecerea de la genul liric la proză i-au fost benefice scriitoarei, care a construit o poveste interesantă, bazată pe multiple secvenţe cinematografice, ce se derulează firesc şi expun detalii din viaţa furtunoasă a Anei, eroina principală a cărţii, al cărei destin este legat de istoria dramatică a unui sat transilvan, „scăldat de Someş“.
Scriitoarea Mihaela CD îşi uimeşte cititorii şi prin volumele de aforisme şi cugetări încredinţate tiparului. Astfel, prin intermediul culegerilor sale de aforisme Născut pentru a fi (alt)cineva (Born to Be Someone (Else)), Uneori elefanţii zboară(Sometimes Elephants are Flying), Greu de atins (Hard to Reach), Întrebări pentru mai târziu (Questions for Later) – apărute în ediţie bilingvă — Mihaela CD, păşeşte, cu încredere, pe tărâmul literaturii motivaţionale. În seria volumelor de aforisme, autoarea ne îndeamnă să fim în armonie cu noi înşine, dar şi cu principiile unei spiritualităţi inovatoare, care pune accentul pe puterea fiecărui om de a se dezvolta, de a renunţa la vechile prejudecăţi, în favoarea unor principii de viaţă care agreează schimbarea, apropiindu-ne de partea divină din noi, acel spaţiu interior, unic, unde înfloresc bunătatea, respectul, fericirea şi iubirea.
Volumele de cugetări ale scriitoarei Mihaela CD sunt „incubatoare de înţelepciune“, construite pe filonul de aur al moralei creştine şi al înţelepciunii ancestrale a omenirii. Sau, aşa cum stabileşte Al. Florin Ţene: „Preocupată de condiţiaomului şi de multitudinea de sentimente ce o încearcă de-alungul vieţii, Mihaela CD caută faţetele omului pentru a-i dao singură formă, aceea a iubirii. Ea cercetează natura umană,încercând să o îndrume către drumul destinat să-l facă pe omfericit. Şi cum poţi fi fericit? Doar iubind, desigur.“
În final, reţinem că suita comentariilor din volumul MihaelaCD şi opera sa în opinia criticului literar Al. Florin Ţene nu face altceva decât să transpună, prin filtrul gândirii şi simţirii criticului clujean, esenţa operelor semnate de doamna Mihaela CD, oferindu-ne, în acelaşi timp, pârghiile critice necesare pentru a-i descifra stilul literar, pentru a înţelege de ce şi pentru cine scrie şi pentru a decripta ce se află în spatele talentului unic şi inconfundabil al autoarei, care a reuşit să se manifeste, autentic şi plenar, prin intermediul unor creaţii literare variate şi captivante.