O nouă cercetare de la Kaspersky, care a intervievat 389 de furnizori de servicii medicale din 36 de țări, arată că 91% dintre organizațiile medicale au implementat deja capabilități de telesănătate, iar 44% au început să le folosească după pandemie. În același timp, 52% dintre respondenți au trecut prin situații în care pacienții au refuzat serviciile de telesănătate din motive de securitate.
Evenimentele globale din domeniul sănătății din 2019-2020 au schimbat percepția oamenilor asupra industriei. Organizațiile medicale s-au adaptat noilor condiții, iar astăzi, 56% dintre instituțiile medicale intenționează să-și sporească investițiile în soluții de telesănătate și îngrijire virtuală. Kaspersky a chestionat factorii de decizie din domeniul sănătății pentru a afla cum decurge transformarea digitală a industriei și ce probleme consideră că ar trebui rezolvate pentru a crea o lume în care toată lumea să aibă acces la îngrijire accesibilă, rapidă și de calitate.
Conform studiului, 71% dintre respondenții la nivel global cred că serviciile de telesănătate vor adăuga cea mai mare valoare sectorului de sănătate în următorii cinci ani. Profesioniștii observă că medicina de la distanță este practică și atractivă în multe privințe, cu avantaje precum accesul imediat, riscuri mai reduse de transmitere a bolilor între pacienți și personal și capacitatea de a ajuta mai mulți oameni într-un interval de timp mai scurt.
Această abordare pozitivă rezonează cu practica medicală reală. Aproape jumătate dintre organizații (42%) susțin că majoritatea pacienților lor sunt mai interesați de sesiunile la distanță decât în persoană din motive de confort. Alte caracteristici atractive de telemedicină pentru clienți sunt legate de faptul că tehnologiile moderne economisesc timp, efort și bani și oferă posibilitatea de a consulta un specialist mai experimentat.
Aceste beneficii au făcut ca serviciile de telesănătate să devină mai solicitate de către pacienții din toate grupele de vârstă. Spre deosebire de stereotipurile conform cărora persoanele în vârstă sunt mai puțin înclinate să aibă încredere în tehnologiile moderne, doar 51% dintre furnizori afirmă că majoritatea pacienților organizației lor care folosesc formate de la distanță au sub 50 de ani.
Cel mai frecvent serviciu oferit de organizații este telesănătatea sincronă (51%), cum ar fi comunicarea în timp real cu pacienții, inclusiv apeluri video sau chat. Al doilea cel mai popular serviciu este monitorizarea la distanță a pacienților prin dispozitive portabile (41%), urmată de tehnologia de telesănătate asincronă (39%). Această metodă constă în colectarea și stocarea datelor pacienților într-o platformă securizată, bazată pe cloud, pentru utilizare ulterioară de către un medic curant.
Cu toate acestea, 74% dintre respondenți s-au confruntat cu cazuri în care pacienții au refuzat un apel video cu personalul medical, 52% raportând că oamenii au refuzat serviciile de telesănătate din cauza problemelor de confidențialitate sau de date. Alte motive invocate au inclus o lipsă generală de încredere față de telesănătate (33%), lipsa de dorință de a apărea pe video (32%) și absența echipamentului corect (30%).
Nu numai pacienții sunt îngrijorați de confidențialitatea lor: 81% dintre furnizorii de servicii medicale declară că profesioniștii din organizația lor și-au exprimat îngrijorarea cu privire la protecția datelor pacienților atunci când desfășoară sesiuni la distanță și doar 36% dintre respondenți sunt foarte încrezători că organizația lor are implementate măsurile de securitate necesare.
Cercetarea confirmă că securitatea telesănătății este o problemă atât pentru furnizori, cât și pentru consumatori. Deoarece confidențialitatea datelor sensibile ale pacienților ar trebui să fie prima prioritate pentru orice organizație, experții Kaspersky împărtășesc următoarele recomandări pentru a ajuta instituțiile medicale să stabilească un nivel ridicat de pregătire pentru securitate cibernetică:
- Oferiți cursuri de conștientizare a securității cibernetice angajaților care au acces la informațiile personale ale pacienților. Instruirea ar trebui să acopere cel puțin practicile esențiale, cum ar fi utilizarea corectă a parolelor, securitatea e-mailului, mesageria privată și navigarea sigură pe web.
- Popularitatea tot mai mare a serviciilor de telesănătate necesită utilizarea pe scară largă a dispozitivelor de calcul și a IT-ului în general. Soluțiile de securitate permit controlul asupra infrastructurii IT complexe și se asigură că toate dispozitivele corporative care au acces la rețeaua companiei sunt protejate.
- Nu treceți cu vederea protecția echipamentelor medicale bazate pe sisteme încorporate. Aceste sisteme au de obicei o capacitate operațională scăzută și pot îndeplini doar o sarcină foarte specifică. Soluțiile de securitate pentru sistemele încorporate ar trebui să abordeze cele mai recente amenințări și să fie compatibile cu hardware-ul low-end.
- Utilizați un firewall care să servească drept barieră pentru amenințările externe. Acest lucru vă va apăra serverele web de diferite tipuri de malware, inclusiv viruși, ransomware și troieni.
Nimeni nu lucra-n zadar … direptate au circumspectii !