www.vasslawyers.ro
În M.Of. nr. 328 din data de 19 aprilie 2023 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 336/2023 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, precum și a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2016 (Hotărârea).
Elementele de noutate din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 (Normele metodologice) sunt de principiu o consecință a modificărilor recente ale Legii nr. 98/2016 și vizează aspecte precum:
- estimarea valorii achiziției publice;
- stabilirea criteriului de atribuire;
- garanția de participare și garanția de bună execuție;
- cataloage electronice;
- reguli de publicitate și transparență;
- derularea procedurilor de atribuire;
- servicii sociale și alte servicii specifice;
- acordul-cadru;
- sistemul dinamic de achiziții;
- oferta și documentele însoțitoare;
- procesul de verificare și evaluare;
- finalizarea procedurii de atribuire;
- modificarea contractului de achiziție publică/acordului-cadru;
- finalizarea contractului de achiziție publică.
ESTIMAREA VALORII ACHIZIȚIEI PUBLICE
Hotărârea aduce o serie de clarificări asupra metodei de calcul a valorii estimate a achiziției:
- autoritatea contractantă calculează valoarea estimată a unei achiziții prin raportare la valoarea totală de plata, fără TVA, luând în considerare orice eventuale forme de opțiuni și prelungiri ale contractului prevăzute în mod explicit în documentele achiziției;
- la alegerea procedurii de atribuire, autoritatea contractantă are obligația să se raporteze, în funcție de tipul contractului/acordului-cadru, la valoarea estimată a produselor, serviciilor și lucrărilor care sunt destinate unor utilizări identice sau similare și fac parte din categoriile de produse/servicii/lucrări care sunt furnizate/prestate/executate de către operatori economici cu activitate constanța în sectorul respectiv.
Au fost abrogate prevederile referitoare la contractele de lucrări/servicii al căror obiect vizează realizarea obiectivelor de investiții noi/intervenții la cele existente.
STABILIREA CRITERIULUI DE ATRIBUIRE
O altă modificare vizează introducerea în Anexă 2 a categoriilor de produse care au impact asupra mediului pentru care este obligatorie stabilirea criteriului de atribuire «cel mai bun raport calitate-preț» sau «cel mai bun raport calitate-cost».
GARANȚIA DE PARTICIPARE ȘI GARANȚIA DE BUNĂ EXECUȚIE
Hotărârea abrogă o serie de prevederi referitoare la constituirea și restituirea garanțiilor de participare și a garanțiilor de bună execuție. Aceste prevederi au fost însă în prealabil introduse în Legea nr. 98/2016, prin Legea nr. 208/2022.
Prevederile din Normele metodologice au fost modificate astfel încât să reflecte și posibilitatea constituirii garanției de participare/de bună execuție prin scrisori de garanție emise de instituții financiare nebancare.
Modalitatea de reținere a garanției de participare, termenul de constituire a garanției de bună execuție, respectiv modalitatea de constituire prin rețineri succesive, de emitere de pretenții asupra garanției de bună execuție sunt reglementate în continuare în cadrul Normelor metodologice.
Ca elemente de noutate, se introduce un nou caz de reținere a garanției de participare, atunci când ofertantul, deși oferta să a fost stabilită câștigătoare, nu deschide un cont la dispoziția autorității contractante, la o instituție de credit bancară agreată de ambele părți, în cazul în care părțile convin că garanția de bună execuție să se constituie prin rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parțiale.
CATALOAGE ELECTRONICE
Secțiunea „Achiziția directă” a fost transformată în „Cataloage electronice”, fiind adaptată în mod corespunzător pentru astfel de achiziții.
REGULI DE PUBLICITATE ȘI TRANSPARENȚă
Obligația de a prelungi termenul-limita de depunere a ofertelor în cazul în care informațiile publicate inițial suferă modificări nesemnificative dar care conduc la ajustări/completări care presupun timp suplimentar pentru reacția potențialilor ofertati nu se mai raportează doar la specificățiile tehnice, ci la întreagă documentație de atribuire.
DERULAREA PROCEDURILOR DE ATRIBUIRE
Hotărârea aduce o serie de clarificări/modificări regulilor privind derularea procedurilor de atribuire, inclusiv de ordin terminologic:
- operatorul economic are obligația să transmită oferta numai în format electronic, precum și să completeze DUAE prin intermediul SEAP până la dată și ora-limita de depunere a ofertelor prevăzute în anunțul de participare;
- a fost abrogată obligația autorității contractante de a încarcă în SEAP procesul-verbal al ședinței de deschidere a ofertelor;
- în cazul licitației restrânse și al procedurii simplificate, se introduce obligația autorităților contractante de a include în invitația de participare la etapă a două/anunțul de participare simplificat inclusiv adresa la care se transmit ofertele în situația imposibilității utilizării mijloacelor electronice din motive tehnice imputabile operatorului SEAP;
- sunt eliminate din Normele metodologice prevederile referitoare la derularea negocierii fără publicare prealabilă pentru situațiile excepționale care vizează derularea proiectelor de infrastructură de transport.
SERVICII SOCIALE ȘI ALTE SERVICII SPECIFICE
Criteriile de atribuire „cel mai bun raport calitate-preț” și „cel mai bun raport calitate-cost” se aplică în mod obligatoriu în cazul achiziției de servicii sociale și alte servicii specifice a căror valoare estimată este egală sau mai mare decât pragul valoric de 3.636.150 lei.
Sunt prevăzute reguli speciale pentru criteriile de calitate pentru contractele care au că obiect serviciile sociale reglementate prin Legea asistenței sociale nr. 292/2011. De asemenea, sunt furnizate o serie de exemple de criterii de sustenabilitate a serviciilor sociale.
ACORDUL-CADRU
În linie cu introducerea obligației de a preciza în anunțul de participare și cantitatea/valoarea maximă estimată pentru acordul-cadru, Normele metodologice prevăd că autoritatea contractantă nu are dreptul de a le depăși, cu excepția modificărilor contractuale realizate în condițiile prevăzute la art. 221 din Legea nr. 98/2016.
SISTEMUL DINAMIC DE ACHIZIȚII
Hotărârea modifică și completează prevederile din Normele metodologice referitoare la sistemul dinamic de achiziții din perspectiva:
- interdicțiilor privind utilizarea abuzivă sau improprie sistemul dinamic de achiziții;
- interdicției de utilizare a sistemului dinamic de achiziții pentru atribuirea contractelor de servicii și de lucrări care au incluse în obiectul acestora prestații intelectuale și/sau lucrări de investiții;
- precizărilor specifice pe care autoritatea contractantă are obligația de a le include în cadrul informațiilor și al instrucțiunilor prevăzute în documentele achiziției;
- procesului de selecție a candidaților;
- transmiterii invitațiilor în vederea depunerii solicitărilor de participare pentru fiecare achiziție specifică.
OFERTA ȘI DOCUMENTELE ÎNSOȚITOARE
Normele privind elaborarea și depunerea ofertelor au fost reduse la obligația de respectare a prevederilor documentației de atribuire și la dreptul autorității contractante de a solicită în original orice document cu regim special a cărui valabilitate este condiționată de prezentarea în această formă.
PROCESUL DE VERIFICARE ȘI EVALUARE
Se abrogă obligația autorității contractante de a solicită clarificări înainte de respingerea candidaturii/ofertei în legătură cu conflictul de inrerese, precum și termenul de minim 1 zi lucrătoare prevăzut de reglementarea anterioară pentru transmiterea clarificărilor și completărilor formale solicitate de comisia de evaluare în evaluare.
FINALIZAREA PROCEDURII DE ATRIBUIRE
Față de reglementarea în Legea nr. 98/2016 a situațiilor în care ofertantul câștigător se află într-un caz de forță majoră, aceste prevederi au fost eliminate din Normele metodologice.
MODIFICAREA CONTRACTULUI DE ACHIZIȚIE PUBLICĂ/ACORDULUI-CADRU
Sunt abrogate o serie de dispoziții referitoare la ajustarea prețului contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Normele metodologice. Subiectul ajustării a fost însă introdus în Legea nr. 98/2016, prin Legea nr. 208/2022.
FINALIZAREA CONTRACTULUI DE ACHIZIȚIE PUBLICĂ
Nouă reglementare clarifica faptul că documentele constatatoare care certifica îndeplinirea corespunzătoare a obligațiilor contractuale se publică de către autoritatea contractantă în SEAP în cadrul termenului de emitere.
Hotărârea clarifica faptul că documentele constatatoare emise de către autoritatea contractantă pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale nu se publică în SEAP în situația în care efectele au fost suspendate prin hotărârea instanței de judecată.
Din păcate însă, Hotărârea nu rezolva conflictul dintre prevederile din Legea nr. 101/2016 și Normele metodologice cu privire la contestarea documentelor constatatoare negative.
Se prevede, de asemenea, că autoritatea contractantă publică în SEAP dată la care contractul de achiziție publică/acordul-cadru/contractul subsecvent a fost finalizat/a încetat, după caz.
DISPOZIȚII TRANZITORII
Autoritatea pentru Digitalizarea României are obligația de a asigura implementarea prevederilor care presupun dezvoltări/modificări la nivelul fluxurilor deja dezvoltate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, cu excepția prevederilor care presupun implementarea unei noi modalități de derulare a unei proceduri de atribuire, online sau offline, pentru care termenul de implementare este de 150 de zile, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii.
Prevederile devin aplicabile la momentul în care dezvoltările/modificările necesare vor deveni operaționale în SEAP.