Organizația Femeilor Antreprenor din cadrul UGIR (OFA UGIR) atrage atenția că cele două Ordonanțe de Urgență (OUG), aprobate fără o consultare publică prealabilă, respectiv OUG 69 și OUG 70 din data de 21.06.2024, vor produce efecte economice negative semnificative asupra economiei românești. Actele normative fac referire la introducerea sistemului E-factura pe relația B2C și Decontul de TVA precompletat RO e-TVA.
Argumentele experților din cadrul Grupului de fiscalitate al patronatului OFA UGIR, coordonat de consultantul fiscal Loredana Mihăilă, sunt:
1. E-factura pe relația B2C
Această măsură obligă raportarea detaliată a achizițiilor efectuate de persoane fizice, inclusiv cumpărăturile online și achizițiile de bunuri de folosință îndelungată. Astfel, statul va deține date detaliate despre structura achizițiilor și bugetele consumate de fiecare persoană fizică.
Impact negativ anticipat:
- Percepția de control excesiv din partea statului asupra modului de cheltuire a banilor de către cetățeni.
- Scăderea consumului pe piața națională din cauza temerii de supraveghere, ceea ce poate duce la diminuarea Produsului Intern Brut (PIB).
- Migrarea achizițiilor online către piețele din țările vecine (Ungaria, Bulgaria, Polonia) și preferința pentru cumpărăturile directe din magazinele din UE, care va afecta negativ economia românească.
2. Decontul de TVA precompletat RO e-TVA
Acest sistem, deși intenționează să combată evaziunea fiscală, va genera costuri suplimentare și birocrație pentru companii și ANAF, fără a aduce beneficii concrete în creșterea încasărilor bugetare.
Impact negativ anticipat:
- Companiile vor trebui să aloce resurse suplimentare pentru conformarea cu noile cerințe și astfel vor crește costurile operaționale și se va reduce competitivitatea pe piață.
- Sistemul va dubla raportările, deoarece datele necesare sunt deja furnizate prin declarația 394, astfel birocrația crește fără a aduce beneficii suplimentare în combaterea evaziunii fiscale.
- Riscul ca notificările ANAF să devină un avertisment pentru evazioniști, astfel că vor avea timp să își acopere urmele.
- Costuri publice semnificative pentru implementarea și întreținerea sistemului, resurse care ar putea fi mai bine utilizate pentru automatizarea și dezvoltarea de soluții software eficiente.
CONCLUZII ȘI SOLICITĂRI:
Pornind de la argumentele prezentate, OFA UGIR cere abrogarea OUG 69/2024 și 70/2024. Implementarea acestor acte normative în forma actuală nu aduce beneficii semnificative economiei românești și contribuabililor, ci, dimpotrivă, impune sarcini administrative suplimentare și generează costuri inutile.
OFA UGIR susține necesitatea unor consultări publice reale și transparente înainte de adoptarea unor măsuri legislative cu impact semnificativ asupra mediului economic. Este esențial să promovăm un sistem fiscal eficient și echitabil, care să sprijine dezvoltarea economică și competitivitatea pe piața națională și internațională.