Şcoala de urmat şi meseria de învăţat, ca teme fundamentale pentru economie, societate şi individ, pe cât de justificat au reapărut în actualitate la acest început de an şcolar, pe atât de repede au eşuat în politizare şi diletantism. De fapt, s-au concentrat în jurul unei singure prevederi, fixate printr-un singur paragraf dintr-un articol al unui act normativ de rutină. S-a răspândit ideea că „s-a dat un ordin” prin care absolvenţii de gimnaziu care nu vor lua 5 (cinci) la evaluarea naţională de la sfârşitul anului şcolar început acum vor fi repartizaţi obligatoriu la şcoala profesională. Au rezultat acuzaţii reciproce aruncate din tabere politice, s-au dezvoltat previziuni apocaliptice asupra viitorului tinerilor, s-au reactivat sentinţe privind starea sistemului educaţional, s-au emis convingeri ca soluţii de redresare. A lipsit judecata obiectivă şi profesionistă.
Ordinul care „obligă” absolvenţi de gimnaziu să meargă la şcoala profesională este de fapt „Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4.948 din 27 august 2019 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021”, care precizează că „admiterea absolvenților clasei a VIII-a în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021 se desfășoară în conformitate cu Metodologia de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011-2012, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011-2012”. Între alte prevederi, referitoare la absolvenţi din serii anterioare, calcularea mediei, calendarul admiterii, repartizare, situaţii speciale, acte, date personale etc., în al zecelea rând, adică la punctul 10 al articolului 2 scrie că „La procesul de admitere în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021 participă numai elevii care au susținut evaluarea națională și a căror medie de admitere, calculată conform pct. I al anexei nr. 2 la prezentul ordin, este minimum 5.00 (cinci)”; nimic despre şcoala profesională, cu atât mai puţin despre obligaţie. Sigur că implicit cine nu obţine minimum 5 (cinci) nu are decât soluţia şcolii profesionale, în condiţiile în care învăţământul obligatoriu e de 11 clase, aşa că undeva trebuie să meargă după clasa a VIII-a, dar până la declaraţii politice şi interpretări degradante e cale lungă. Administraţia Prezidenţială declară că “guvernarea PSD continuă să facă experimente cu efecte grave asupra educației copiilor din România. Cea mai recentă măsură luată de ministrul interimar al Educației Naționale cu privire la admiterea în licee, pentru anul școlar 2020-2021, este nu doar îngrijorătoare, ci și extrem de nocivă pentru întreg sistemul de învățământ”. În replică, „grupul deputaţilor PSD” vede în această declaraţie „dovada ipocriziei supreme” a preşedintelui şi consideră ordinul ministerial intrat „în colimatorul președintelui disperat să-și atragă capital electoral”. Exprimările sunt politice, deşi vizează un aspect referitor la o metodologie din domeniul educaţiei. Pe de o parte, se pronunţă instituţia prezidenţială prin „precizări” scrise în secţiunea „Comunicate de presă” (parcă mai umană ar fi fost o opinie a preşedintelui, îndreptăţit să se pronunţe ca profesor cu expertiză acumulată prin activitate serioasă în toate laturile temei, adică la gimnaziu, la liceu, la inspectorat şcolar). Pe de altă parte, răspunde un grup politic de deputaţi (unii, fără tangenţă cu şcoala), deşi deja răspunsese specializat Ministerul Educaţiei Naţionale, exponent al aceleiaşi guvernări.
A vedea o pedeapsă în trimiterea la şcoala profesională a celor care nu obţin media 5 (cinci) înseamnă considerarea şcolii profesionale ca „loc de detenţie” chiar de către cei care spun că o apără. Atitudinea este identică celei din vară, când mărirea numărului de locuri la învăţământul profesional a fost primită cu veritabilă repulsie faţă de acest învăţământ, pe motiv că unii elevi vor fi obligaţi să meargă acolo pentru că s-a redus numărul locurilor la liceu.
A cere admitere în liceu fără limitare la media 5 (cinci) înseamnă a cere întoarcerea la anii cei mai crunţi din vremea dusă, anii ’80, când aşa se intra la liceu, cu medii de 2 (doi), 3 (trei), cum de altfel se intră şi acum. Tot întoarcere la anii cei mai răi înseamnă şi aprecierea făcută în contextul părerilor exprimate acum, că nota sub 5 (cinci) arată eşecul sistemului. În acelaşi timp, e de observat că întotdeauna 5 (cinci) a fost limită de admitere la liceu (cu excepţia anilor ’80 şi a ultimilor ani), dar în condiţiile examenului de admitere, care acum nu mai e. Aceasta presupune că până la trasarea unei linii de trecere, accesul la învăţământul profesional necesită analiză asupra condiţiilor şi pregătirii, la care să participe şcoala şi agenţii economici.