Pandemia i-a convins chiar şi pe cei mai sceptici că prezentul şi viitorul sunt ale online-ului: aici se fac magazine, de aici cumpăra lumea de toate şi, mai ales, aici merită să investeşti. Ideea creării unui magazin online a fost îmbrăţişată în toate domeniile. Dar ce este de făcut din momentul în care o persoană se hotărăşte să-şi deschidă o astfel de afacere? Care sunt paşii de urmat până la creare magazin online?
Pasul 1: Identificarea unei idei de afacere
Pentru acest prim pas este nevoie de o documentare în privinţa pieţei. Care sunt magazinele online care funcţionează cel mai bine? Dar şi ce produse sau servicii poate oferi persoană în cauză? Sunt întrebări şi răspunsuri care ţin de fiecare investitor în parte. Important este să se ajungă la o idee pe care să o poată susţine din toate punctele de vedere. Peste toate acestea, se va lua în calcul concurenta, care poate stimula evoluţia afacerii sau o poate dărâma. După ce se conturează o idee, este nevoie de aplicabilitatea ei: identificarea publicului ţinta şi a nevoilor acestuia.
Pasul 2: Conceperea planului de afaceri
În această etapă se fac cercetări, se stabilesc targeturi şi strategii, dar şi bugetul necesar demarării proiectului. Planul oricărei afaceri cuprinde următoarele: estimarea ROI (Return On Investment) – în privinţa veniturilor şi cheltuielilor pentru fiecare lună, pierderile, bugetul, strategiile de promovare, plan pentru furnizori şi firme de curierat.
Pasul 3: Selectarea furnizorilor
Indiferent de domeniul magazinului, va fi nevoie de furnizori, evident exceptând situaţia produselor handmade, în care articolele sunt realizate de beneficiarii afacerii, în cele mai multe cazuri. Conform VeryCreative, fie că se alege sistemul cu produse în stoc sau sistemul drop shipping, de furnizori depinde în foarte mare succesul afacerii. Calitatea mărfii este un criteriu de bază în atragerea şi menţinerea clienţilor.
Pasul 4: Înregistrarea afacerii
Pentru a vinde produse şi servicii în cadrul unui magazin online este nevoie de înregistrarea unei firme, conform legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic. Se poate alege şi varianta unui SRL sau în cazul unei firme deja existente, se va adăuga în statutul ei încă un cod CAEN pentru comerţul virtual, acesta fiind 4791 (Comerţ cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet). De asemenea, se poate opta şi pentru SRL-D, destinată antreprenorilor începători – nu presupune costuri la Registrul Comerţului şi se pot obţine fonduri nerambursabile consistente.
Pasul 5: Crearea site-ului web
În acest pas, de creare site web, sunt incluse mai multe etape: alegerea numelui domeniului (care trebuie să fie relevant, ingenios, atractiv). După ce se achiziţionează domeniul, se va alege serviciul de găzduire web, adică hostingul – acel loc de pe un server unde vor fi stocate toate informaţiile magazinului online. Sunt mai mulţi furnizori de astfel de servicii, important este să se aleagă unul care să ofere un pachet de hosting adecvat afacerii.
După acest pas se va trece la selectarea platformei de e-commerce, care este de asemenea o decizie foarte importantă, Consultarea cu specialiştii respectivi este cea mai indicată. Aceştia vor recomanda, în funcţie de specificul afacerii, varianta cea mai adecvată.