Planurile vizând reducerea până în 2030 a emisiilor de gaze cu efect de seră provenind de la autoturisme și camionete, convenite deja informal cu Consiliul, au fost votate miercuri la sesiunea PE de la Strasbourg
- Obiectivele de reducere până în 2030 a emisiilor de dioxid de carbon: 37.5% pentru autoturisme noi și 31% pentru camionete noi.
- Măsuri pentru a aborda impactul social al tranziției spre emisii reduse de dioxid de carbon.
- Realizarea unor metodologii complete de analiză a ciclului de viață a emisiilor.
Eurodeputații și miniștrii UE au convenit asupra unui obiectiv mai strict (37.5%) de reducere a emisiilor pentru întregul parc de autoturisme noi de la nivelul Uniunii, față de obiectivul de 30% propus de Comisia Europeană. Reglementările prevăd, de asemenea, un obiectiv de reducere a emisiilor de dioxid de carbon de 31% pentru vehiculele utilitare ușoare până în 2030.
“Parlamentul a luptat pentru protejarea mediului și pentru beneficii reale pentru cetățenii europeni în domeniul sănătății, al protecției consumatorilor și al inovației. Am finalizat această legislație în ciuda opoziției puternice din partea industriei autovehiculelor și a anumitor state membre ale UE», a declarat raportorul pe această temă, social-democratul Miriam Dalli (Malta).
Legislația a fost adoptată cu 521 de voturi pentru, 63 împotrivă și 34 de abțineri. Textul necesită adoptarea lui de către Consiliu, înainte de publicarea în Jurnalul Oficial.
Impactul social al tranziției la emisii reduse de dioxid de carbon
Producătorii ale căror emisii medii depășesc limitele impuse vor trebui să plătească o taxă pe emisiile în exces. Până în 2023, Comisia Europeană va trebui să evalueze dacă aceste taxe vor putea fi folosite pentru a finanța tranziția către emisii reduse de carbon și sprijinirea dezvoltării competențelor angajaților din sectorul constructiilor de autovehicule.
Analiza ciclului de viață
Noile reglementări prevăd realizarea unor analize complete ale ciclului de viață a emisiilor la nivel european. Comisia trebuie să evalueze, până cel târziu în 2023, posibilitatea de a elabora o metodologie comună la nivelul Uniunii pentru evaluarea și raportarea consecventă a datelor privind emisiile. Dacă este cazul, vor fi propuse noi reglementări.
Transporturile sunt singurul sector european care din 1990 nu a înregistrat reduceri semnificative ale emisiilor de gaze cu efect de seră. Date de la Agenţia Europeană de Mediuu arată că, din toate mijloacele de transport din UE, transportul rutier generează cea mai însemnată cantitate de emisii de gaze cu efect de seră (72.9 % în 2016) și este responsabil de aproximativ 20% din totalul emisiilor la nivel european.